Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"afd3ca35-bc85-4d57-b4d1-c72662c82839","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A most debütált legfrissebb Nascar versenyautó lokálisan zéróemissziós hajtásláncot vonultat fel.","shortLead":"A most debütált legfrissebb Nascar versenyautó lokálisan zéróemissziós hajtásláncot vonultat fel.","id":"20250214_ordito-v8-as-helyett-hangtalan-1300-loeros-szornyeteg-az-uj-nascar-chevrolet-blazer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/afd3ca35-bc85-4d57-b4d1-c72662c82839.jpg","index":0,"item":"aac6c737-9104-4df5-a0a6-adc8ce845b7c","keywords":null,"link":"/cegauto/20250214_ordito-v8-as-helyett-hangtalan-1300-loeros-szornyeteg-az-uj-nascar-chevrolet-blazer","timestamp":"2025. február. 14. 07:21","title":"Ordító V8-as helyett hangtalan 1300 lóerős szörnyeteg az új Nascar autó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e87c85e7-3f9c-425f-82e0-aeb40ec65dea","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Szerencséje, hogy bár a bálna bekapta, fizikailag már képtelen lett volna lenyelni őt. ","shortLead":"Szerencséje, hogy bár a bálna bekapta, fizikailag már képtelen lett volna lenyelni őt. ","id":"20250215_kajakos-balna-patagonia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e87c85e7-3f9c-425f-82e0-aeb40ec65dea.jpg","index":0,"item":"ce2468d2-f3e0-4bd5-a5c1-19c1c223cce6","keywords":null,"link":"/elet/20250215_kajakos-balna-patagonia","timestamp":"2025. február. 15. 10:52","title":"„Éreztem, hogy egy nyálkás anyag súrolja az arcom” – megszólalt a fiú, akit egészben kapott be egy bálna","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"66d25fa9-98e5-4cc9-822e-83e12f3eb551","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A PhoneBuff YouTube-csatorna videósa évek óta készít videókat a mobilok teljesítményéről, ezúttal pedig az Apple és a Samsung csúcskészülékeit versenyeztette meg.","shortLead":"A PhoneBuff YouTube-csatorna videósa évek óta készít videókat a mobilok teljesítményéről, ezúttal pedig az Apple és...","id":"20250214_samsung-galaxy-s25-ultra-iphone-16-pro-max-sebessegteszt-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/66d25fa9-98e5-4cc9-822e-83e12f3eb551.jpg","index":0,"item":"abdcecc7-319c-4617-9f69-f6f53f22f37c","keywords":null,"link":"/tudomany/20250214_samsung-galaxy-s25-ultra-iphone-16-pro-max-sebessegteszt-video","timestamp":"2025. február. 14. 11:03","title":"Samsung Galaxy S25 Ultra vagy iPhone 16 Pro Max? Összemérték a két mobil sebességét, az eredmény egyértelmű – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"054f813a-42b0-4bb9-912a-d0fe4ddce618","c_author":"Remotiv","category":"brandchannel","description":"Sokáig tartotta magát a mondás, hogy minden ember csupán öt kézfogásnyira van egymástól, vagyis bárki bárkivel összekapcsolható néhány ismerősön keresztül. A közösségi médiának köszönhetően ez a szám nagy valószínűséggel tovább csökkent, csupán egy kattintás, és szinte bárkivel összebarátkozhatunk. De valódi kapcsolatok ezek, amelyek aztán valódi közösséggé épülnek, vagy csak ámítás, és tulajdonképpen egyre magányosabbak vagyunk?","shortLead":"Sokáig tartotta magát a mondás, hogy minden ember csupán öt kézfogásnyira van egymástól, vagyis bárki bárkivel...","id":"20250129_Sosem-voltunk-ennyire-maganyosak-remotiv","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/054f813a-42b0-4bb9-912a-d0fe4ddce618.jpg","index":0,"item":"64ae3927-eac4-4ede-a4b5-ebfb0d74f06a","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250129_Sosem-voltunk-ennyire-maganyosak-remotiv","timestamp":"2025. február. 14. 07:30","title":"Sosem volt ennyi barátunk, és sosem voltunk ennyire magányosak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Remotiv extra","c_partnerlogo":"6b463ed1-d453-40c3-82fa-97c561a4b8eb","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"fc5b2a26-8429-4ff3-a441-408a05054690","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Köztük egy őz és egy csincsilla is.","shortLead":"Köztük egy őz és egy csincsilla is.","id":"20250215_Leegett-egy-allatmenhely-sok-allat-bent-egett","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fc5b2a26-8429-4ff3-a441-408a05054690.jpg","index":0,"item":"fe692c0a-def3-4747-890f-154559f3eb50","keywords":null,"link":"/itthon/20250215_Leegett-egy-allatmenhely-sok-allat-bent-egett","timestamp":"2025. február. 15. 21:53","title":"Leégett egy állatmenhely, több állat bent égett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a203d589-5fc7-45cb-8559-4c6b5002b62c","c_author":"MTI","category":"elet","description":"Eimei 16 utódot nemzett az élete során.","shortLead":"Eimei 16 utódot nemzett az élete során.","id":"20250214_oriaspanda-panda-eimei-elpusztult","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a203d589-5fc7-45cb-8559-4c6b5002b62c.jpg","index":0,"item":"b2ea6a3e-b7bd-4c07-8259-2345f543e90e","keywords":null,"link":"/elet/20250214_oriaspanda-panda-eimei-elpusztult","timestamp":"2025. február. 