szerző:
László Ferenc
Tetszett a cikk?

A középkategóriás divatterepjárók piacán hadrendbe álló teljesen új Kugából lágy-, normál- és plugin hibrid változat is készül. Mi kapásból a leginkább hibrid változattal, a PHEV-vel kezdtük a típussal történő ismerkedést.

A Fordnál a 2000-es évek közepén eszméltek rá arra, hogy égető szükség lenne egy Focusra épülő SUV modellre. Ez lett a 2008-ban debütált Kuga, melynek 2013-ban jött ki a második generációja, nemrégiben pedig feltűnt a színen az elsőtől az utolsó csavarig teljesen új fejlesztésű harmadik nekifutás.

Ahogy az alábbiakból részletesen ki fog derülni, a legfrissebb Kuga jelentősen nagyobb lett, és összességében véve sokkal felnőttesebb autó benyomását kelti. Ennek ellenére a fogyasztása átlagosan közel harmadával csökkent. Az ellentmondás feloldásában – mint mostanában szinte mindig – most is a részben villanymotoros hajtáslánc van segítségünkre.

©

Nagy, de tényleg

Az autóiparban jó ideje nem múlik el generációváltás a nélkül, hogy az új modell ne válna kicsit nagyobbá az elődjénél. Nincs ez másképp jelen esetben sem, az új Kuga 9 centiméterrel hosszabb és 5 centiméterrel szélesebb lett az elődjénél.

A tervezők ezúttal nem foglalkoztak azzal, hogy a méretnövekedést kisebb-nagyobb dizájntrükkökkel palástolják, így az új Kuga testközelből nézve is egyértelműen nagyobbnak, testesebbnek érződik az elődjénél. A magasság minimálisan ugyan, de azért csökkent, ami miatt enyhén sportosabbnak érződik a formavilág, de alacsonynak ettől még egyáltalán nem mondanánk az új Fordot.

©

A tengelytávolság 2 centiméterrel gyarapodott, ami az utastér áttervezésével együtt a kategória egyik legtágasabb belterét eredményezi. Mind elöl, mind hátul kiválóan el lehet férni, még akkor is, ha az átlagnál nagyobb termettel áldott meg bennünket a sors. A térérzetet optikailag tovább javítja a szinte az egész tetőn végighúzódó 420 ezer forintos panorámaüveg, melynek jelentős méretű első része ráadásul nyitható is.

A vezető üléshelyzete magasabb az átlagnál, és a kényelmesre hangolt, valódi bőrrel bevont, de szerény oldaltartású ülésből remekül körbe lehet tekinteni az egész autóban. A 60:40 arányban osztott hátsó üléssor 15 centimétert tologatható előre-hátra, így a csomagtartó alaphelyzetben 475-645 literes, de utóbbi esetben szinte semmi lábhely nem marad a második sorban. Összehasonlításképp, a Focus kombiba fixen 608 liternyi pakk fér be.

Az ülések ledöntésével 1,5 köbméter fölé növelhető a puttony mérete. 7 üléses kivitel nincs és nem is lesz a Kugából, vagyis a nagycsaládosoknak járó hazai kedvezményt erre az autóra egész biztosan nem lehet igénybe venni.

©
©

Csúcs ez az érzés

A tesztautónk a lehető legmagasabb, Vignale felszereltségi szinttel rendelkezett, így azzal kapcsolatban egyelőre nem tudunk nyilatkozni, hogy a legolcsóbb Kugák mennyire fapadosak a gyakorlatban. Esetünkben a minőségi tapintásérzetet biztosító és kellemes illatú bőrből nemcsak az ülésekre és a kormányra, hanem a könyöklőkre és a műszerfal tetejére is jutott, de a lentebb található felületeken azért olcsó műanyagokkal is össze lehet futni.

A kormány mögött alaphelyzetben egy 4,2 colos kis kijelző és analóg műszerek találhatók, a 12,3 colos teljesen digitális műszeregység a jobban felszerelt autók kiváltsága. Utóbbi az általunk nemrégiben alaposan letesztelt Pumából már ismerős lehet, és ahogy ott, úgy itt is gyorsan megszerettük a nagy felbontását és igényes felhasználói felületét. Az ugyancsak szemrevaló középső érintőkijelző a Vignale tesztautóban 8 colos, de az olcsóbb Kugákban csak 6,5 colos képátlójú.

