szerző:
Radovits Dávid

Az idős és fiatal autók számára egyaránt ősi ellenség a sok eső. Márpedig az idei Balatonfüred Concours d’Elegance-on jó sok jutott a csapadékból. Szerencsére a legrangosabb hazai oldtimeres rendezvényt ezzel együtt sem hagyták cserben a fanatikusok.

Rossz idő ide vagy oda, a balatonfüredi Tagore sétányra közel ötven különleges veteránautó gurult ki a fűtött garázsából az idei, már hatodik Concours d’Elegance rendezvényen.

A felvonuló járműkülönlegességek között hagyományosan szépségversenyt tartottak. A fődíjat, a Best of Show kitüntetést egy 112 éves soros, négyhengeres, 3 literes, 15 lóerős motorral szerelt, Csehországból érkező francia gyártmányú túramodell, egy Lorraine-Dietrich VVM/CI nyerte el, míg a főszponzor BMW különdíját egy négyüléses GT kupé, a 1973-as Lamborghini Espada szerezte meg.

Számunkra az ötven autóból ezek a gépek voltak a legizgalmasabbak:

Elcsépeltnek tűnhet Ferrarival kezdeni egy galériát, de a háttérben gyülekező viharfelhőkkel és a szélben lengedező árbócokkal felejthetetlen látványt nyújtott a pénteki konvojjal megérkező 308 GTB. A Magnum Ferrariként is emlegetett típus volt az első olyan V8-as modellje az olaszoknak, amelynél a motort a hátsó tengely elé helyezték el. A képen látható példányt 1985-ben gyártották, de a gondos magyar tulajdonosának köszönhetően hibátlan az állapota.
Ez a kép már szombaton készült, és amint látható, a gazdája mindent megtett azért, hogy bárki megcsodálhassa az 1962-ben készült Falcon Competitiont. A versenycélokra szánt csővázas roadstert Angliában rakták össze, amolyan korabeli kitcarként, a mozgatásáról pedig a Ford 1,2 literes, mindössze 36 lóerős motorja gondoskodik.
©
Vászontetős veterán az előtérben és vászontetős újdonságok a háttérben: az esemény kiemelt partnereként a BMW Magyarország a Concours d’Elegance-on tartotta az új Z4 és a 8-as Cabrio hazai premierjét.
©
KGST-s modellekből nem volt hiány az idén, itt épp egy 1971-es Tatra T603, egy 1963-as lengyel gyártású FSO Syrena, valamint egy ’57-es Skoda 440 áll büszkén az esőben.
©
Ezt a modellt talán nem kell bemutatni senkinek. A GAZ-13, avagy Csajka a szovjet autógyártás egyik csúcsának számított, ennek megfelelően kizárólag a pártelit tagjainak jutott belőle. Az itt látható autó magyar tulajdonosának gyerekkori álma volt egy ilyen modell, amihez 16 évvel ezelőtt sikerült hozzájutnia Balatonvilágoson. Ezt követően pedig tíz évébe tellett a teljes helyreállítás, többek közt Üzbegisztánból is érkeztek hozzá alkatrészek.
©
A Csajkával egy időben Olaszországban olyan autók készültek, mint ez a fenséges Lamborghini Espada 1971-ből. Marcello Gandini különleges formatervétől még ma is földbe gyökerezik az ember lába, hát még akkoriban.
©
Természetesen V12-es motor mozgatja az Espadát, méghozzá 3,9 literes, 350 lóerővel. A 2+2 üléses modellből csupán 1217 darab készült, ez itt az 550 darabos második széria egyik utolsó példánya.
©
Ha már Olaszország, nem mehetünk el szó nélkül a gyönyörű Alfa Romeo 1900 Sprint Coupe mellett, ami a cég első önhordó szerkezetű modellje. Dupla vezérműtengelyes, felülvezérelt, soros négyhengeres motorja 100 lóerős teljesítményre képes 1884 köbcentiből. A háttérben egy korai Ford Capri hívogat citromsárga fényezéssel.
©
Az újdonságok mellett legendás veteránokkal is találkozhattak a propelleres márka kedvelői, többek közt ezzel a több mint fél évszázados BMW 502-vel, amit a típus rajongói csak Barokk Angyalként emlegetnek. V8-as motorjának köszönhetően 15 másodperc alatt gyorsult 0-ról 100-ra, a végsebessége pedig elérte a 170 km/órát.
