szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Egy német nyelven levelező cég csinálja évek óta a külföldi rendszámos autók autópálya-bírságainak behajtását. Míg a magyar rendszámos autók alapbírsága 15 ezer forint, rajtuk keresztül a külföldieknek nagyjából háromszor ennyi.

A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. sokéves gyakorlatáról többször esett már szó nálunk is, amelynek során egy külföldi behajtócég intézi a nem magyar rendszámú autó pótdíjazását, összességében a pótdíj háromszorosáért.

A Totalcar megint elővette a céget egy friss történet alapján. A sztori alapja, hogy autóra nem váltottak matricát.  A szokásos eljárás ilyenkor az egyébként, hogy az autó rendszáma alapján az üzembentartó adatait kikérik a Belügyminisztérium által kezelt gépjármű-nyilvántartó rendszerből és a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) küld egy fizetési felszólítást először 15 ezer forintról, majd a határidő lejárat miatt, ennek több mint háromszorosáról.

A különbség az, hogy jelen esetben egy osztrák rendszámos autóra nem váltották meg a matricát. A jogszabály ugyan semmiféle különbséget nem tesz a magyar és a külföldi bejegyzésű járművek között, egyedül a szabályszegés és a jármű típusa számít, a gyakorlat mégis az, hogy a külföldiektől több pénzt követelnek.

Jelen esetben is ez történt, nagyjából 48 ezer forintra szólt az első felszólítás az Ungarische Autobahn Inkasso GmbH-tól kapott levélben a bírságolási értesítő. Persze tételesen nem a pótdíj emelkedett, hanem olyan összegek jöttek be, mint a feldolgozási díj 18 700 forintért, az üzembentartó adatainak lekérdezési díja 4800 forintért vagy az átalányköltség 3700 forintért – írja a Totalcar.

Az hagyján, hogy az autós soha nem hallott a Ungarische Autobahn Inkasso GmbH-ról, ezért miért is teljesítené a felszólítást. A magyarázatot már a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) adta, miszerint külföldi ügyvédi irodát szükséges megbízni, hogy a képviseletében eljárjon.

Az autós végül fizetett, majd pert indított a NÚSZ Zrt-vel szemben kettős jogcímen: jogalap nélküli gazdagodás, illetve kártérítés címén, és visszakövetelte az általa jogtalannak vélt körülbelül 200 eurót.

Az első fokon ítélkező Pesti Központi Kerületi Bíróság azonban jogi szempontból az égvilágon semmi kivetnivalót nem talált a megemelt összegű eljárásban, mert azzal nem a hazai útdíjszedő járt jobban, mondták, hanem a külföldi közvetítő. A közvetítői díj összegének jogalapját viszont nem vizsgálják. A másodfokú tárgyalásig pedig bekerült a jogszabályba, hogy a NÚSZ Zrt. az igénybe vett szolgáltató díjait érvényesítheti.

Vagyis jelen állás szerint a külföldi autósoknak a pótdíj összegén felül igen jelentős további költségeket kell megtéríteniük annak a közreműködő szervezetnek, amelyet a NÚSZ az adott ügyben megbíz. A járulékos költségek összegéről, összetételéről semmit nem lehet előre tudni, sem a NÚSZ, sem az Ungarische Autobahn Inkasso honlapján nem található ezzel kapcsolatos tájékoztatás. Ezeket a tételeket már csak akkor közlik az autóssal, amikor a pótdíjazási folyamat beindul.

Fura módon üldözik a szlovák rendszámos bliccelőket

Bár a regisztrációs adó emelése miatt az aranykornak már vége, a kedvezőbb árak/adózás/egyéb díjak miatt évekig nagyon megérte északi szomszédunknál vásárolni autót. Így a mai napig sok SK-rendszámú járművel találkozhatunk a magyar utakon: a papíron Szlovákiában adminisztrált, de magyar tulajok járműveivel, ahogy a hozzánk átruccanó szlovákokkal egyaránt.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!