Biztonsági emberek vették át az irányítást több napra az egyik dunaújvárosi erőműben
Egy jogvita vezethetett oda, hogy májusban biztonsági emberek jelentek meg az egyik dunaújvárosi erőműnél, és több napon keresztül akadályozták a működést.
A bajor gyártó müncheni fejlesztési központjában szimulátor fronton szinte csak úgy repkednek a sokszoros 4K felbontások, a több tíz tonnás tömegek és a megawattos teljesítmények.
Nemrégiben a BMW német főhadiszállásán jártunk, ahol volt szerencsénk testközelből megismerkedni a gyártó percek alatt feltölthető villanymotoros autójával, Kalasnyikov lövedéknek és kézigránátnak ellenálló páncélozott SUV-jával és hangparancsra szelfit készítő, majd pedig azt 5G segítségével továbbító elektromos kocsijával.
És ha már ott jártunk, megnéztük a BMW legmodernebb szimulátorait is, amelyek némileg túlmutatnak a Forzát, Assetto Corsát vagy iRacinget futtató mezei rendszereken.
Joggal merülhet fel a kérdés, hogy egy autógyártó milyen célból épít és használ szimulátorokat? Erre sokrétű a válasz, de a lényeg, hogy szimulátorok révén kontrollált és biztonságos környezetben, amatőr sofőrök és profi pilóták segítségével, gyorsan és hatékonyan lehet új termékeket fejleszteni és tesztelni. A müncheni központban jelenleg 14 különböző szimulátort használnak, melyek alapvetően négy kategóriába sorolhatók be – testközelből ismerkedtünk meg velük.
A nagyobbacska méretű szoba közepén egy félbevágott divatterepjáró áll, előtte pedig tíz darab 75 colos képátlójú, függőlegesen elhelyezett képmegjelenítő található. A 3 éve a nemrégiben leleplezett BMW iX fejlesztéséhez épített szimulátort négy igen erős számítógép és a bennük rejtőző megannyi grafikusgyorsító hajtja meg.
Kell is a számítási teljesítmény, hiszen mégis csak tíz darab 4K felbontású panelt kell meghajtani, minimum 60 képkocka/másodperces sebességgel. A számítástechnikai berendezéseknek csak egy része fér el az autó motorterében, a többi hardver a kijelzők mögött rejtőzik.
A következő szintet egy olyan szimulátor képviseli, melynek központi eleme egy immár 1:1 méretű, valódi autó, ami esetünkben konkrétan egy 3-as BMW. A kocsi előtt egy hatalmas ívelt LED-fal teljesít szolgálatot, melynek "csak" kétszer 4K a felbontása, viszont az egyszerűbb rendszertől eltérően nincsenek rajta zavaró függőleges illesztések.
A virtuális világ 180 fokos, vagyis ha normál visszapillantó tükrök lennének a kocsiban, akkor azokba pillantva a mögöttünk álló technikusokat látnánk. Emiatt kis kijelzőkön megjelenített számítógépes grafika helyettesíti a tükröket.
Ez a rendszer már nem statikus, hanem nagyon is dinamikus, remekül szimulálja az autót érő erőhatásokat. És olyan kifinomult, hogy akár még az egyes gumik közötti különbségeket is érezhetik a benne helyet foglalók.
A harmadik fejlettségi szintet egy olyan szimulátor jelenti, mely nem más, mint egy 21 méter hosszú sínrendszeren mozgatott, illetve csűrt/csavart kapszula. Amely akkora, hogy belsejében minden további nélkül elfér a gyártó legnagyobb személyautója is.
A kocsi körül virtuális világ immár 360 fokos, a vizuális megjelenítésről 14 darab 4K projektor gondoskodik. A héttengelyes rendszerrel akár egy 2,8 másodperces 0-100-as gyorsulás fizikai erőhatásait is minden további nélkül le lehet modellezni, jelenleg ez a BMW legnagyobb gyorsulásra képes szimulátora.
A 2,8 megawattos csúcsteljesítményű szimulátor mozgó tömege 23 tonna.
Nemrégiben húzták meg az utolsó csavarokat azon a vadonatúj csúcskategóriás szimulátoron, melynek alapterülete – tessék megkapaszkodni – 400 négyzetméter. A komplett autót magában rejtő buborék hasonló az eggyel egyszerűbb testvérmodell esetében használatoshoz, a mozgatott tömeg viszont ez esetben már nem kevesebb, mint 83 tonna.
A kilenctengelyes szimulátor csúcsteljesítménye eléri az 5,5 megawattot. A fogyasztás tetemes, azonban egyrészt csak és kizárólag megújuló energiaforrásokból csorognak az amperek, másrészt a hatalmas tömeg lefékezésekor amúgy kárba veszendő energiát nagy hatékonysággal rekuperálják.
A rendszer kifejlesztésének és megépítésének árát nem árulták el, csak annyit mondtak, hogy tetemes összegekről van szó. Az abszolút high-tech szimulátor azonban gyorsan visszahozhatja az árát, a rendszert két műszakban napi 16 órán át nyúzzák az utcáról betérő és titoktartási nyilatkozatot aláíró laikusok, illetve a BMW szakemberei, profi pilótái.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.
Egy jogvita vezethetett oda, hogy májusban biztonsági emberek jelentek meg az egyik dunaújvárosi erőműnél, és több napon keresztül akadályozták a működést.
Az M100-nak 2021-ben egyszer már nekifutottak.
Két óra alatt sikerült lehozni a férfit.
Az amerikai elnök a bűnözőknek is hadat üzent, miután egy kormányzati alkalmazottat támadás ért.
Megvédte a kormány egyedi döntéseit a külügyminiszter.
Vasárnap este történt a tragédia.