szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A biztonság az egyik legjellemzőbb terület, amelyen spórolni tudnak a gyártók, ha piacképes járműveket akarnak eladni szegényebb országokban.

Fontos kérdéskört vett elő a Global NCAP járműbiztonsági szervezet, amely azt szeretné elérni, hogy minden piacra kiterjedő minimumokat határozzanak meg a járművek biztonsági követleményeinél.

Évről évre megdöbbenti jellemzően az európai közvéleményt, hogy a fejletlenebb piacokon olyan autókat bocsátanak útjukra új modellként, amelyek egy vagy adott esetben nulla csillagot szereznek akár a helyi törésteszteken is, ahogyan az például a kínai Great Wall márka Steed nevű pickupjával történt. Ennek első tengelye valósággal belefúródott a kabintérbe a törésteszt alkalmával.

A legutóbb pedig a Renault Kwid kerül a figyelem középpontjába, amely Indiában és Brazíliában két csillagot szerzett, majd ugyanennyit kapott az afrikai besorolás szerint is. A gyenge eredményeket annak ellenére érte el, hogy még biztonsági frissítést is kapott időközben: légzsákokkal szerelték fel.

Renault Kwid
Global NCAP

A Kwid a hamarosan forgalomba kerülő Dacia Spring alapja, amely a legolcsóbb sorozatgyártású elektromos autónak ígérkezik Európában. Természetesen az európai biztonsági szabványoknak megfelelően átdolgozva érkezik a kínai változatához képest.

2018-ban a Suzuki kapott kritikákat, mivel az indiai Swift mindössze két csillagot szerzett, és a karosszériát a Global NCAP szervezet instabilnak minősítette. A szervezet felhívta a figyelmet arra, hogy a strukturális hiányosságokról a vevők jellemzően nem is tudnak, mert a járművek vizuálisan megegyeznek az európai variánsokkal – írja az Autocar oldal. (Meg kell jegyezni, hogy a Swift annak idején az Euro NCAP teszten három csillagot kapott az ötből.)

Global NCAP

A Global NCAP szervezet technikai vezetője Alejandro Furas szerint a gyártók a legtöbb esetben ezeken a harmadik világbeli piacokon gyengébb anyagokat használnak a járművek szerkezetéhez is, valamint akár a hegesztési eljárásokból is az olcsóbbat alkalmazzák a költségek csökkentése érdekében. „Ha valaki megvizsgálja a brazil Renault Kwidet, látható, hogy az A oszlopa sokkal merevebb, mint az indiai változaté” – mondja. Az autógyártók azt hangoztatják, a járműveik minden helyi előírásnak megfelelnek, ám Dawid Ward az NCAP globális elnöke szerint ez nem elfogadható érvelés.

Vannak azonban pozitív változások is, a Global NCAP ugyanis azt tervezi, hogy Indiában például szigorítanak az oldalütközés elleni tesztek megítélésén, valamint az elvárt elektromos biztonsági eszközök területén is. Ezeken a piacokon különösen fontos lenne az elektromos rendszerek balesetbiztonsági hatása, mivel rengeteg motorost ütnek el, márpedig az ilyen balesetekben még a leggyengébben megépített autók is erőfölényben vannak. Az elektronikus asszisztensek pedig hatékonyabban segíthetnének elkerülni az ilyen típusú baleseteket.

Abban minden biztonsági szervezet résztvevője egyetért, hogy minimális globális sztenderdekre volna szükség. A járműgyártók nemzetközi szervezete, az iparágat összefogó testület aláírta a Global Road Safety kezdeményezést, amelyben megjelent, hogy a fejlett piacokon megszerzett tapasztalatokat alkalmazni kell a minimumkövetelmények meghatározásánál valamennyi jármű esetében.

Ezek lettek a legbiztonságosabb autók Európában

A független európai szervezetként működő EuroNCAP 2020-ban jóval kevesebb autó töréstesztjét végezte el, mint az elmúlt években. A mennyiséggel ellentétes irányban változott a minőség: az eddigieknél jóval szigorúbb szempontok alapján pontozták a modelleket, ami azt is jelenti, hogy a most 5 csillagot szerzett autók még a 2019-es legjobbaknál is biztonságosabbak lehetnek.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!