szerző:
Radovits Dávid
Tetszett a cikk?

Az idős és fiatal autók számára egyaránt ősi ellenség a sok eső. Márpedig az idei Balatonfüred Concours d’Elegance-on jó sok jutott a csapadékból. Szerencsére a legrangosabb hazai oldtimeres rendezvényt ezzel együtt sem hagyták cserben a fanatikusok.

Rossz idő ide vagy oda, a balatonfüredi Tagore sétányra közel ötven különleges veteránautó gurult ki a fűtött garázsából az idei, már hatodik Concours d’Elegance rendezvényen.

A felvonuló járműkülönlegességek között hagyományosan szépségversenyt tartottak. A fődíjat, a Best of Show kitüntetést egy 112 éves soros, négyhengeres, 3 literes, 15 lóerős motorral szerelt, Csehországból érkező francia gyártmányú túramodell, egy Lorraine-Dietrich VVM/CI nyerte el, míg a főszponzor BMW különdíját egy négyüléses GT kupé, a 1973-as Lamborghini Espada szerezte meg.

Számunkra az ötven autóból ezek a gépek voltak a legizgalmasabbak:

Elcsépeltnek tűnhet Ferrarival kezdeni egy galériát, de a háttérben gyülekező viharfelhőkkel és a szélben lengedező árbócokkal felejthetetlen látványt nyújtott a pénteki konvojjal megérkező 308 GTB. A Magnum Ferrariként is emlegetett típus volt az első olyan V8-as modellje az olaszoknak, amelynél a motort a hátsó tengely elé helyezték el. A képen látható példányt 1985-ben gyártották, de a gondos magyar tulajdonosának köszönhetően hibátlan az állapota.
Ez a kép már szombaton készült, és amint látható, a gazdája mindent megtett azért, hogy bárki megcsodálhassa az 1962-ben készült Falcon Competitiont. A versenycélokra szánt csővázas roadstert Angliában rakták össze, amolyan korabeli kitcarként, a mozgatásáról pedig a Ford 1,2 literes, mindössze 36 lóerős motorja gondoskodik.
R.D.
Vászontetős veterán az előtérben és vászontetős újdonságok a háttérben: az esemény kiemelt partnereként a BMW Magyarország a Concours d’Elegance-on tartotta az új Z4 és a 8-as Cabrio hazai premierjét.
R.D.
KGST-s modellekből nem volt hiány az idén, itt épp egy 1971-es Tatra T603, egy 1963-as lengyel gyártású FSO Syrena, valamint egy ’57-es Skoda 440 áll büszkén az esőben.
R.D.
Ezt a modellt talán nem kell bemutatni senkinek. A GAZ-13, avagy Csajka a szovjet autógyártás egyik csúcsának számított, ennek megfelelően kizárólag a pártelit tagjainak jutott belőle. Az itt látható autó magyar tulajdonosának gyerekkori álma volt egy ilyen modell, amihez 16 évvel ezelőtt sikerült hozzájutnia Balatonvilágoson. Ezt követően pedig tíz évébe tellett a teljes helyreállítás, többek közt Üzbegisztánból is érkeztek hozzá alkatrészek.
R.D.
A Csajkával egy időben Olaszországban olyan autók készültek, mint ez a fenséges Lamborghini Espada 1971-ből. Marcello Gandini különleges formatervétől még ma is földbe gyökerezik az ember lába, hát még akkoriban.
R.D.
Természetesen V12-es motor mozgatja az Espadát, méghozzá 3,9 literes, 350 lóerővel. A 2+2 üléses modellből csupán 1217 darab készült, ez itt az 550 darabos második széria egyik utolsó példánya.
R.D.
Ha már Olaszország, nem mehetünk el szó nélkül a gyönyörű Alfa Romeo 1900 Sprint Coupe mellett, ami a cég első önhordó szerkezetű modellje. Dupla vezérműtengelyes, felülvezérelt, soros négyhengeres motorja 100 lóerős teljesítményre képes 1884 köbcentiből. A háttérben egy korai Ford Capri hívogat citromsárga fényezéssel.