©
Nem pont ezt, de ilyen Z1-et is láthattak az érdeklődők a Tagore sétányon, mi pedig a kiállítás előtti napon ki is próbálhattuk a BMW és az osztrák tulajdonos jóvoltából. Erről természetesen külön cikkben fogunk beszámolni.
©
Ha már piros kabrió, akkor nem maradhat ki ez Ford Model T 1915-ből, melynek restaurálása néhány nappal a rendezvény előtt fejeződött be, vagyis a nagyközönség itt láthatta először újkori pompájában. Soros négyhengeres motorja 2,9 literes, de ebből mindössze 20 lóerőt tud előcsalni.
©
Oldtimeres rendezvény nem múlhat el Jaguar E-Type nélkül, aminek autóbolondként csak örülni lehet, hiszen a legszebb sportkupék közé tartozik. Ez itt épp egy 53 éves példány, de még mai mércével nézve is pokolian gyors, mivel ezt már a nagyobbik, 4,2-es sorhatos motorral szerelték. A 300 lóerős teljesítménynek köszönhetően akár 241 km/óráig képes felgyorsulni.
©
Gyakorlatilag az összes jelentős autógyártó nemzet képviseltette magát a rendezvényen, így Amerika sem maradhatott ki, Deák Ferenc itt épp egy ’68-as Chrysler 300-ra tekint le. Az étkezőasztal méretű motorháztető alatt természetesen V8-as motor lapul, méghozzá 7206 köbcentis, 355 lóerős.
©
Az előtérben a nagy hajó egy Cadillac Fleetwood 60 Special. Öt méter hetven centis hosszával és jellegzetes hátsó lámpáival az „autóipari barokk” egyik jeles képviselője.
©
Nemzetenként eltérő autóépítési szokások és stílusok, középen egy Toyota Centuryvel.
©
Harmonikus párost alkotott egymás mellett a Volvo P1800 és a Volkswagen Karmann Ghia. Előbbi Svédországból érkezett magyar tulajdonosához, utóbbi pedig Bulgáriában lakik.
©
Minden egyes apró részlet a helyén van.
©
Kocka Volvo is lehet klasszikus, pláne ha ilyen különleges példányról van szó. A 245 Transfer nevet viselő hosszított tengelyes modellből többféle változat is készült, 11-személyes kivitelben még iskolajáratként is használták. A 9-üléses alapmodell ugyanakkor kedvelt volt a repülőtereken, köztük itthon is: a MALÉV Air Tours-nak is volt egy ilyen autója, amivel a reptér és a szálloda között vitték az utasokat. Ez a konkrét példány egyébként egy aprólékosan megépített replika, de ez semmit nem von le a nagyszerűségéből.
©
Amikor egy Citroen legalább annyira kívánatos, mint egy Lamborghini. Az SM-nek a mozgatásáról ráadásul a Maserati mérnökei gondoskodtak, ők tervezték a V6-os, porlasztós motorját, amely máig megbízhatóan teszi a dolgát közel ötvenéves kora ellenére.
©
Kalandos a története ennek a Tatra 54-nek. A cseh tulajdonos családja 1938-ban vásárolta, majd 1972-ig rendszeresen használták. Akkor a biztonsági előírások miatt garázsba került, ahol 1997-ben vízkáros lett. Ezután 14 évig tartó restaurálás következett, majd pedig a 2011-es első tesztet követően ellopták. Szerencsére a rendőrség nem sokkal később megtalálta.
©

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
A tulajdonos szerint ellopták a kengurukat a budai hotelből, a rendőrség nem nyomoz

A tulajdonos szerint ellopták a kengurukat a budai hotelből, a rendőrség nem nyomoz

Nem használhatják a tachográfot

Nem használhatják a tachográfot

A magyar gazdaság újabb szektora kerül külföldi befolyás alá

A magyar gazdaság újabb szektora kerül külföldi befolyás alá

Francia Nagydíj - Hamilton rajt-cél győzelmet aratott

Francia Nagydíj - Hamilton rajt-cél győzelmet aratott

Selymes durvaság: teszten a BMW X4 M40i

Selymes durvaság: teszten a BMW X4 M40i

Képeket posztolt Gulácsi Péter az újszülött kisfiáról

Képeket posztolt Gulácsi Péter az újszülött kisfiáról