szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Egy friss felmérés a Volkswagen Golfon keresztül mutatta be, hogyan kerül ma 10 millióba egy ötajtós átlagos autó.

Hibridhajtások, környezetkímélőbb üzemmód, több biztonsági és asszisztens rendszer, több kényelem – sok olyan dolog, ami ma már magától értetődő még a kisautókban is, néhány évvel ezelőtt még nem létezett. De ezek a funkciók sok pénzbe kerülnek a vásárláskor, ezt igazolja az elmúlt évek autóárainak alakulása.

Az Automobilwoche tett közzé egy felmérést, amely az elmúlt évtized árváltozásait vizsgálta. Ez egyértelműen igazolja, hogy az elmúlt években jelentősen megdrágultak az új autók. Példaként, elsőnek, a C szegmens (kompakt osztály) modelljeit hozzák, amelyek németországi átlagos listaára körülbelül 63 százalékkal nőtt 2002 és 2020 között. 2002-ben átlagosan 18 400 eurót (6,3 millió forint) kellett fizetni a VW Golf, a Ford Focus és társaiért, tavaly ez már majdnem 30 ezer euró (10,4 millió forint) volt.

Az egyik árfelhajtó tényező a hibridtechnológia: ha csak a belső égésű motorral szerelt modellek árait nézzük, akkor a C szegmens növekedése 56 százalék körül alakult volna – ezt mutatják a Jato Dynamics piackutatóinak adatai. Részleteiben a Golfot említik, amely 2020 óta kapható akkumulátoros elektromos hajtással (BEV) és plug-in hibridként (PHEV) is. Mindkét változat lényegesen drágább, mint egy normál modell, ugyanakkor így is jól eladható. A Golf átlagára 2002 és 2010 között még csak 22 százalékkal emelkedett, míg 2010-től 2020-ig további 37 százalékkal nőtt.

A B szegmens – a kisméretű városi autók – árgörbéje kissé laposabban emelkedett. Például a VW Polo, a Ford Fiesta vagy az Opel Corsa átlagos listaárai mintegy 59 százalékkal emelkedtek 2002 és 2020 között. 2002-ben egy modell nagyjából 13 000 euróba (4,5 millió forint) került, 2020-ra viszont így is elérte az áruk a 21 000 eurót (7,3 millió forint).

A meredek áremelkedés ellenére, valamint hogy mindig voltak olcsóbb változatok egy-egy modellből, mégis a vásárlók többségében – legalábbis Németországban – inkább a drágább, jobban felszerelt modelleket választották, különösen 2020-ban. A Jato Dynamics szemszögéből ennek egyik oka, hogy a magánlízing nagyon elterjedt. Az emberek a havidíjak miatt kevésbé árérzékenyek, könnyebben rábeszélhetők egy 15 ezer eurós alapárú Volkswagen Polo helyett egy 20 ezer eurós jobban felszerelt változatra.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!