szerző:
Tetszett a cikk?

Trendi külsővel, minőségi belsővel, akár elektromos hajtáslánccal és korrektnek tűnő árral veszi célkeresztbe hazánkat a kínai Chery Európának szánt első márkája, az Omoda. A gyártó wuhui központjában testközelből ismerkedtünk meg a 10 millió forint alatt nyitó Omoda 5-tel, amely még csak a kezdet.

Nem a 19. század végén és nem is a 20. század elején vagy közepén, hanem csak 1997-ben alapították a legnagyobb kínai autógyártók között jegyzett Cheryt, mely 1999-ben egy lokalizált elsőgenerációs Seat Toledóval vágott neki az iparágnak.

Chery Fengyun
Chery

És innen eljutott arra a szinte, hogy tavaly már 1,2 millió autót értékesített a konszern, és ma már messze nem szekunder szégyenérzetet keltő típusokat, hanem például ilyen szupermodern villanyautókat készít:

A Tesla Model S ellenfele az Exeed Exlantix ES
László Ferenc

A 17 ezer alkalmazottat foglalkoztató, a legnagyobb kínai autóexportőrként jegyzett vállalat hamarosan Magyarországra is megérkezik.

Január végén landol az első fecske, a benzines Omoda 5 szabadidő-autó, amit március végén követ a tisztán elektromos változat, május pedig várhatóan már a terepesebb hangvételű Jaecoo 7-ről fog szólni.

A benzines Omoda 5
László Ferenc

Mint egy japán vagy koreai

Az Omoda név az oxigén szó első betűjéből és a modernségre, divatra utaló Moda szóból tevődik össze, az Omoda 5 pedig az új kínai márka 2021-ben leleplezett és a helyi piacon tavaly óta forgalmazott első modellje.

A 4,4 méter hosszú Omoda 5 10 centiméterrel hosszabb és 3 centiméterrel nagyobb tengelytávú az Esztergomban gyártott és a hazai piacon tradicionálisan jól teljesítő Suzuki S-Cross-nál.

László Ferenc

A hétféle színben, kéttónusú fényezéssel is rendelhetővé váló ötszemélyes újdonság a vállalat T1X platformjára épül és nemrégiben ötcsillagos eredménnyel teljesítette az Euro NCAP töréstesztet, ami kezdetnek mindenképpen ígéretes, már ami a biztonságot illeti.

A formaterv egész pofás, nem rí le róla, hogy kínai kezek munkája, akár egy Nissant vagy Lexust is simán bele lehet látni a külső designba. A frontrészt a magason lévő vékonyka LED menetfények és a dinamikus fényű irányjelzők, az alattuk lévő méretesebb lámpatest és a teljesen egyedi hatalmas hűtőrács uralja.

László Ferenc

Oldalt finoman vasalt kerékjárati ívekre, finoman emelkedő övvonalra és hagyományos kilincsekre, tradicionális visszapillantó-tükrökre lehetünk figyelmesek. A hátsó részt a japán hangulatú osztott felső légterelő, a trendi hátsó lámpák és a kamu kipufogóvégek határozzák meg.

Nem mondanánk, hogy rangos designdíjra esélyes a formaterv, mindenesetre teljesen vállalható munkát végeztek a tervezők. Az Omoda egyértelműen frissebbnek hat, mint a közelmúltban ráncfelvarrt Suzuki S-Cross, és hozza például a koreai riválisok szintjét.

László Ferenc

Belül milyen?

A helykínálat több, mint rendben van, akár egy 1,8-1,9 méter magas sofőr mögött is remekül elfér egy hasonló méretű utas. Hátul középen sem vészesen rossz utazni, a kardánalagút szinte csak jelképesen emelkedik ki a padlóból. A 378-1075 literes csomagtartó nem igazán nagy, alatta viszont teljes értékű pótkerék található.

A műszerfalon két darab nagyfelbontású és 10,25 colos képátlójú kijelző található, az infotainment rendszer nemcsak a középső érintőkijelző nyomkodásával, hanem szóban kimondott (angol nyelvű) hangutasítások révén is kezelhető. Ily módon vezérelhető többek közt a légkondicionáló és a tetőablak is.

Omoda

A felhasználói felület egész pofás, logikusan felépített, a nem túl hosszú első találkozás során jobb benyomásokat tett ránk, mint például a szintén kínai MG-k UI-ja, a hazánkban kapható Suzukik ósdi fedélzeti számítógépéről nem is beszélve.

