szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A keletközép-európai piacon Magyarországon nyitott először elektromos töltőállomásokat a Shell, amely a régióban a legfejlettebbnek tekinti a hazai villanyautópiacot. Az Ionity szupergyors töltési ideje 10-15 perc, de a Shell saját márkás töltője is 30 perc alatt éri el a 80 százalékos töltöttséget.

Először vezetni elektromos autót nagyszerű élmény, de talán még ennél is nagyobb kaland azzal szembesülni, hogy miként alakul át az autózás, ha a benzines vagy dízeles járgányból villanyautóba ülünk át. Bár az elektromos autók hatótávolsága egyre nő, és mind több modell éri el a 300 kilométert, típustól és az időjárástól függően mégis sokkal gondosabban kell megtervezni a „tankolás” ütemezését. Ez azonban Magyarországon is egyre könnyebb, hiszen a több, mint 500 eddig üzembe helyezett töltőállomáson a kútfejek száma nagyjából ezer lehet. Csütörtökön a Shell is beszállt az üzletágba, és két újdonsággal is megjelent a töltők keletközép-európai piacán, mindkettővel az M7-es autópályán.

Egyrészt a brit-holland olajtársaság a müncheni székhelyű Ionity töltőhálózattal együttműködve tegnap nyitotta meg a négy oszloppal felszerelt gyorstöltő állomását a balatonkeresztúri Shell-benzinkúton az M7-es autópálya Budapest felé tartó oldalán.

©

Mind a négy töltőpont maximálisan 350 kW töltési teljesítményt kínál, ami azt jelenti, hogy az új generációs elektromos járműveket akár 10-15 perc alatt is fel tudják tölteni. Vagyis háromszor olyan gyorsan, mint az autósok számára általában elérhető töltők. „Új korszakot nyitunk, de még az út elején vagyunk” – nyilatkozta Kapitány István, a Shell globális kiskereskedelmi alelnöke az eseményen.

A Shell-Ionity állomáson a kezdeti időszakban 2560 forintért lehet tölteni, függetlenül a használat időtartamától és a felvett energia mennyiségétől. Később – várhatóan februárban – az Ionity átáll a kWh alapú árazásra.

Másrészt ugyancsak az M7-es autópálya Balaton felé tartó szakaszának az oldalán Székesfehérvárnál a Shell Recharge névre keresztelt saját márkás töltő kezdte meg az üzemelését. Az 50 kW-os töltési kapacitás azt jelenti, hogy a szerkezet – autótól függően – általában fél óra alatt biztosít 80 százalékos töltöttséget nulláról indulva. Itt 1925 forint a töltési egységár, utalva a Shell magyarországi alapításának évére. Magyarország lesz a társaság 5. európai és a 9. globális piaca, ahol a Shell Recharge-ot bevezetik.

Az Ionity vállalatnak ez már a harmadik állomása Magyarországon, az elsőt Bábolnánál az M1-es, a másodikat Kajászónál az M7-es autópálya pihenőjében helyezték el. A tervek szerint már a jövő hónapban sor kerül a negyedik átadására Balatonkeresztúrnál az autópálya másik oldalán, majd az ötödik is megnyílik Szigetszentmiklós mellett az M0-s autópálya északi oldalának egyik pihenőjében. Az Ionity 2021 végéig összesen 21 töltőállomás kiépítését tervezi a Magyarország mellett Lengyelországot, Csehországot, Szlovákiát és Szlovéniát lefedő régióban.

©

A 2017-ben – a BMW, a Daimler, a Ford és a Volkswagenhez tartozó Audi és Porche autógyártók által – alapított Ionity célja, hogy az idei év végére összesen 400 töltőállomást alakítson ki Európa-szerte. A legfontosabb közlekedési útvonalak mentén, egymástól 100-120 km-es távolságra telepített, rendkívül nagy teljesítményű töltők hálózata lehetővé teszi, hogy ne csak a városi, de a városok közötti közlekedésre is egyre biztonságosabban lehessen elektromos járművet igénybe venni. A töltés pedig gyakran gyorsabb, mint egy kávézással egybekötött szokásos pihenés – mondta a balatonkeresztúri átadón szintén jelen lévő Marcus Groll, az Ionity vezetője.

A Shell az Ionityvel való együttműködésen túl a saját márkás töltőjéből vagy más partneri együttműködés keretében száz régiós töltőállomásán szeretne elektromos töltőállomást telepíteni 2021 végéig. Magyarország a Shell számára tesztpiac, mivel Közép- és Kelet-Európában hazánkban a legfejlettebb az elektromobilitás.

Idehaza tavaly az új autók eladásának 1 százaléka volt elektromos, szemben a régió országaiban mért 0,3-0,5 százalékkal – mondta Bujdosó Andrea, a Shell Hungary igazgatósági elnöke. Egy tanulmány szerint Magyarországon az elektromos autók viszonylagos népszerűsége több okra vezethető vissza. A környezetvédelmi és gazdaságossági szempontok, valamint a támogatások mellett szerepet játszik a státuszszimbólum, a villanyautók halk működése, és több esetben is ajándékként kapta villanyautóját az új tulajdonos.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
A német posta már előre, e-mailben kézbesíti bizonyos papír levelek tartalmát

A német posta már előre, e-mailben kézbesíti bizonyos papír levelek tartalmát

Elhunyt 206 koronavírus-fertőzött, a beoltottak száma 2,83 millió

Elhunyt 206 koronavírus-fertőzött, a beoltottak száma 2,83 millió

És akkor 2,5 millió beoltott kellett ahhoz, hogy a kormány végre korlátozza a bolti tumultust

És akkor 2,5 millió beoltott kellett ahhoz, hogy a kormány végre korlátozza a bolti tumultust