Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"97e7b49a-b2e6-478f-b677-341addb864f5","c_author":"Fetter Dóra","category":"360","description":"Miért annyira keresettek a halálesetekkel kapcsolatos tartalmak az interneten? Mitől félünk, amikor az öregedéstől félünk? Miért érezzük rokonainknak az elhunyt hírességeket? Miért nem segítenek a gyász öt fázisához hasonló félreértések szeretteink elvesztésekor? Szakemberekkel beszélgettünk a gyász új formáiról, arról, hogy mit kezdjünk a halállal, és a fókuszváltásról, amit a gyász hozhat.","shortLead":"Miért annyira keresettek a halálesetekkel kapcsolatos tartalmak az interneten? Mitől félünk, amikor az öregedéstől...","id":"20250203_hvg-nem-mondhatom-el-senkinek-halal-gyasz-gyaszkiseres-tabu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/97e7b49a-b2e6-478f-b677-341addb864f5.jpg","index":0,"item":"bff319fd-2f74-474b-a802-e9ac441fa435","keywords":null,"link":"/360/20250203_hvg-nem-mondhatom-el-senkinek-halal-gyasz-gyaszkiseres-tabu","timestamp":"2025. február. 03. 19:33","title":"„Aktiválják a halálfélelmünket” – túl sokat tudunk a halálról, mégis egyre távolabb kerülünk tőle","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"129f26b8-f0b2-4fcc-9267-549766b5ca2d","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Bluetooth helyett UWB: több szempontból is előnyös lehet, ha a Samsung valóban száműzi a hangátvitelben a korosodó Bluetooth-technológiát.","shortLead":"Bluetooth helyett UWB: több szempontból is előnyös lehet, ha a Samsung valóban száműzi a hangátvitelben a korosodó...","id":"20250203_samsung-szabadalom-vezetek-nelkuli-fulhallgatok-bluetooth-helyett-uwb","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/129f26b8-f0b2-4fcc-9267-549766b5ca2d.jpg","index":0,"item":"9b3e4b27-7966-48a7-ba80-8396d8110869","keywords":null,"link":"/tudomany/20250203_samsung-szabadalom-vezetek-nelkuli-fulhallgatok-bluetooth-helyett-uwb","timestamp":"2025. február. 03. 17:03","title":"Ez nagyot szólhat: a Samsungtól jöhet az első Bluetooth-mentes vezeték nélküli fülhallgató","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f62afad9-55ee-4689-ae59-a316592385b5","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az ELTE professor emeritusa 89 éves volt.","shortLead":"Az ELTE professor emeritusa 89 éves volt.","id":"20250203_Meghalt-Ficzere-Lajos-kozigazgatasi-jogtudos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f62afad9-55ee-4689-ae59-a316592385b5.jpg","index":0,"item":"7115194d-046b-4568-b4de-53a1af5aa439","keywords":null,"link":"/itthon/20250203_Meghalt-Ficzere-Lajos-kozigazgatasi-jogtudos","timestamp":"2025. február. 03. 17:28","title":"Meghalt Ficzere Lajos","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"531d9ec1-5284-4ee7-bc4d-b1fa42c2e477","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az ügyfeleknek azt mondják, csak nullás közüzemi számla esetén engedik el a szemétszállítást. A sajtó megkeresésére mást állítottak.","shortLead":"Az ügyfeleknek azt mondják, csak nullás közüzemi számla esetén engedik el a szemétszállítást. A sajtó megkeresésére...","id":"20250203_mohu-hulladekszallitasi-szolgaltatas-dij-szuneteltetese-ures-haz-csekely-fogyasztas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/531d9ec1-5284-4ee7-bc4d-b1fa42c2e477.jpg","index":0,"item":"bcd72c2a-72ec-4137-a4e7-f8ed6cf046fc","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250203_mohu-hulladekszallitasi-szolgaltatas-dij-szuneteltetese-ures-haz-csekely-fogyasztas","timestamp":"2025. február. 03. 