14. 16:28","title":"Elpusztult a világ legidősebb pandája","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c442631b-5946-4c0a-979c-3098bf2a0c1c","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Biztos megérte. ","shortLead":"Biztos megérte. ","id":"20250214_turelmetlen-autos-tanulo-korforgalom-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c442631b-5946-4c0a-979c-3098bf2a0c1c.jpg","index":0,"item":"0167cf01-6522-42e2-bd7c-24f76d85c4ba","keywords":null,"link":"/cegauto/20250214_turelmetlen-autos-tanulo-korforgalom-video","timestamp":"2025. február. 14. 08:45","title":"Belső íven előzte a türelmetlen autós a tanulóvezetőt a körforgalomban, de nem hibátlanul – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ccacfa0b-d83b-4cb5-aa87-3921c3de2e41","c_author":"MTI","category":"kultura","description":"Ha az amerikai elnök szembe akar menni a realitással, akkor szembe is megy. ","shortLead":"Ha az amerikai elnök szembe akar menni a realitással, akkor szembe is megy. ","id":"20250215_donald-trump-mexikoi-obol-sajtoszabadsag-feher-haz-kitiltas-ap-hirugynokseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ccacfa0b-d83b-4cb5-aa87-3921c3de2e41.jpg","index":0,"item":"f450ede2-1114-4daf-848f-1d2236d159c1","keywords":null,"link":"/kultura/20250215_donald-trump-mexikoi-obol-sajtoszabadsag-feher-haz-kitiltas-ap-hirugynokseg","timestamp":"2025. február. 15. 08:33","title":"Szürreális ok miatt tiltja ki Trump az AP hírügynökséget a Fehér Házból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az EU-ban 10-ből egy sofőr és két utas spórolja le az életmentő kattintást
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Csupán egyetlen, kattintással megspékelt mozdulat, ami évtizedek óta rengeteg életet megment. És még mindig vannak, akik nem használják a biztonsági övet.
A biztonsági övhöz hasonló megoldásokkal kapcsolatos első feljegyzések a 19. századból származnak, az első kétpontos biztonsági öv pedig 1949-ben, tehát immár 70 éve bukkant fel először sorozatgyártású személyautóban. Ez az első években még csak opcionális extra volt és egészen 1958-ig kellett várni arra, hogy feltűnjön a színen az első olyan kocsi, melynek alapfelszereltségéhez tartozott a biztonsági öv. Ami még mindig csak kétpontos volt, de 1959-ben már ki is jött az első hárompontos övvel szériában szerelt autó.
Köztudott, hogy a elsőként lépett vállalat a Volvo volt, amely ugyan levédette a hárompontos biztonsági övet, de annak használatát ingyenessé tette minden autógyártó számára. A riválisok érdekes módon lassan reagáltak, adott esetben évekkel vagy évtizedekkel később, és sok esetben még mindig csak opcionális extraként kínálták az életmentő eszközt.
Volvo
A biztonsági övek széles körben történő elterjedését az 1968-os Bécsi Egyezmény gyorsította fel, mely előírta az új személyautók biztonsági övvel történő ellátását. Hazánk késve reagált, de 1976-tól kezdve végül is Magyarországon is kötelezővé vált a biztonsági övek első ülésen történő használata. A hárompontos övek mind a mai napig uralják a piacot, az ennél komolyabb négy-, öt- és hatpontos megoldásokkal csak sportkocsikban, versenyautókban találkozhatunk.
A jelenleg érvényben lévő szabályozás szerint a biztonsági öv használatára figyelmeztető rendszert csak a sofőrülés esetében kell alkalmazni, de akadnak olyan gyártók, akik önkéntesen a többi ülést is figyelő rendszerrel szerelik modelljeiket. Idén szeptembertől viszont már csak olyan új személyautókat lehet majd forgalomba helyezni, melyekben az első- és a hátsó üléseken helyet foglalók övhasználatát is figyeli a biztonsági rendszer.
Az EuroNCAP töréstesztekben egyébként már eddig is több pontot kapnak azok az autók, melyek elöl és hátul is fel vannak szerelve ilyen megoldással. És a fejlesztések ezen a téren sem pihennek, nemrégiben feltűntek az első légzsákos biztonsági övek és hamarosan már fűthető övekkel is rendelhetők lesznek egyes luxusautók.
Az Európai Unióban az autókban elöl ülők 88 százaléka, a hátul helyet foglalóknak pedig a 74 százaléka használ biztonsági övet, aminek a használatát egy ideje már a hazai szupertraffipaxok is figyelik. Ideális esetben ez az arány 100-100 százalék lenne, és így még több életet meg lehetne menteni.
És hogy mi történik egy frontális ütközés során, ha a hátul ülő nem köti be magát? Íme:
Magyarországon még a nemzetközi átlagnál is rosszabbul alszanak az emberek, és az alvászavarral szakemberhez fordulók között már megjelentek a tíz év körüli gyerekek is.