©

Az Android Auto és az Apple CarPlay alapáras, a HUD-ért viszont fizetni kell. Ez a gyártó első olyan európai SUV-ja, melybe kérhetünk ilyesmit: a rendszer nem a szélvédőre, hanem egy műanyag lapkára vetít, és az egyetlen, bár nem elhanyagolható hibája, hogy a képe túlságosan alulra van pozícionálva.

Alapáron mind a fényszóró, mind a ködlámpa halogén kivitelű, a LED technikáért fizetni kell, de a Vignale szintjén már ez is "ajándék". Egyik Kugában sem kell viszont fizetni a kétzónás automata klímáért, mint ahogy a csomagtartóban lévő 12 V-os töltőaljzat is alapáras tétel.

©

A tesztautóban lévő 10 hangszórós B&O hifi nem szól rosszul, de azért a kategóriában találkoztunk már ennél jobb hangminőséggel. Említést érdemel továbbá a vezeték nélküli telefontöltő, az elektromosan mozgatható vonóhorog, valamint az a 430 ezer forintos csomag, mely többek közt az adaptív tempomatot, a táblafelismerő rendszert, a holttérfigyelőt, a parkolósegédet és az első-hátsó kamerákat is magába foglalja.

Apró figyelmességekből nincs hiány. Ilyenek például az ajtók nyitásakor maguktól kipattanó élvédők, a kupak nélküli üzemanyagbetöltő-nyílás, a fűthető szélvédő, vagy éppen az utastérben lévő kallantyú kétszeri meghúzásával kényelmesen oldható gépháztető. Utóbbi a BMW-kből lehet ismerős, a német prémiumgyártó viszont a Fordtól eltérően azt is megoldotta, hogy ne ke kelljen egy vékony pálcikával kitámasztani a géptetőt.

©

Maximálisan hibrid

A plugin hibrid Kuga indítógombjának megnyomására felélednek a kijelzők, de semmilyen motorhangot nem lehet hallani. Alaphelyzetben csak a 131 lóerős villanymotor kel életre, és a 152 lóerős, valamint 200 Nm-es szívó benzinmotor csak akkor indul be, ha nagyon szükség van rá. Az Atkinson-ciklusú 2,5 literes 4 hengeres motor kellemesen dörmögős orgánumú, és alapvetően a lehető legalacsonyabb fogyasztásra van hangolva.

A 225 lóerős rendszerteljesítmény nem kevés, padlógázra nagyot lép a Kuga, a gyorsulás jobbnak érződik, mint amit a 9,2 másodperces gyári 0-100-as érték előrevetít. Sőt, még akkor is komoly gyorsulásnak lehetünk tanúi, ha az autót csak és kizárólag a villanymotor mozgatja. Erre egyébként maximum 135 km/h-s tempóig kerülhet sor, a legnagyobb sebesség 200 km/h.

©

A normál 230 V-os aljzatról 6 óra-, 3,7 kW-os Wallboxról mintegy 3,5 óra alatt feltölthető lítium-ion akkumulátor 14 kWh kapacitású. A WLTP-szabvány szerint 56 kilométeres hatótávra lehet számítani, amit tapasztalataink szerint a gyakorlatban is lehet hozni, már amennyiben persze észszerűen használjuk az autót.

Amennyiben körülbelül 50 kilométerenként töltőre tudjuk dugni a Kugát, akkor akár 0 literes fogyasztással is megúszhatjuk az autózást. Ha sosincs a közelben szabad töltő, akkor 6,5-7 liter körüli fogyasztással számolhatunk, életszerű felhasználási körülmények mellett pedig mintegy 4 literes átlagfogyasztást kapunk.

A fokozatmentes váltó rendben, nagyobb meglepetések nélkül teszi a dolgát. Vezetési módból a következők állnak rendelkezésre: normál, sport, nedves/csúszós, terep, eco. Összkerékhajtással csak a későbbiekben lesz rendelhető a típus (csak dízelmotorral), a PHEV kivitel szigorúan elsőkerekes, vagyis csak óvatosan érdemes terepezni vele.

©

A felfüggesztés jó minőségű úton zseniálisan viselkedik, és rossz úton is bőven együtt lehet vele élni, a nagy tömeget viszont így is nehezen palástolja a legmodernebb Kuga. Az 1 844 kilogrammos tömeg azt jelenti, hogy a PHEV kivitel közel 300 kilogrammal nehezebb a benzines alapmodellnél, a fürge kis Pumához képest pedig több, mint 560 kilogrammal nyom többet a mérlegen. Továbbá a Kuga 150 kilogrammal nehezebb, mint egy hasonló motorral szerelt Focus.