R.D.
Az újdonságok mellett legendás veteránokkal is találkozhattak a propelleres márka kedvelői, többek közt ezzel a több mint fél évszázados BMW 502-vel, amit a típus rajongói csak Barokk Angyalként emlegetnek. V8-as motorjának köszönhetően 15 másodperc alatt gyorsult 0-ról 100-ra, a végsebessége pedig elérte a 170 km/órát.
R.D.
Nem pont ezt, de ilyen Z1-et is láthattak az érdeklődők a Tagore sétányon, mi pedig a kiállítás előtti napon ki is próbálhattuk a BMW és az osztrák tulajdonos jóvoltából. Erről természetesen külön cikkben fogunk beszámolni.
R.D.
Ha már piros kabrió, akkor nem maradhat ki ez Ford Model T 1915-ből, melynek restaurálása néhány nappal a rendezvény előtt fejeződött be, vagyis a nagyközönség itt láthatta először újkori pompájában. Soros négyhengeres motorja 2,9 literes, de ebből mindössze 20 lóerőt tud előcsalni.
R.D.
Oldtimeres rendezvény nem múlhat el Jaguar E-Type nélkül, aminek autóbolondként csak örülni lehet, hiszen a legszebb sportkupék közé tartozik. Ez itt épp egy 53 éves példány, de még mai mércével nézve is pokolian gyors, mivel ezt már a nagyobbik, 4,2-es sorhatos motorral szerelték. A 300 lóerős teljesítménynek köszönhetően akár 241 km/óráig képes felgyorsulni.
R.D.
Gyakorlatilag az összes jelentős autógyártó nemzet képviseltette magát a rendezvényen, így Amerika sem maradhatott ki, Deák Ferenc itt épp egy ’68-as Chrysler 300-ra tekint le. Az étkezőasztal méretű motorháztető alatt természetesen V8-as motor lapul, méghozzá 7206 köbcentis, 355 lóerős.
R.D.
Az előtérben a nagy hajó egy Cadillac Fleetwood 60 Special. Öt méter hetven centis hosszával és jellegzetes hátsó lámpáival az „autóipari barokk” egyik jeles képviselője.
R.D.
Nemzetenként eltérő autóépítési szokások és stílusok, középen egy Toyota Centuryvel.
R.D.
Harmonikus párost alkotott egymás mellett a Volvo P1800 és a Volkswagen Karmann Ghia. Előbbi Svédországból érkezett magyar tulajdonosához, utóbbi pedig Bulgáriában lakik.
R.D.
Minden egyes apró részlet a helyén van.
R.D.
Kocka Volvo is lehet klasszikus, pláne ha ilyen különleges példányról van szó. A 245 Transfer nevet viselő hosszított tengelyes modellből többféle változat is készült, 11-személyes kivitelben még iskolajáratként is használták. A 9-üléses alapmodell ugyanakkor kedvelt volt a repülőtereken, köztük itthon is: a MALÉV Air Tours-nak is volt egy ilyen autója, amivel a reptér és a szálloda között vitték az utasokat. Ez a konkrét példány egyébként egy aprólékosan megépített replika, de ez semmit nem von le a nagyszerűségéből.
R.D.
Amikor egy Citroen legalább annyira kívánatos, mint egy Lamborghini. Az SM-nek a mozgatásáról ráadásul a Maserati mérnökei gondoskodtak, ők tervezték a V6-os, porlasztós motorját, amely máig megbízhatóan teszi a dolgát közel ötvenéves kora ellenére.
R.D.
Kalandos a története ennek a Tatra 54-nek. A cseh tulajdonos családja 1938-ban vásárolta, majd 1972-ig rendszeresen használták. Akkor a biztonsági előírások miatt garázsba került, ahol 1997-ben vízkáros lett. Ezután 14 évig tartó restaurálás következett, majd pedig a 2011-es első tesztet követően ellopták. Szerencsére a rendőrség nem sokkal később megtalálta.
R.D.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!