szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A városi koccanások drága költségeitől óv meg igen hatékonyan az egyre több autóban elérhető keresztirányú forgalomfigyelő rendszer.

A parkolás vélhetően sokak számára lesz mindig is a vezetés egyik legstresszesebb momentuma, amelyhez bármilyen segítség jól jön. Persze nem csak a vezetők eltérő képességei miatt van egyre nagyobb szükség a parkolási, manőverezési asszisztensekre, hanem azért is, mert a mai kocsik hátsó ablakai, a manapság jellemző SUV forma miatt egyre kisebbek.

A megoldás a problémára az egyre több funkcióval felruházott, jellemzően nagylátószögű tolatókamera, amelynek panorámaképén a visszapillantóból nem látható akadályokat is észlelhetjük. A megjelenő kameraképet, sárga-piros-zöld segédvonalak és akusztikus jelek egészítik ki, amelyekkel pontosan látni és hallani, milyen közel vannak az autónkhoz az akadályok.

Az ilyen rendszereket egyre többször egészíti ki holttérfigyelő (BLIS) rendszerrel egyűttműködő keresztirányú forgalomfigyelő. Ez is radarral pásztázza az autó körüli mozgást, és ha azt "érzékeli” előre meghatározott paraméterek alapján, hogy például 0,8 méter/szekundumos sebességnél gyorsabb közeledik egy másik jármű, kerékpáros vagy gyalogos, akkor aktiválja a figyelmeztetést, adott esetben vészfékez is.

A keresztirányú asszisztensek lehetnek már nem csak a kocsik hátsó traktusában, hanem a jármű elejében is, amelyek a nagyobb autóknál igen sokat segítenek például egy parkolóházból való biztonságos kihajtásnál. A fejlettebb rendszerek GPS helymeghatározással is össze vannak kötve, és automatikusan bekapcsolnak, ha olyan helyen vagyunk, ahol szükség van a rendszer segítségére. Ezeket a helyeket a sofőrök maguk adhatják hozzá jó előre a jármű keresztirányú forgalomfigyelő asszisztenséhez.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!