szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Csupán egyetlen, kattintással megspékelt mozdulat, ami évtizedek óta rengeteg életet megment. És még mindig vannak, akik nem használják a biztonsági övet.

A biztonsági övhöz hasonló megoldásokkal kapcsolatos első feljegyzések a 19. századból származnak, az első kétpontos biztonsági öv pedig 1949-ben, tehát immár 70 éve bukkant fel először sorozatgyártású személyautóban. Ez az első években még csak opcionális extra volt és egészen 1958-ig kellett várni arra, hogy feltűnjön a színen az első olyan kocsi, melynek alapfelszereltségéhez tartozott a biztonsági öv. Ami még mindig csak kétpontos volt, de 1959-ben már ki is jött az első hárompontos övvel szériában szerelt autó.

Köztudott, hogy a elsőként lépett vállalat a Volvo volt, amely ugyan levédette a hárompontos biztonsági övet, de annak használatát ingyenessé tette minden autógyártó számára. A riválisok érdekes módon lassan reagáltak, adott esetben évekkel vagy évtizedekkel később, és sok esetben még mindig csak opcionális extraként kínálták az életmentő eszközt.

©

A biztonsági övek széles körben történő elterjedését az 1968-os Bécsi Egyezmény gyorsította fel, mely előírta az új személyautók biztonsági övvel történő ellátását. Hazánk késve reagált, de 1976-tól kezdve végül is Magyarországon is kötelezővé vált a biztonsági övek első ülésen történő használata. A hárompontos övek mind a mai napig uralják a piacot, az ennél komolyabb négy-, öt- és hatpontos megoldásokkal csak sportkocsikban, versenyautókban találkozhatunk.

A jelenleg érvényben lévő szabályozás szerint a biztonsági öv használatára figyelmeztető rendszert csak a sofőrülés esetében kell alkalmazni, de akadnak olyan gyártók, akik önkéntesen a többi ülést is figyelő rendszerrel szerelik modelljeiket. Idén szeptembertől viszont már csak olyan új személyautókat lehet majd forgalomba helyezni, melyekben az első- és a hátsó üléseken helyet foglalók övhasználatát is figyeli a biztonsági rendszer.

Az EuroNCAP töréstesztekben egyébként már eddig is több pontot kapnak azok az autók, melyek elöl és hátul is fel vannak szerelve ilyen megoldással. És a fejlesztések ezen a téren sem pihennek, nemrégiben feltűntek az első légzsákos biztonsági övek és hamarosan már fűthető övekkel is rendelhetők lesznek egyes luxusautók.

Az Európai Unióban az autókban elöl ülők 88 százaléka, a hátul helyet foglalóknak pedig a 74 százaléka használ biztonsági övet, aminek a használatát egy ideje már a hazai szupertraffipaxok is figyelik. Ideális esetben ez az arány 100-100 százalék lenne, és így még több életet meg lehetne menteni.

És hogy mi történik egy frontális ütközés során, ha a hátul ülő nem köti be magát? Íme:

©

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!