szerző:
Tetszett a cikk?

Kipróbáltuk, hogy hogyan muzsikál a gyakorlatban az új Mercedes E 300 de All-Terrain, mely remekül egyensúlyozik nemcsak dízel-villany, hanem kombi-terepjáró fronton is. Túl szép, hogy igaz legyen? Jövünk a részletekkel!

1978 áprilisát írtuk, amikor a Mercedes megkezdte T-Modell néven jegyzett első kombija, a puttonyos W123 gyártását. Jókora csomagtere és praktikus kialakítása révén igen komoly karriert futott be az első csillagos kombi, melyet aztán megannyi hasonló koncepciójú Mercedes követett az elmúlt évtizedekben.

Bár napjaink már egyértelműen az egekbe emelt kasztnis divatterepjárókról szólnak, a stuttgartiak kínálatában sokak örömére továbbra is elérhetők konzervatív kialakítás kombik. Ilyen jelen tesztalanyunk is, az új E-osztályból készített T-Modell, mely esetünkben nem ám hétköznapi formában, hanem dupla csavarral támad.

Az E 300 de All-Terrain ugyanis egy olyan plugin hibrid hajtásláncú dízel, mely büszkén viseli magán a zöld rendszámot, és amely kombi létére akkor sem jön zavarba, ha néha elhagyjuk vele az aszfaltozott utakat.

Emelt futóművel
László Ferenc

Terepkombi

Ami az Audinál az Allroad Quattro és ami a Volvónál a Cross Country, az a Mercedesnél az All-Terrain. Ezeket a járgányokat azoknak találták ki, akik több szempontból is idegenkednek a SUV-októl, de azért olyan praktikus autót szeretnének a garázsukban tudni, mely nem jön zavarba, ha néha szerényebb terepre merészkednek vele.

Az új E-osztály kombi változatára épülő legfrissebb All-Terrain messze nem egy bárdolatlan 4×4-es járgány. Olyannyira nem, hogy akár a legnagyobb eleganciával jelenhetünk meg vele bármely üzleti megbeszélésen, vagy akár egy puccos operaelőadásra is bátran elgurulhatunk vele.

0,28-as a légellenállási együtthatója
László Ferenc

Az alapmodelltől csak néhány kisebb, finomabb stíluselem különbözteti meg az új E-Klasse All-Terraint. Ilyen például az eltérő hűtőrács, az átvariált lökhárító és persze az elmaradhatatlan fényezetlen fekete műanyag kerékjárati ívek.

No és persze a néhány centiméterrel nagyobb magasság, de nem kell aggódni, egy drabális GLE mellett még mindig sportosan alacsony építésűnek tűnik a pénztárcától és ízléstől függően 18-20 colos kerekeken gördülő új terepkombi.

Az elődhöz képest apró szépészeti beavatkozás, hogy a töltőport a lökhárító jobb oldali részéről felkerült a bal hátsó kerék fölé a karosszériára.

1469-ről 1497 milliméterre nőtt a magassága
László Ferenc
Látványos hátsó lámpatestek
László Ferenc

Belső értékek

Alapáras Verde-ezüst metálfényű tesztautónk tonkabarna-fekete utastere 594 ezer forintos extra kiadást jelent, mindenesetre remekül mutat, miközben kevésbé komor, mint a puritán fekete beltér, a fehérnél pedig sokkal kevésbé érzékeny a szennyeződésekre.

A minőségérzet sokkal jobb, mint amivel az elmúlt időkben a gyártó tisztán elektromos EQ modelljei sokkoltak, az E-osztály e tekintetben akkor is a régi Mercedes iskolát képviseli, ha jelen esetben egy All-Terrain példányhoz van szerencsénk.

Minőségi utastér
László Ferenc
A tesztautóból kimaradt a masszírozás
László Ferenc

A sajnos érintésérzékeny felületű, de remek fogású kormány mögött 12,3 colos digitális műszeregység figyel, az infotainment kijelző 14,4 colos, a grafika ízléses és kiváló minőségű, a menürendszer egész gyorsan kiismerhető. 738 ezer forint ellenében az anyósülés előtt is lehet egy 12,3 colos érintőkijelző, de ezen az úgynevezett Superscreenen nyugodtan spórolhatunk a konfigurálás során.