13:24","title":"Nem engedi a Mohu, hogy felmondják a hulladékszállítást, hiába nem viszi már ki a szemetet a néhai nagymama","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"750e0791-00d0-4a83-875b-270b50712476","c_author":"Hamvay Péter","category":"360","description":"Nem volt jó Tőzsdepalotának, Technika Házának, tévészékháznak, de jó lesz a NER-nek a 15 éve üresen álló Szabadság téri palota. Megmutatjuk, kik hogyan harcoltak azért, hogy birtokon belül legyenek.","shortLead":"Nem volt jó Tőzsdepalotának, Technika Házának, tévészékháznak, de jó lesz a NER-nek a 15 éve üresen álló Szabadság téri...","id":"20250202_hvg-tozsdepalota-teveszekhaz-tiborcz-istvan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/750e0791-00d0-4a83-875b-270b50712476.jpg","index":0,"item":"3538e668-5cbe-42ee-9a57-226770cd236f","keywords":null,"link":"/360/20250202_hvg-tozsdepalota-teveszekhaz-tiborcz-istvan","timestamp":"2025. február. 02. 14:30","title":"Nemcsak a tőzsde és a tévé, de a Lenin Intézet otthona is volt az ikonikus épület, amely mostantól Tiborczékat gazdagíthatja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c2d5dc80-3b79-4605-8ec0-e4e474fc1262","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"48 éves korában elhunyt Nagy Ervin filozófus, a Mandiner munkatársa, a Jobbik egyik alapítója.","shortLead":"48 éves korában elhunyt Nagy Ervin filozófus, a Mandiner munkatársa, a Jobbik egyik alapítója.","id":"20250202_meghalt-nagy-ervin-filozofus-jobbik-alapito","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c2d5dc80-3b79-4605-8ec0-e4e474fc1262.jpg","index":0,"item":"f82de709-dd53-4222-8f17-351609b0b488","keywords":null,"link":"/itthon/20250202_meghalt-nagy-ervin-filozofus-jobbik-alapito","timestamp":"2025. február. 02. 12:58","title":"Meghalt Nagy Ervin Jobbik-alapító filozófus","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"57cc69d8-39b0-4765-b954-35f354f896cc","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"De ez csak a jéghegy csúcsa – tette hozzá a Tisza Párt elnöke, aki a kegyelembotrány egyéves évfordulóján szállt bele a miniszterelnökbe és a Nemzeti Együttbűnözés Rendszerébe.","shortLead":"De ez csak a jéghegy csúcsa – tette hozzá a Tisza Párt elnöke, aki a kegyelembotrány egyéves évfordulóján szállt bele...","id":"20250202_Magyar-Peter-tiz-okot-sorolt-fel-ami-miatt-szerinte-2026-ban-nyugdijazzak-a-szavazok-Orbant-es-rendszeret","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/57cc69d8-39b0-4765-b954-35f354f896cc.jpg","index":0,"item":"526cffb3-f305-483d-a307-856ed110a6d5","keywords":null,"link":"/itthon/20250202_Magyar-Peter-tiz-okot-sorolt-fel-ami-miatt-szerinte-2026-ban-nyugdijazzak-a-szavazok-Orbant-es-rendszeret","timestamp":"2025. február. 02. 15:17","title":"Magyar Péter tíz okot sorolt fel, ami miatt szerinte 2026-ban nyugdíjazzák a szavazók Orbánt és rendszerét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bcd7e833-67c8-4a2a-84f8-168760cfb572","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Pánik volt a gépen, az utasok könyörögtek, hogy engedjék ki őket. Végül evakuálták a füstölő utasszállítót.","shortLead":"Pánik volt a gépen, az utasok könyörögtek, hogy engedjék ki őket. Végül evakuálták a füstölő utasszállítót.","id":"20250202_United-Airlines-Houston-utasszallito-repulogep-tuz-fust-evakualas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bcd7e833-67c8-4a2a-84f8-168760cfb572.jpg","index":0,"item":"1f67effc-c712-40fe-949b-aef55165d32e","keywords":null,"link":"/vilag/20250202_United-Airlines-Houston-utasszallito-repulogep-tuz-fust-evakualas","timestamp":"2025. február. 02. 19:53","title":"\"Maradjanak a helyükön!\" - kérte az utaskísérő, miközben lángolt a hajtómű (videóval)","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A biztonság az egyik legjellemzőbb terület, amelyen spórolni tudnak a gyártók, ha piacképes járműveket akarnak eladni szegényebb országokban.
