szerző:
hvg.hu

A jelenlegi időjárási körülmények mellett igen jó szolgálatot tehet a ködlámpa, melynek használatával kapcsolatban azonban érdemes átgondolni néhány dolgot.

"Az ország nagyobb részén (kivétel a Dunántúl északnyugati része) sűrű, zúzmarás köd valószínű, amely hétfőn napközben tartósan megmaradhat. A borult, ködös tájakon hószállingózás, ónos szitálás bárhol előfordulhat." – olvasható az Országos Meteorológiai Szolgálat legfrissebb jelentésében.

Ilyenkor jelentősen romlanak a látási viszonyok, amin az első, illetve hátsó ködlámpa bekapcsolásával javíthatunk. De pontosan mikor használhatjuk hazánkban a ködfényszórót? Nos, a KRESZ-ben a témával kapcsolatban mindössze ennyi olvasható: "Tompított vagy távolsági fényszóró helyett vagy mellett ködfényszórót, továbbá hátsó helyzetjelző ködlámpát abban az esetben szabad használni, ha a látási viszonyok ezt indokolják".

Magyarul csak abban az esetben szabad bekapcsolni a ködlámpát, ha arra a látási viszonyok romlása miatt ténylegesen szükség van. Elvileg semmi sem tiltja a ködlámpa lakott területen belül történő használatát, ezt azonban értelemszerűen érdemes inkább elkerülni.

©

Ennél némileg több fogódzót ad a német szabályozás, mely szerint autópályán és a gyorsforgalmi utakon 150 méter alatti látótávolság esetén kell bekapcsolni az első ködlámpát. Lakott területen kívül 100-120 méter, lakott területen belül pedig 60-70 méternél rövidebb látótávolság esetén kell használni a ködfényszórót. A ködzárófényt pedig kizárólag erős ködben, 50 méternél rövidebb látótávolság esetén szabad bekapcsolni.

Sűrű ködben a távolsági fényszórót nem érdemes használni, ilyenkor a tompított fényszóró és a ködlámpa együttes használata ajánlott. Ha mögénk érkezik egy autós társunk, akkor a hátsó ködlámpát ildomos lekapcsolni, hogy azzal hosszú távon ne zavarjuk a mögöttünk haladót. Ha pedig mi érünk utol valakit, akkor nyugodtan lekapcsolhatjuk az első ködlámpát, hogy azzal ugyancsak ne zavarjuk az előttünk haladót.

Ha a látási viszonyok nem indokolják a ködlámpák nappali/éjszakai használatát, akkor a hazai rendőrök akár 30 ezer forintos bírságot is kiszabhatnak a bekapcsolt ködlámpával közlekedőkre. Németországban alacsonyabbak a büntetési tételek, itt alaphelyzetben 20 eurós (6600 forint) büntetés jár, ami 35 euróra (11 600 forint) növekszik, ha esetleg balesetet is okozunk.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Fülke: Az ellenzék bizalmat épített, ez a legnagyobb politikai tőkéje

Fülke: Az ellenzék bizalmat épített, ez a legnagyobb politikai tőkéje

1920-2020: szólt a rádió, mobiltelefonnak hitték, most meg jönnek az okosabbnál okosabb eszközök

1920-2020: szólt a rádió, mobiltelefonnak hitték, most meg jönnek az okosabbnál okosabb eszközök

Az Emmi ígéri: a fogászatok idén is megkapják az ígért támogatást

Az Emmi ígéri: a fogászatok idén is megkapják az ígért támogatást

Kézilabda-Eb: tíz perc alatt eldőlt, hogy kikapunk a norvégoktól

Kézilabda-Eb: tíz perc alatt eldőlt, hogy kikapunk a norvégoktól

A Roma Parlament Egyesület feljelenti Orbán Viktort

A Roma Parlament Egyesület feljelenti Orbán Viktort

BMW 330e plugin teszt – mint egy Prius, amit vezetni is jó

BMW 330e plugin teszt – mint egy Prius, amit vezetni is jó