szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A biztonság az egyik legjellemzőbb terület, amelyen spórolni tudnak a gyártók, ha piacképes járműveket akarnak eladni szegényebb országokban.

Fontos kérdéskört vett elő a Global NCAP járműbiztonsági szervezet, amely azt szeretné elérni, hogy minden piacra kiterjedő minimumokat határozzanak meg a járművek biztonsági követleményeinél.

Évről évre megdöbbenti jellemzően az európai közvéleményt, hogy a fejletlenebb piacokon olyan autókat bocsátanak útjukra új modellként, amelyek egy vagy adott esetben nulla csillagot szereznek akár a helyi törésteszteken is, ahogyan az például a kínai Great Wall márka Steed nevű pickupjával történt. Ennek első tengelye valósággal belefúródott a kabintérbe a törésteszt alkalmával.

A legutóbb pedig a Renault Kwid kerül a figyelem középpontjába, amely Indiában és Brazíliában két csillagot szerzett, majd ugyanennyit kapott az afrikai besorolás szerint is. A gyenge eredményeket annak ellenére érte el, hogy még biztonsági frissítést is kapott időközben: légzsákokkal szerelték fel.

Renault Kwid
©

A Kwid a hamarosan forgalomba kerülő Dacia Spring alapja, amely a legolcsóbb sorozatgyártású elektromos autónak ígérkezik Európában. Természetesen az európai biztonsági szabványoknak megfelelően átdolgozva érkezik a kínai változatához képest.

2018-ban a Suzuki kapott kritikákat, mivel az indiai Swift mindössze két csillagot szerzett, és a karosszériát a Global NCAP szervezet instabilnak minősítette. A szervezet felhívta a figyelmet arra, hogy a strukturális hiányosságokról a vevők jellemzően nem is tudnak, mert a járművek vizuálisan megegyeznek az európai variánsokkal – írja az Autocar oldal. (Meg kell jegyezni, hogy a Swift annak idején az Euro NCAP teszten három csillagot kapott az ötből.)

©

A Global NCAP szervezet technikai vezetője Alejandro Furas szerint a gyártók a legtöbb esetben ezeken a harmadik világbeli piacokon gyengébb anyagokat használnak a járművek szerkezetéhez is, valamint akár a hegesztési eljárásokból is az olcsóbbat alkalmazzák a költségek csökkentése érdekében. „Ha valaki megvizsgálja a brazil Renault Kwidet, látható, hogy az A oszlopa sokkal merevebb, mint az indiai változaté” – mondja. Az autógyártók azt hangoztatják, a járműveik minden helyi előírásnak megfelelnek, ám Dawid Ward az NCAP globális elnöke szerint ez nem elfogadható érvelés.

Vannak azonban pozitív változások is, a Global NCAP ugyanis azt tervezi, hogy Indiában például szigorítanak az oldalütközés elleni tesztek megítélésén, valamint az elvárt elektromos biztonsági eszközök területén is. Ezeken a piacokon különösen fontos lenne az elektromos rendszerek balesetbiztonsági hatása, mivel rengeteg motorost ütnek el, márpedig az ilyen balesetekben még a leggyengébben megépített autók is erőfölényben vannak. Az elektronikus asszisztensek pedig hatékonyabban segíthetnének elkerülni az ilyen típusú baleseteket.

Abban minden biztonsági szervezet résztvevője egyetért, hogy minimális globális sztenderdekre volna szükség. A járműgyártók nemzetközi szervezete, az iparágat összefogó testület aláírta a Global Road Safety kezdeményezést, amelyben megjelent, hogy a fejlett piacokon megszerzett tapasztalatokat alkalmazni kell a minimumkövetelmények meghatározásánál valamennyi jármű esetében.

Ezek lettek a legbiztonságosabb autók Európában

A független európai szervezetként működő EuroNCAP 2020-ban jóval kevesebb autó töréstesztjét végezte el, mint az elmúlt években. A mennyiséggel ellentétes irányban változott a minőség: az eddigieknél jóval szigorúbb szempontok alapján pontozták a modelleket, ami azt is jelenti, hogy a most 5 csillagot szerzett autók még a 2019-es legjobbaknál is biztonságosabbak lehetnek.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Nem csitul a járvány Spanyolországban, tovább szigorítanak a tartományok

Nem csitul a járvány Spanyolországban, tovább szigorítanak a tartományok

Hogyan kaphatnék fizetésemelést? Segítenek a közgazdászok!

Hogyan kaphatnék fizetésemelést? Segítenek a közgazdászok!

Így lett 12 milliárd euróval vastagabb magyar „országboríték” az EU-ban

Így lett 12 milliárd euróval vastagabb magyar „országboríték” az EU-ban