Fontos kérdéskört vett elő a Global NCAP járműbiztonsági szervezet, amely azt szeretné elérni, hogy minden piacra kiterjedő minimumokat határozzanak meg a járművek biztonsági követleményeinél.
Évről évre megdöbbenti jellemzően az európai közvéleményt, hogy a fejletlenebb piacokon olyan autókat bocsátanak útjukra új modellként, amelyek egy vagy adott esetben nulla csillagot szereznek akár a helyi törésteszteken is, ahogyan az például a kínai Great Wall márka Steed nevű pickupjával történt. Ennek első tengelye valósággal belefúródott a kabintérbe a törésteszt alkalmával.
A legutóbb pedig a Renault Kwid kerül a figyelem középpontjába, amely Indiában és Brazíliában két csillagot szerzett, majd ugyanennyit kapott az afrikai besorolás szerint is. A gyenge eredményeket annak ellenére érte el, hogy még biztonsági frissítést is kapott időközben: légzsákokkal szerelték fel.
Renault Kwid
Global NCAP
A Kwid a hamarosan forgalomba kerülő Dacia Spring alapja, amely a legolcsóbb sorozatgyártású elektromos autónak ígérkezik Európában. Természetesen az európai biztonsági szabványoknak megfelelően átdolgozva érkezik a kínai változatához képest.
2018-ban a Suzuki kapott kritikákat, mivel az indiai Swift mindössze két csillagot szerzett, és a karosszériát a Global NCAP szervezet instabilnak minősítette. A szervezet felhívta a figyelmet arra, hogy a strukturális hiányosságokról a vevők jellemzően nem is tudnak, mert a járművek vizuálisan megegyeznek az európai variánsokkal – írja az Autocar oldal. (Meg kell jegyezni, hogy a Swift annak idején az Euro NCAP teszten három csillagot kapott az ötből.)
Global NCAP
A Global NCAP szervezet technikai vezetője Alejandro Furas szerint a gyártók a legtöbb esetben ezeken a harmadik világbeli piacokon gyengébb anyagokat használnak a járművek szerkezetéhez is, valamint akár a hegesztési eljárásokból is az olcsóbbat alkalmazzák a költségek csökkentése érdekében. „Ha valaki megvizsgálja a brazil Renault Kwidet, látható, hogy az A oszlopa sokkal merevebb, mint az indiai változaté” – mondja. Az autógyártók azt hangoztatják, a járműveik minden helyi előírásnak megfelelnek, ám Dawid Ward az NCAP globális elnöke szerint ez nem elfogadható érvelés.
Vannak azonban pozitív változások is, a Global NCAP ugyanis azt tervezi, hogy Indiában például szigorítanak az oldalütközés elleni tesztek megítélésén, valamint az elvárt elektromos biztonsági eszközök területén is. Ezeken a piacokon különösen fontos lenne az elektromos rendszerek balesetbiztonsági hatása, mivel rengeteg motorost ütnek el, márpedig az ilyen balesetekben még a leggyengébben megépített autók is erőfölényben vannak. Az elektronikus asszisztensek pedig hatékonyabban segíthetnének elkerülni az ilyen típusú baleseteket.
Abban minden biztonsági szervezet résztvevője egyetért, hogy minimális globális sztenderdekre volna szükség. A járműgyártók nemzetközi szervezete, az iparágat összefogó testület aláírta a Global Road Safety kezdeményezést, amelyben megjelent, hogy a fejlett piacokon megszerzett tapasztalatokat alkalmazni kell a minimumkövetelmények meghatározásánál valamennyi jármű esetében.
A független európai szervezetként működő EuroNCAP 2020-ban jóval kevesebb autó töréstesztjét végezte el, mint az elmúlt években. A mennyiséggel ellentétes irányban változott a minőség: az eddigieknél jóval szigorúbb szempontok alapján pontozták a modelleket, ami azt is jelenti, hogy a most 5 csillagot szerzett autók még a 2019-es legjobbaknál is biztonságosabbak lehetnek.