szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A megfelelő látás a legfontosabb éjszakai biztonsági tényező az autózásban. Sajnos az emberi szem elég gyengén teljesít sötétben, de hőkamerák segítségével akár több száz méterre is elláthatunk éjszakai autózás közben.

Terjedőben van az egyik legfejlettebb autós biztonsági extrafelszerelés a nightvision/éjjellátó rendszer az autókban. Jellemzően a járművek alsó karosszéria elemébe szerelik a termikus képalkotó kamerát, ami a rendszer alapja. Ezek a környezetünkben lévő objektumokat az általuk kibocsátott hő alapján teszik felismerhetővé. Minél melegebb egy környezeti elem, annál fényesebbnek mutatja rendszer a kijelzőn. Egyes fejlesztések akár 500-800 méteres tartományba is ellátnak. A rendszer működésének persze feltétele, hogy a környezeti hő alacsonyabb legyen, mint a hőkamera által érzékelt alakok.

Amennyiben a rendszer élőlényt érzékel, figyelmezteti a sofőrt, sőt mindezt többnyire úgy, hogy a mozgásukat is figyeli a rendszer, és ha annak iránya a kocsi mozgási sávja felé történik, akkor határozottabban jelez a rendszer. A kockázati sávon kívül egyes ilyen technológiák sárgával jelölik az élőlényeket, ha belépnek a sávba, akkor pirossal. A legtöbb ilyen nightvision kamera önműködően bekapcsol ebbe a figyelmeztető üzemmódba, ha veszélyt érzékel, és a kijelölt élőlényre a fényszóró rá is villant.

Általánosságban kétféle rendszer használata jellemző típusuk szerint: passzív és aktív. A passzív rendszer olyan technológiákra vonatkozik, amelyeknél a kibocsátott hőt észlelik, míg az aktív rendszerek jelentős távolságra világítják meg az objektumokat infravörös fénnyel. A passzív rendszer előnye a nagyobb, akár 1000 méteres tartomány, de melegebb időjárási körülmények között kevésbé éles képet ad.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!