A mellékelt fotókon látható, régivágású váltókart a középkonzolon felvonultató műszerfal csak az első néhány hónapban érkező Omoda 5-ösökön lesz tetten érhető, április-májustól kezdve már a ráncfelvarrt kivitel lesz kapható nálunk, melynek utastere lényegében megegyezik majd a lentebb taglalandó elektromos testvérmodellével.

Omoda

A felhasznált anyagok minősége jónak mondható, a felületek nemcsak szemre, tapintásra is egész kellemesek, főleg a faceliftes verzióban. A start/stop gomb pofátlan Mercedes koppintás, és ha már a stuttgartiakat említettük, a modellfrissítés során a váltókar Merci módra felköltözi a kormány mögé jobb oldalra, a kormányon pedig csak érintőgombok maradnak.

Örvendetes tény, hogy USB-portból A-t és C-t is kapunk elöl és hátul egyaránt, a jobban felszerelt példányoknak a hátsó ülései is fűthetők (az első szellőztethetők is), hátul középen is van egy légbefúvó, és mindkét első ülés háttámláján kialakítottak egy kis zsebet. Az ülések bár sportos hangvételűnek tűnhetnek, sokkal inkább komfortra vannak kihegyezve, az elsők elektromosan állíthatók, de az első utasülés sajnos nem emelhető/süllyeszthető.

Említést érdemel továbbá az adaptív tempomat, a kétzónás klíma, a hűtött dupla vezeték nélküli mobiltöltő, az egész jó minőségű képet biztosító 360 fokos kamerarendszer, a 64 színű hangulatvilágítás, illetve az Android Auto és Apple CarPlay támogatás.

Omoda

László Ferenc
Csak a benzin

A 147 lóerős 1,5 literes verzió a maga fokozatmentes CVT váltójával nem jön hozzánk, Magyarországon egyedül a hétfokozatú duplakuplungos automata váltós 197 lovas 1,6-os benzines lesz kapható. A Chery fejlesztésű 4 hengeres turbómotor 290 Nm nyomatékú, a 0-100-as sprint 7,8 másodperc alatt tudható le, a végsebesség 180 km/h.

A motor a kategóriaátlagnak megfelelően finoman és relatíve halkan üzemel, a valós menetteljesítményekre a sűrű wuhui forgalomban megejtett rövid menetpróba kevés választ adott, de hamarosan részletes tesztben számolunk majd be a típusról.

Teleszkópos gépháztető
László Ferenc

A gyári fogyasztási érték 7,3 liter 100 kilométerenként, ami szerénynek nem mondható és a gyakorlatban vélhetően magasabb is lesz. Ez annak következménye, hogy egy teljesen mezítlábas benzinmotorhoz van szerencsénk, nemhogy plugin-, vagy normál még egyszerű 48 V-os lágyhibrid technika sem segíti a szomjúságának csökkentését.

Az 1,4 tonna körüli tömeg szinte már üdítő a 2 tonnás autók világában, a kormányzás nem meglepő módon szintetikus, a futómű egész stabil, de persze nem kanyarvadászatra termett. Ennél többet majd az egyhetes tesztet követően tudunk mondani a vezetési élményről.

Benzines Omoda 5
László Ferenc
Zöld rendszámos nekifutás
László Ferenc

Csak a villany

A kínai gyártó a napokban megrendezett Katari Autószalonon tárta először a nagyközönség elé a tisztán elektromos verziót, a mifelénk Omoda 5 EV néven támadó zöld rendszámos nekifutást. Az általunk Kínában kipróbált újdonság a benzines kivitelétől eltérő, szerényebb légellenállású hűtőrácsot, enyhén módosított lámpákat és más hátsó lökhárítót vonultat fel.

Az utastér és a csomagtér helykínálata lényegében változatlan, és ahogy már említettük, az 5 EV kapásból a modernizált műszerfallal debütált. Ennek hozománya az ajtók tetején lévő fémborítású hangszóró, azért viszont kár, hogy az alsó társa előtt gagyi műanyag rács található. A hangminőség átlagos, a jobban felszerelt példányok 14 hangszóróval masszírozzák hallószerveinket.

László Ferenc
László Ferenc

A töltőkábelek elférnek az elöl kialakított kis extra csomagtérben, mely alatt egy 204 lóerős teljesítményű és 340 Nm nyomatékú villanymotor rejtőzik, ami ezúttal is csak és kizárólag az első kerekeket gyötri.

Padlógázra nagyot lép a váltó nélküli legújabb Omoda, legalábbis érzetre mindenképp, a 7,6 másodperces 0-100-as szintidő inkább átlagosnak mondható a mai világban.

