szerző:
Tetszett a cikk?

Ha kevésnek érezzük a lágyhibrid kivitelt, a plugin hibrid pedig egyszerűen túl drága, akkor a Ford Kuga arany középutas új öntöltő hibridjét lényegében nekünk találták ki.

A Ford tavaly dobta piacra népszerű középkategóriás szabadidőautója, a Kuga harmadik generációját: az elsőtől az utolsó csavarig új fejlesztésű modell jelentősen nagyobb és természetesen modernebb lett az elődjénél. A koronavírus-járvány első hulláma alatt első körben a legdrágább plugin hibrid kivitelt fogtuk vallatóra, most pedig az eggyel olcsóbb, úgymond normál hibrid következik a sorban.

Mivel a két típus a hajtásláncot leszámítva nem sokban különbözik egymástól, ezúttal kifejezetten a hibrid technikára fókuszálunk, az utasteret és az egyéb témákat már alaposan körbejártuk a tavaly tavaszi anyagunkban.

ST Line X kivitel
László Ferenc

Mennyire hibrid?

Hibrid fronton az úgynevezett mHEV kivitelű, vagyis lágyhibrid Kuga jelenti a belépőszintet. Ennek "lelke" egy 150 lóerős 2 literes turbódízel motor, ami mellett egy nagyon kicsi, mindössze 0,48 kWh kapacitású akkumulátor képezi a hajtáslánc részét. Utóbbi a lassításkor felszabaduló energiát tárolja el és az aztán besegít a hajtásba.

Lágyhibrid technikával maximum néhány decilitert lehet spórolni, illetve finomabbá lehet tenni az automatikus start/stop rendszer működését. A Kuga mHEV viszont eleve nem fogyaszt sokat, hiszen ugyebár takarékos régivágású gázolajos egységre épül. A 370 Nm pedig sok mindenre, így például 9,6 másodperces 0-100-as szintidőre, illetve 194 km/h végsebességhez elég.

A következő lépcsőfok már jelen tesztalanyunk, a Kuga FHEV:

4,61 méter hosszú
László Ferenc

Külsőleg nehéz megkülönböztetni egymástól a különböző Kugákat, de persze a magasabb ligában focizó Kuga PHEV-ket könnyű felismerni a magyar zöld rendszámról, illetve arról, hogy bal oldalt az első kerékjárati ívnél található az elektromos töltőcsatlakozója. Ami ugyebár hiányzik az FHEV-ről, amit külsőleg nem lehet tölteni.

A lassításkor felszabaduló energiát ezúttal már egy 1,1 kWh-os telep tárolja (riválisok: 1,5-1,6 kWh), ami aztán egy komolyabb produkcióra képes 125 lóerős villanymotort hajt meg. Ez a Kuga már képes tisztán elektromosan gurulni, de persze csak rövidebb távokat.

A kipufogók sportosnak tűnnek, de hangjuk nincs
László Ferenc

Hogy megy?

A 2,5 literes 4 hengeres szívó motor rendkívül jó hatásfokú, és értelemszerűen a turbó egész biztosan sohasem fog elromlani benne. Ami az 1,6 literes turbós motorra épülő hibrid Hyundai Tucson esetében azért benne lehet a pakliban. A 152 lóerős és 200 Nm-es benzines egység a villanymotorral kiegészítve 190 lóerőt tud, ami 9,1 másodperces 0-100-as sprinthez elég, a végsebesség 196 km/h.

Jól és egyben egész halkan megy a Kuga FHEV, de a vele ellentétben nem fokozatmentes, hanem hatfokozatú automata váltóval szerelt hibrid 230 lovas Tucson fürgébbnek érződik, amit a 8 másodperces 0-100-as szintidő is alátámaszt. A normál hibrid Toyota RAV4 218 lóereje is jobb menetdinamikát biztosít, viszont ha esetleg fontos a végsebesség, akkor ez az elektronikusan 180 km/h-ra korlátozott típus kiesik a pixisből.

