szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Nem kevés autóval okozott baleset történik amiatt, mert nem látjuk, hogy van valami a holttérben. De létezik olyan szem, amelyik lát helyettünk.

Az autógyártókkal szemben támasztott egyre szigorúbb biztonsági követelmények miatt az autók oszlopai az elmúlt évtizedekben egyre vastagabbak, szélesebbek lettek, így míg korábban a tükrök és az átlátszó üvegfelület segítségével az autó közvetlen környezetének jelentős részét be lehetett látni, mára megnőtt a nem belátható területek nagysága. Egy egyszerű rutinmanőverezésből is lehet baj, ha valaki a holttérben tartózkodik – vagyis ott, ahová a sofőr az autó szerkezeti kialakítása miatt egyszerűen nem láthat be.

A közúti járművek közül a legnagyobb holttere a kamionoknak van, de a személyautók esetében is igen jelentős méretű területről beszélhetünk.

©
©

A holtterek kiküszöbölésére először George Platzer amerikai mérnök 1995-ös tanulmányában mutatott néhány lehetséges megoldást. A szakember szerint ha a tükröket egy bizonyos módon állítjuk be, a holttér jelentős része beláthatóvá válik. Ám ennek metódusát a legtöbb autós nem ismeri, vagy nem tudja megfelelően alkalmazni, nem is elvárható mindenkitől a vonatkozó geometria megértése és alkalmazása. Sőt, a babrálásból komolyabb gond is lehet:

a nem megfelelően beállított visszapillantók ugyanis ronthatnak is a helyzeten, mert újabb holttereket hozhatnak létre.

Platzer így inkább elkészítette egy holttérfigyelő rendszer terveit, majd be is jegyeztette a szabadalmat. Nem sokkal később már el is kezdték beépíteni a kocsikba.

Azt az autót, amelyben van holttérfigyelő rendszer – akár csak a távolságtartó tempomat vagy a sávtartó automatika esetében –, radarral szerelik fel a gyártók. Ennek egyetlen feladata, hogy azt a területet pásztázza, melyet a sofőr önmagától nem láthat. Amikor valamilyen objektum kerül oda, a rendszer jelez a sofőrnek. Ez általában egy vizuális visszacsatolást jelent – például a külső tükörbe beépített LED-es piktogram segítségével –, de társulhat hozzá hangjelzés is.

A gyártók azért a radart alkalmazzák erre a feladatra, mert a nem megfelelő időjárási körülmények között pontosabban jelez, mint egy szimpla kamera. Ugyanakkor a technológia lehet zavaró is, például akkor, ha egy dugóban araszol valaki, ilyenkor ugyanis minden olyan járműnél bejelez a rendszer, amely elhalad a holttérben. Persze mindez egy, a holttér miatt bekövetkező balesetnél jóval kisebb kellemetlenséget jelent.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!