szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Már nem is lenne hova beszállnia, mert fülkéje sincs.

A fuvarozás az egyik legjobban fejlődő ágazat, amely szintén komoly kihívásokkal küzd, hogy megfelelő mennyiségű sofőrt találjon. Ez nemcsak nálunk van így, hanem szinte mindenhol a fejlett világban. A kamiongyártó cégek komoly fejlesztési munkában vannak, hogy minél hamarabb elérjék az önvezető kamionok szintjét is.

A Scania svéd kamiongyártó legújabb koncepciója, az AXL azt a vonalat követi, amikor már egyáltalán nem kell sofőr a teherautóba, sőt, nem is jutna neki hely. Hasonlóan a Volvo ilyen járművéhez, amelyet Vera névre keresztelek és Göteborgban már üzemel is, egy logisztikai központ és egy kikötő között. Maximálisan 40 km/h-s tempóval hozza-viszi a konténereket.

A Scania járművének koncepciója lényegében ezzel azonos, az „okos” motorkocsi helyettesíti a hagyományos vontatót, egyben annak személyzetét is.

Érdekesség, hogy a jelenlegi nagy villamosítás közben a Scania koncepciója hagyományos motort kapna, azonban bioüzemanyaggal táplálnák. A Volkswagen-csoporthoz tartozó nehézgépeket gyártó vállalat így mixelné össze a jelenlegi technológiát egy környezetbarát üzemanyaggal.

Scania
Scania
Scania

Az AXL tájékozódását fejlet lidar, vagyis lézeres radarrendszer, kamerák, GPS és lézerszkennerek segítik. A felhasználása egyelőre zárt területű, nagy kitermelőhelyeken várható. Ezek a helyszínek ideális terepei az ilyen fejlesztéseknek a jól felismerhető és viszonylag kevés változót tartalmazó elemek miatt.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!