Tágas utastér
László Ferenc

A javarészt eső áztatta egynapos menetpróba során Budapestről Miskolcra autóztunk. Az autópályán GPS szerinti 130-as tempó mellett 7,8 literes átlagfogyasztást mértünk. Eger városán remek 4,9 literes átlag mellett hasítottunk át, a hibrid technika itt tudta igazán megvillantani a tudását. A lillafüredi szerpentinen aztán 18,3 literre ugrott fel a fogyasztás, amit a nem túl életszerű, kifejezetten dinamikus vezetés számlájára írhatunk.

Normál vegyes felhasználás mellett a nagy átlag reálisan valahol 6-6,5 liter magasságában mozoghat, ami az 51 literes üzemanyagtartállyal kombinálva 780-850 kilométeres hatótávot vetít előre.

Jól hangszigetelt motor
László Ferenc

A kanyargós hegyi szakaszon érződött, hogy az FHEV könnyebb a PHEV-nél, de még így is 1,77 tonnás tömegről beszélünk. És ez nagyon sok, hiszen a koreai és japán riválisok 1,6 tonna alatt tudnak maradni. Utóbbi produkcióra a Kugának csak a benzines alapmodelljei képesek.

Egyszerű kezelhetőség
László Ferenc

Az ugyancsak 2,5 literes benzinmotorra épülő PHEV-ben kicsit erősebb a villanymotor és az összteljesítmény 225 lóerő, de a nagyobb tömeg miatt 0,1 másodperccel hosszabb a 0-100-as szintidő, a végsebesség pedig mindössze 4 km/h-val magasabb. A 14 kWh kapacitású telep 40-50 kilométernyi hangtalan és akár 135 km/h tempójú hangtalan suhanást tesz lehetővé, ez esetben viszont csak 45 literes a benzintank.

Amennyiben néha terepre is merészkednénk, vagy télen fontos lehet némi extra vonóerő, akkor az FHEV felé kell kacsintgatnunk, ugyanis a PHEV-vel ellentétben ez a kivitel összkerék-hajtással is rendelhető. Ennek felára 700 ezer forint. Viszonyításképp, a Hyundai 650, a Toyota pedig 800 ezer forintot kér az AWD rendszerért.

Alaphelyzetben 475-645 literes csomagtér
László Ferenc

Konklúzió, árak

+ : tágas és halk utastér, variálható csomagtartó, fejlett hibrid technika, remek futómű, korrekt alapfelszereltség.

: nagy tömeg, néhol kemény műanyagok, a HUD-on lehetne fejleszteni, szerény oldaltartású ülések, lehetne olcsóbb.

A Ford Kuga FHEV egy arany középutas kompakt SUV, mely remekül kitölti a teret a lágyhibrid és plugin hibrid testvérmodelljei között. Az öntöltő hibrid technika gyakori városi használat esetén hatékonyan csökkenti a fogyasztást és megkímél minket a konnektorozás nyűgjétől, nem mellesleg pedig jelentősen olcsóbb is a PHEV megoldásnál.

Kugánk legolcsóbban 9,35 millió forintból lehet, ennyibe kerül ugyanis a 150 lóerős 1,5 literes 3 hengeres motorral szerelt benzines alapmodell, a 120 lóerős 1,5 literes 4 hengeres dízelmotorral felvértezett Kuga pedig 10 millió forinton nyit.

A hibrid élvezetek 10,9 millió forinttól kezdődnek, ez ugyanis a 150 lovas és kéziváltós mHEV dízel alapára. A most tesztelt FHEV 11,6 millió forinttól indul, vagyis drágább a 10,5 milliós alapárú hibrid Tucsonnál és a 11 millió forinttól hazavezethető hibrid RAV4-nél. A zöld rendszám minden előnyét élvező Kuga PHEV indulóára 14,2 millió forint.

Az ST Line X FHEV 12,9 millió forinton nyit
László Ferenc

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

László Ferenc Autó

Hibridség kimaxolva: teszten a zöld rendszámos új Ford Kuga

A középkategóriás divatterepjárók piacán hadrendbe álló teljesen új Kugából lágy-, normál- és plugin hibrid változat is készül. Mi kapásból a leginkább hibrid változattal, a PHEV-vel kezdtük a típussal történő ismerkedést.