László Ferenc
László Ferenc

A 61 kWh kapacitású akkumulátor elvileg 450 kilométeres hatótávot tesz lehetővé, az általunk kipróbált tesztautó 425 kilométert ígért 100 százalékos töltöttség mellett. A legnagyobb töltési teljesítmény 110 kW, egy 10-80 százalékos töltés ideális esetben 30 perc alatt tudható le. Az AC/DC portok a kocsi orrán lévő kis fedél alatt találhatók.

A pontos tömeget egyelőre nem fedték fel, mi 1,6-1,8 tonnát merünk feltételezni.

László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc

Honnan jönnek?

Wuhui látogatásunk során felkerestük a Chery legmodernebb helyi gyárát, az egyiket a sok közül, mely 830 ezer négyzetméteres létesítményben évente 300 ezer személyautó készül. Bent nem engedélyezték a fotózást, a jegyzetelést viszont igen.

A gyártósorok mellett viszonylag kevés alkalmazottat láttunk, az ipari robotok túlnyomó többsége japán, konkrétan Yaskawa gyártmányú - az európai gyártók általában a német Kuka robotokat részesítik előnyben. A gyártósorok között önjáró robotok hozzák-viszik a különböző alkatrészeket, és automatikusan leállnak, ha esetleg ember lép eléjük. Kipróbáltuk, tényleg így történik.

László Ferenc

Egy autó körülbelül 4,5 óra alatt készül el, a minőségellenőrzésről 14 ponton gondoskodnak, a szigorú tekinteteken kívül mesterséges intelligenciára és cloud computingra épülő szenzoros technológia gondoskodik a lehető legjobb minőségről. Legalábbis a gyáriak ezt állítják.

A napenergiát egyre nagyobb mértékben hasznosító üzem a Chery Tiggo 8-at gyártja a legnagyobb mennyiségben, a típus hagyományos és plugin hibrid verziói azonos gyártósoron készülnek. Mint megtudtuk, egy új típus kifejlesztése körülbelül 18 hónapnyi időt vesz igénybe, amennyiben egy már meglévő platformra épül.

László Ferenc

Árkérdés

Cikkünk írásakor még nem tudni pontosan, hogy Magyarországon melyik cég, mely cégek árusítják majd az Omodákat, mint ahogy egyelőre az árak és a garanciális feltételek sincsenek kőbe vésve.

A tervek arról szólnak, hogy az Omoda 5 Comfort alapmodell 25-26 ezer eurón (9,6-10 millió forint), a jobban felszerelt Premium kivitel pedig 28 ezer eurón (10,8 millió forint) nyit. Érdekesség, hogy Kínában átszámítva 4 millió forintba kerül a hozzánk nem érkező 1,5 literes fapados modell.

Magyarországon jelenleg 7,5-9,7 millió forintos áron jegyzik a méretben hasonló Suzuki S-Cross 129 lóerős 1,4 literes turbós lágyhibrid verzióját, a 116 lovas 1,5 literes szívómotoros normal hibrid ára 10,6-12,4 millió forint magasságában alakul.

A benzines verzió
László Ferenc
Az elektromos Omoda 5
László Ferenc

Jövőkép

Az Omoda igen komoly hazai tervekkel bír, jövőre nem kevesebb, mint 3 ezer autót szeretnének értékesíteni Magyarországon. Viszonyításképp, a 22 kereskedéssel rendelkező MG-nek 9 hónap kellett ahhoz, hogy eladjon ezer autót.

A Hollandiában még idén elstartoló Omoda jövőre érkezik meg többek közt Németországba és az Egyesült Királyságba is, utóbbi országban 40-50 kereskedéssel és 10 ezer darabos első éves értékesítési mennyiséggel számolnak.

László Ferenc

2024-ben a cikk elején említett Jaecoo 7-et követően Magyarországra jön még az eggyel nagyobb Jaecoo 8, illetve az év végén érkezhetnek meg hozzánk az Exeed luxusmárka jövőbe mutató villanyautói, az általunk hamarosan részletesen bemutatandó Exlantix ES szedán és az Exlantix ET divatterepjáró.

És az Omoda sem pihen, jövőre esedékes a kisebb Omoda 3 és a nagyobb Omoda 7 szabadidő-autók leleplezése. Kína már nemhogy a spájzban, egyenesen a nappalinkban van.

A BMW X5 riválisának szánják a Jaceoo 8-at, hamarosan részletesen bemutatjuk
László Ferenc

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!