Automata EV módban úgy viselkedik a 17-20 colos kerekekkel szerelt Kuga, mint bármelyik hibrid társa. A többi üzemmód használatával lehetőség nyílik a tisztán elektromos működés kikényszerítésére, mint ahogy arra is, hogy a benzinmotorra hagyatkozva a későbbiekre tartalékoljuk az akkumulátorban rejlő energiát. Sőt, annak sincs akadálya, hogy a benzinmotorral feltöltsük a megfáradt telepet.

©

Zöld rendszámot hazánkban csak a plugin hibrid Kuga kaphat, a tesztautó német rendszámának utolsó "E" karaktere jelzi a környezettudatos hajtásláncot. Az év második felében érkezik a 200 lóerős és szerényebb aksikapacitású normál hibrid kivitel, ezenkívül pedig a 150 lóerős lágyhibrid dízelverzió mellett sem mehetünk el szó nélkül. Amennyiben megvagyunk hibrid hókuszpókusz nélkül, akkor a 150 lóerős 1,5 literes benzines változat, vagy a 190 lóerős 2 literes dízel Kuga jöhet szóba. Kéziből hat-, automataváltóból pedig nyolcfokozatút kínál a Ford.

©

Konklúzió, árak

+ : nagyobb helykínálat, variálható csomagtartó, fejlett hibrid technika, zöld rendszám, remek futómű bőséges Vignale felszereltség.

: nagy tömeg, néhol kemény műanyagok, a HUD-on lehetne fejleszteni, szerény oldaltartású ülések, hiányzik egy olcsóbb alapmodell.

A negyedik generációs Focusra épülő Kuga minden korábbinál nagyobb lett, miközben a részben elektromos hajtásláncoknak köszönhetően jelentősen csökkent az üzemanyag-fogyasztása. A családi és céges felhasználásra egyaránt ideális középkategóriás divatterepjáró sokak örömére továbbra is készül dízelmotorral, ami leginkább a sokat autózók körében lehet népszerű.

A fejlett technikának persze megkérik az árát. A kifutó modell Business alapára 7,6 millió forint volt, most viszont már a 8,8 millió forintos Titanium jelenti a belépőszintet, és ezen összegért egy 150 lóerős benzinmotoros, kéziváltós új Kugánk lehet. A zöld rendszámos PHEV Titanium alapára 12,53 millió forint, a Vignale csúcsfelszereltség pedig 14,27 millió forinttól indul.

A 150 lovas lágyhibrid dízel minimum 9,86 millió forinttól vezethető haza. Titkos tippünk az arany középutas 200 lóerős normál hibrid Kuga, melynek árát azonban egyelőre még sűrű homály fedi – mi mintegy 11 millió forintos nyitóárra számítunk. Ugyancsak jó vétel lehet egy kombi Ford Focus, mely azonos motorizáltság mellett körülbelül 1 millió forinttal olcsóbb a Kugánál.

©

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

Az index.hu eddigi szerkesztősége lényegében megszűnt létezni, az ország elveszítette a legolvasottabb online felületét. Ez a független magyar sajtóra és a tájékozódás szabadságára mért eddigi legsúlyosabb csapások egyike. A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, hogy minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
László Ferenc Autó

Nem sportcipő, hanem sportbakancs: teszten az új Ford Puma

Őrültség lett volna, ha a Ford a SUV-őrület kellős közepén nem készít divatterepjárósra faragott változatot az új Fiestából. De készített, mi pedig kipróbáltuk, hogy milyen autó a gyakorlatban a teljesen új fejlesztésű Puma.

László Ferenc Autó

Luxus hátizsák: teszten a Ford Focus Vignale kombi

Elődjénél jelentősen nagyobb utas- és csomagtérrel, illetve modern technikával támad az új Focus kombi, melyből mi a legexkluzívabb kivitelt fogtuk vallatóra. Teszten a kompakt kombik Louis Vuittonja.

Kerpel-Fronius: Egyelőre nem töltik fel a fővárosi idősotthonokat

Kerpel-Fronius: Egyelőre nem töltik fel a fővárosi idősotthonokat

Szuperszonikus utasszállító gyártásába kezd a Virgin Galactic

Szuperszonikus utasszállító gyártásába kezd a Virgin Galactic

Koronvírusos lett Koszovó miniszterelnöke

Koronvírusos lett Koszovó miniszterelnöke