Németh András
Németh András

Amszterdamban mutatta be új járműválasztékát a Ford: 16 elektromos járművet, amelyek közül nyolc még az idén piacra kerül Európában. A Ford Hybrid gyűjtőnév alatt szereplő autók között többek között kisméretű családi autók, SUV-modellek, valamint személy- és áruszállító haszonjárművek találhatóak. Az amerikai gyártó azt ígéri, az új modelleket elérhető áron forgalmazzák majd.

Az új modellek egyike az akár több mint 50 kilométeres elektromos hatótávolságot biztosító új Kuga SUV-család – ez lesz az első olyan Ford, amely rendelhető lesz mild hibrid, plug-in-hibrid és hibrid változatban – de a Focus és a Fiesta modellek is kaphatóak lesznek hibrid hajtással. A Ford jövőre ígéri egy Mustang-ihletésű SUV piacra dobását, s ezt követően, 2021-ben várható a Transit tisztán elektromos hajtású változatának a megjelenése.

A tervek szerint a nagy teljesítményű SUV hatótávolsága eléri majd a 600 kilométert. Bemutatták az új hétülése, 450 lóerős Ford Explorer Plug-In Hybrid SUV-ot is, amely 40 kilométert képes megtenni tisztán elektromos hajtással.

„A Fiestától a Transitig minden új modellünkhöz kínálunk majd egy elektromos hajtási opciót. Méghozzá olyat, ami nemcsak a lehető legjobban illik vásárlóink igényeihez, hanem amely megfizethető is” – mondta Steven Armstrong, a Ford Európa igazgatója. Hozzátette: a bemutatott modellek komoly műszaki és konnektivitási előnyöket kínálnak, és mindez csupán a kezdetét jelenti annak a tervnek, amely célja egy okos világnak szánt okos és átfogó modellpaletta kialakítása.

Kugák minden meghajtással

Az új Kuga SUV a márka eddigi legszélesebb hibridhajtáslánc-kínálatával lesz kapható, és a Kuga Plug-In Hybrid változat több mint 50 kilométert is képes lesz megtenni tisztán elektromos hajtással. Ugyanezt a hatótávolságot tűzték ki célul az új Tourneo Custom Plug-In Hybrid nyolcszemélyes személyszállító tervezői is.

A hibrid hajtású SUV-k kínálatát az új, hétüléses Explorer Plug-In Hybrid teszi teljessé. „Az elektromos hajtásláncok terén nem létezik univerzális, mindenki számára egyformán megfelelő megoldás. A Ford sokoldalú hajtáslánc-stratégiáját úgy alakítottuk ki, hogy vásárlóink biztosan megtalálják a megfelelő megoldást elektromos autójuk előnyeinek teljes kihasználására” – hangsúlyozta Joerg Beyer, a Ford Európa tervezési részlegének ügyvezető igazgatója.

A Ford bemutatta új, elektromos hajtású személyautóit, a Fiesta EcoBoost Hybrid és Focus EcoBoost Hybrid modelleket is, amelyeknek a mild hibrid hajtása csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást és az üzemanyag-fogyasztást, ugyanakkor gyorsabb gázreakciókat és élvezetesebb vezethetőséget biztosít. (A mild hibrid hajtás lényege, hogy ebben az esetben a jármű nem tisztán elektromos hajtással halad, az elektromotor csupán rásegít a belső égésű motorra, és ezzel csökkenti a fogyasztást.)

A Ford Hybrid modellek jelenleg elérhető kínálata a Mondeoból, a Tourneo Custom személyszállítóból és a Transit és Transit Custom áruszállítókból áll. A jövőben megjelenő, tisztán elektromos hajtású modellek hatékony használatát az IONITY konzorcium is segíti majd, hiszen a társulás célja, hogy 2020-ra 400 feltöltőállomást létesítsen Európa legfontosabb helyszínein.

Karbantartás valós adatok alapján

A járműflották hatékony működtetését teszi lehetővé a Ford Telematika névre keresztelt kezdeményezés, melynek részeként a haszongépjárművek üzemeltetői valós idejű adatok alapján működtethetik karbantartási rendszereiket.

