szerző:
Tetszett a cikk?

A bajor gyártó müncheni fejlesztési központjában szimulátor fronton szinte csak úgy repkednek a sokszoros 4K felbontások, a több tíz tonnás tömegek és a megawattos teljesítmények.

Nemrégiben a BMW német főhadiszállásán jártunk, ahol volt szerencsénk testközelből megismerkedni a gyártó percek alatt feltölthető villanymotoros autójával, Kalasnyikov lövedéknek és kézigránátnak ellenálló páncélozott SUV-jával és hangparancsra szelfit készítő, majd pedig azt 5G segítségével továbbító elektromos kocsijával.

És ha már ott jártunk, megnéztük a BMW legmodernebb szimulátorait is, amelyek némileg túlmutatnak a Forzát, Assetto Corsát vagy iRacinget futtató mezei rendszereken.

Joggal merülhet fel a kérdés, hogy egy autógyártó milyen célból épít és használ szimulátorokat? Erre sokrétű a válasz, de a lényeg, hogy szimulátorok révén kontrollált és biztonságos környezetben, amatőr sofőrök és profi pilóták segítségével, gyorsan és hatékonyan lehet új termékeket fejleszteni és tesztelni. A müncheni központban jelenleg 14 különböző szimulátort használnak, melyek alapvetően négy kategóriába sorolhatók be – testközelből ismerkedtünk meg velük.

A belépőszint

A nagyobbacska méretű szoba közepén egy félbevágott divatterepjáró áll, előtte pedig tíz darab 75 colos képátlójú, függőlegesen elhelyezett képmegjelenítő található. A 3 éve a nemrégiben leleplezett BMW iX fejlesztéséhez épített szimulátort négy igen erős számítógép és a bennük rejtőző megannyi grafikusgyorsító hajtja meg.

Kell is a számítási teljesítmény, hiszen mégis csak tíz darab 4K felbontású panelt kell meghajtani, minimum 60 képkocka/másodperces sebességgel. A számítástechnikai berendezéseknek csak egy része fér el az autó motorterében, a többi hardver a kijelzők mögött rejtőzik.

László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc

Mozgásba lendülünk

A következő szintet egy olyan szimulátor képviseli, melynek központi eleme egy immár 1:1 méretű, valódi autó, ami esetünkben konkrétan egy 3-as BMW. A kocsi előtt egy hatalmas ívelt LED-fal teljesít szolgálatot, melynek "csak" kétszer 4K a felbontása, viszont az egyszerűbb rendszertől eltérően nincsenek rajta zavaró függőleges illesztések.

A virtuális világ 180 fokos, vagyis ha normál visszapillantó tükrök lennének a kocsiban, akkor azokba pillantva a mögöttünk álló technikusokat látnánk. Emiatt kis kijelzőkön megjelenített számítógépes grafika helyettesíti a tükröket.

Ez a rendszer már nem statikus, hanem nagyon is dinamikus, remekül szimulálja az autót érő erőhatásokat. És olyan kifinomult, hogy akár még az egyes gumik közötti különbségeket is érezhetik a benne helyet foglalók.

László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc

Felgyorsulunk

A harmadik fejlettségi szintet egy olyan szimulátor jelenti, mely nem más, mint egy 21 méter hosszú sínrendszeren mozgatott, illetve csűrt/csavart kapszula. Amely akkora, hogy belsejében minden további nélkül elfér a gyártó legnagyobb személyautója is.

A kocsi körül virtuális világ immár 360 fokos, a vizuális megjelenítésről 14 darab 4K projektor gondoskodik. A héttengelyes rendszerrel akár egy 2,8 másodperces 0-100-as gyorsulás fizikai erőhatásait is minden további nélkül le lehet modellezni, jelenleg ez a BMW legnagyobb gyorsulásra képes szimulátora.

A 2,8 megawattos csúcsteljesítményű szimulátor mozgó tömege 23 tonna.

László Ferenc

Az igazi nagyvad

Nemrégiben húzták meg az utolsó csavarokat azon a vadonatúj csúcskategóriás szimulátoron, melynek alapterülete – tessék megkapaszkodni – 400 négyzetméter. A komplett autót magában rejtő buborék hasonló az eggyel egyszerűbb testvérmodell esetében használatoshoz, a mozgatott tömeg viszont ez esetben már nem kevesebb, mint 83 tonna.

A kilenctengelyes szimulátor csúcsteljesítménye eléri az 5,5 megawattot. A fogyasztás tetemes, azonban egyrészt csak és kizárólag megújuló energiaforrásokból csorognak az amperek, másrészt a hatalmas tömeg lefékezésekor amúgy kárba veszendő energiát nagy hatékonysággal rekuperálják.

A rendszer kifejlesztésének és megépítésének árát nem árulták el, csak annyit mondtak, hogy tetemes összegekről van szó. Az abszolút high-tech szimulátor azonban gyorsan visszahozhatja az árát, a rendszert két műszakban napi 16 órán át nyúzzák az utcáról betérő és titoktartási nyilatkozatot aláíró laikusok, illetve a BMW szakemberei, profi pilótái.

László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!