szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az autóbalesetek több mint 90 százalékát a vezetők figyelmetlensége okozza, amin nagyban lehet segíteni, ha az autókban olyan rendszerek vannak, amelyek időben figyelmeztetik a sofőröket.

Miközben a forgalom háromszorosára nőtt, az európai utak sokkal biztonságosabbá váltak az elmúlt 30 évben. Az uniós közúti halálesetek száma 2001 és 2019 között több mint a felével csökkent, nagy mértékben a fejlett vezetéstámogató rendszer (Advanced Driver-Assistance System, ADAS) elterjedésének köszönhetően.

Az autóbalesetek több mint 90 százalékát a vezetők figyelmetlensége okozza, akik időnként rosszul mérik fel a körülményeket, nem megfelelően reagálnak a veszélyhelyzetekre, vagy nem tartják be a közlekedési szabályokat.

A LeasePlan flottakezelő az említett ADAS rendszerek legfontosabb funkcióit foglalta össze anyagában. Az ADAS tehát nem csupán egyetlen technológiát jelent, hanem a járműbe épített teljes elektronikus rendszerre vonatkozik. A mesterséges intelligenciát (AI), érzékelőket és HMI (human-machine) kezelőfelületet használó vezetéstámogató rendszer alapvető előnye, hogy hamarabb ismeri fel az esetleges veszélyeket, mint az emberi agy, és a megfelelő biztonsági beavatkozással gyorsabban is reagál rájuk.

Felismeri a kockázatos vezetési magatartásokat is, mint az álmosság, figyelemhiány, sávelhagyás, és valós idejű riasztással figyelmezteti a sofőrt. A vezetéstámogató rendszer emellett automatizálja a nehéz vagy ismétlődő műveleteket, valamint csökkenti a koncentrációt befolyásoló tényezőket, amelyek gyakran vezetnek karambolhoz. Fontos, hogy ezen koccanások elkerülése miatt csökkenhetnek a biztosítási kárigények, illetve a szervizelések száma, összességében nőhet a jármű értéke.

Az ADAS 4 legfontosabb funkciójának eleme és várható hatásaik:

©

A funkciók működéséhez jó néhány elektronikai eszközt használ az ADAS-rendszer. A leggyakoribb érzékelők a kamerák, valamint az ultrahangos, a radar- és a lézeralapú távérzékelők (Lidar). Ezek többnyire az autó első és hátsó lökhárítójában, valamint az oldalsó tükrökben találhatók.

A szenzoroktól, kameráktól kapott adatokat az autóban lévő intelligens szoftver dolgozza fel, majd adott esetben aktiválja a hardvert. Az algoritmus alapú gépi tanulás és a mesterséges intelligencia fejlődése azt is eredményezi, hogy ezek a rendszerek egyre inkább saját maguk „döntik el”, mit tesznek az adott szituációban. Ezért az ADAS az önvezető autók fejlesztésében is kiemelt szerepet játszik.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Mit ér Orbán vezénylési terve, ha egyszerűen nincs elég kórházi dolgozó?

Mit ér Orbán vezénylési terve, ha egyszerűen nincs elég kórházi dolgozó?

Gulyás a Hajógyári-szigetről: Karácsony szellemekkel harcol

Gulyás a Hajógyári-szigetről: Karácsony szellemekkel harcol

3200 milliárddal többet költ a kormány idén a költségvetéshez képest

3200 milliárddal többet költ a kormány idén a költségvetéshez képest