szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A hatóságoknak egyelőre nincs hatásos ellenszere a trükkre, pedig a szakértő szerint nem bonyolult a megoldás.

Az utóbbi években a rendőrség több száz olyan céget és magánszemélyt azonosított, akik rendszeresen változtatják az autóik bejegyzett üzembentartóit, hogy elkerüljék a közlekedési bírságokat – írta április elején a Traffix nevű közlekedési blog, egy belső rendőrségi információra hivatkozva.

A Telex szerint a leggyakoribb módszer, hogy az objektív felelősség elve alapján kiszabott bírságot nem fizetik be az érintettek. Erre a legtipikusabb eset a gyorshajtás, amikor egy fix kamera készít képet a sebességtúllépésről. Ilyenkor nem nézik, ki vezette az autót, csak az üzembentartónak megy a csekk, akár 390 ezer forintról.

A törvény szerint 30 nap alatt kell befizetni a büntetést, az ügyeskedők pedig ezt használják ki, és közvetítők segítségével átírják az autót egy olyan “dobós cég” nevére, ami például egy hajléktalan nevén van, akit nem tud utolérni a hatóság.

A Telex szerint a rendszer működését segíti, hogy az átírást illetékmentesen tudják megtenni az olyan vállalkozások, amelyek autókereskedelemből élnek. Ezek többnyire alig pár ezer forintot kérnek a “szolgáltatásukért”. A kocsit az átírás után hivatalból ki sem lehet vonni a forgalomból, hiszen papíron új tulajdonosa van.

A hatóság adatai szerint egyre több ilyen esettel találkoznak, 2022-ben már 67 ezer olyan ügyük volt, amikor a határidőig nem fizették be a bírságot, a be nem fizetett összeg 2020 és 2022 vége között meghaladta a 10 milliárd forintot.

A cikk szerint a rendőrségnél az utóbbi években azt figyelték meg, hogy a bírsághalmozó cégek és magánszemélyek az általuk üzemeltetett jármű, illetve járműflotta üzembentartói jogát átlagosan 2-3 havonta változtatják meg. Ha pedig egy ilyen cég már túl sok tartozást halmozott fel, akkor bedöntik. Erre készülve egyébként készítenek egy másik adásvételi szerződést is, amellyel az eladó bármikor visszaveheti az autóját, a köztes időszakban pedig kölcsönadási szerződéssel használhatja.

A lap által megkérdezett szakjogász szerint jelentősen csökkenteni lehetne az ilyen típusú visszaélések számát, ha megváltoztatnák az autók átírására vonatkozó jogszabályt, és az illetékmentes átírás előfeltételei közt szerepelne, hogy ne legyen közigazgatási eljárás, illetve rendezetlen közigazgatási bírság az autóval kapcsolatban.

Kapcsolt képünk illusztráció.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!