Az amszterdami Ford-bemutatón ismertetett új megoldás lehetővé teszi, hogy a haszongépjárművek üzemeltetői nem fix szerviz-intervallum alapján, hanem az egyes járművekre szabva végezzék majd a karbantartást: a kulcsfontosságú rendszerekben elhelyezett szenzorok valós idejű adatokat szolgáltatnak, így a szervizelésre való figyelmeztetés kizárólag akkor jelenik meg, amikor az tényleg szükséges.

Ezzel a módszerrel még azelőtt kiszűrhetők a hibák, mielőtt súlyos problémát okoznának – amivel együtt járna a jármű váratlan kiesése a munkavégzésből. A felhőalapú – s a Ford Közlekedési Mobilitási Felhőjét alkalmazó – szolgáltatás első fázisa 2019 végén mutatkozik majd be Nagy Britanniában.

Minden apróság számít

A Ford, amely piacvezetővé kíván válni az elektromos járművek piacán, folyamatosan fejleszti az elektromos autók energiaigényének csökkentését és hatótávolságuk növelését célzó új megoldásokat, az ezt szolgáló teszteket egy egyedi gyártású, 10 üléses minibusszal, a Ford Transit Smart Energy tanulmányautóval végzik. A jármű a Ford Transit alapjaira épül, és olyan akkumulátoros elektromos hajtáslánc-technológiával szerelték fel, ami egy 4 órás feltöltéssel 150 kilométeres hatótávolságot biztosít.

A tanulmányautóban több módszerrel is próbálják növelni a hatótávolságot:

– Egy innovatív hőcserélő rendszerrel, amely a hajtáslánc hulladékhőjét, a külső levegő hőjét és a kabin levegőjének hőjét felhasználva akár 65 százalékkal mérsékli a fűtési rendszer terhelését, ez akár 20 százalékos hatótávolság növekedést is hozhat.

– A motoros mozgatású oldalsó tolóajtó csak félig nyílik ki, hogy csökkentse a belső tér hőveszteségét; a szerkezetet az utasok működtethetik egy okoseszközzel. Az ajtó nyitásakor a fűtés, a szellőzés és a klímaberendezés légbefúvói automatikusan kikapcsolnak.

– Az utasok a fűthető utasülésekkel és felületekkel szabályozhatják a lokális hőmérsékletet, csökkentve ezzel a nagyméretű kabin energiaszükségletét.

– A tetőn elhelyezett hat darab napelem egy 12 voltos akkumulátort tölt, ami árammal látja el az ülésfűtést, a kabinvilágítást és a fedélzeti elektromos rendszereket, köztük a mobil eszközök vezeték nélküli töltőberendezését is.

– Az ajtó és a hátsó utastér közé beépített polikarbonát térelválasztó szintén csökkenti a hőveszteséget, amikor az utasok ki- vagy beszállnak, emellett pedig megvédi az utasokat a külső hőhatásoktól.

– A szellőztetett, dupla üvegezésű ablakok miatt kevesebb a hideg felület az utastérben, és ez a megoldás a hőveszteséget is mérsékli.

– A hangulatvilágítás a kabin hőmérsékletétől függően változik: a fűtés idején piros, a hűtés idején kék, mivel ez is befolyásolja az utasok hőérzetét.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Eltűnés miatt keresi a rendőrség Bujdosó Krisztofert

Eltűnés miatt keresi a rendőrség Bujdosó Krisztofert

A Katona társulata kiáll Máté Gábor mellett, és elutasítja a "zaklatószínház" vádat

A Katona társulata kiáll Máté Gábor mellett, és elutasítja a "zaklatószínház" vádat

Kiderült, mennyibe kerül a fővárosnak az álláskeresők ingyenes utazása

Kiderült, mennyibe kerül a fővárosnak az álláskeresők ingyenes utazása

Zuhanyozóbusszal segítik Hamburgban a hajléktalanokat

Zuhanyozóbusszal segítik Hamburgban a hajléktalanokat

240 embert vett fel az FKF, hogy tisztítsák a közutakat

240 embert vett fel az FKF, hogy tisztítsák a közutakat

Végre kiderült, milyen sminket használ Donald Trump

Végre kiderült, milyen sminket használ Donald Trump