szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A japánok szedánja az első sorozatgyártású autó, amely megkapta a 3-as szintű önvezető besorolást.

Az autógyártók egyik legfontosabb fejlesztési iránya jó ideje az önvezetés. A jelenlegi rendszerek, mint a Tesláé, bizonyos körülmények között hatékonyan önvezetnek, de hivatalosan még mindig csak 2-es szintű önvezetetés besorolást kaphatnak.

A 3-as szint alapvetően abban különbözik a 2-es szintű önvezetéstől – és ez markáns határvonal –, hogy a kocsi önállóan is hozhat döntéseket. A Honda „Sensing Elite Traffic Jam Pilot” funkciója ezt a lépést ugrotta meg, mert ha a rendszer aktív, a jármű fékezhet, kormányozhat, gyorsíthat magától és egy városi dugóban önállóan követi a forgalom ritmusát. Mindezt úgy, hogy a vezető közben akár tévét is nézhet – közölte a Honda, hozzátéve, hogy az autót a japán hatóságok hivatalosan elfogadták harmadik szintű autonóm járműnek.

A városi dugókon túl a Honda rendszere inkább úgy funkcionál, mint egy nagyon fejlett vezetéssegítő rendszer: tartja az előttünk haladók sebességét és amennyiben az azok lassabban mennek, mint szeretnénk, az autó segít az előzésben. Ellenőrzi a biztonságos távokat, majd az indexkarral a vezető elindíthatja az előzést.

Ha a rendszer azt kéri a sofőrtől, hogy figyeljen, ám a vezető nem tesz eleget kérésnek, akkor egy úgynevezett vészhelyzeti rendszer bekapcsol és biztonságos módon megállítja az autót az autópálya vészsávjában, ha pedig ilyen sáv nincs, akkor a kocsi lelassít és bekapcsolnak az elakadásjelző villogói. A Honda Sensing rendszere 3D-s nagy felbontású térképek és egy globális műholdas navigációs rendszer adatait használja a járművek irányításához, valamint tucatnyi külső szenzorral érzékeli az autó környezetét.

A rendszert a Honda 10 millió egyedi szimulációban vizsgálta és 1,3 millió valós tesztkilométernek vetették alá mielőtt kiadták. Jelen pillanatban összesen 100 autót helyeznek forgalomba ezzel a technológiával, amelyek ára 101 900 dollár lesz. Ezek a járművek kizárólag Japánban kerülnek forgalomba.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!