A 17 hangszórós Burmester hi-fi a maga 730 W-os teljesítményével alaposan kitesz magáért, a szélvédőre vetítő HUD 519 ezer forintba kerül, a hatalmas panoráma üvegtetőért 876 ezer forintot, a szervós ajtócsukásért pedig 272 ezer forintot kérnek el.

Az elektromos ülésállítás gombjai szokás szerint az ajtón találhatók
László Ferenc
Elektromosan és kézzel is állítható szellőzőrostélyok
László Ferenc

Kényelmes, tágas?

Az ülések egyértelműen kényelemre és nem oldaltartásra vannak hangolva, fűthetők, szellőztethetők és opcionálisan masszíroznak is.

Helyhiányra sem elöl, sem hátul nem lehet panasz, a vaskos és magas kardánalagút miatt azonban hátul középen nem túl kényelmes ülni. E tekintetben jobbak a sík padlós elektromos modellek, azokban viszont általában a furcsa üléspozícióval szokott baj lenni.

Csak az a fránya kardánalagút ne lenne
László Ferenc

A szedán 540 literénél sokkal öblösebb, 615 literes a kombi E-osztály csomagtere, ami ráadásul egészen 1830 literig bővíthető. Nincs ez másképp, az All-Terrain esetében sem, azonban a tesztautó plugin hibrid hajtása elég komolyat kiharap magának a puttonyból.

A csomagtartó mindössze 460 literes, ráadásul a töltőkábelek miatt ennél is kisebb a hasznos térfogat. A 40/20/40 osztatú hátsó üléstámlák lehajtását követően 1675 liternyi cókmókot tudunk magunkkal vinni.

155 litert bukunk el a hibridség miatt
László Ferenc
Hosszú tárgyak is szállíthatók benne
László Ferenc

Áram és gázolaj

Az E 300 de-ben ugyanaz a 2 literes 4 hengeres turbódízel motor rejtőzik, mint az általunk korábban letesztelt E 220 d-ben: a 197 lóerő mellé 440 Nm-es csúcsnyomaték társul.

A 23 lóerős és 205 Nm-es lágyhibrid helyett azonban sokkal combosabb plugin hibrid technikát kapunk, mely 129 lóerővel és 440 Nm-rel száll be a hajtásba. A végeredmény 313 lóerő és kereken 700 Nm, amivel pestiesen szólva azért már odébb lehet állni.

6,9 másodperc alatt tudhatjuk le vele a 0-100-at
László Ferenc

Jelen tesztalanyunk akkor sem lomha, ha az üres aksi miatt csak gázolajjal üzemel, és tisztán elektromos módban is sokkal többre képes lokálisan zéró emissziós cammogásnál. A néma csendben történő suhanást gyorsan meg lehet szokni, és ezt követően bárdolatlannak tűnhet a dízelmotor 4 hengeres orgánuma, de nem kell félni, a kiváló zajszigetelés a lehetőségekhez képest kiválóan ellátja a feladatát.

Minden másra ott a finomjárású 6 hengeres lágyhibrid dízel a maga 367+23 lóerejével és szintén 700 Nm-es nyomatékával, ez esetben viszont elbukjuk az elektromos üzemmódot.

Utóbbiban a gyári adatok szerint 102 kilométer körül alakul a 300 de hatótávja, melyből nekünk 80-at sikerült hozni a nyári kánikulában. Ez körülbelül duplája a 7 lóerővel gyengébb elődmodell e-hatótávjának, és nem is csoda, hiszen az akkumulátor kapacitása lényegében a kétszeresére nőtt.

Bal oldalt árammal…
László Ferenc
…jobb oldalt gázolajjal tölthetjük tele
László Ferenc

A bruttó 25,4, nettó 19,5 kWh kapacitású telep immár akár 55 kW-tal is tölthető, így DC-n 20 perc is elegendő lehet egy 10-80 százalékos töltési procedúrához. Az üzemanyagtartály 50 literes (220 d: 66 liter), ami az általunk regisztrált 4,2 literes átlagfogyasztás mellett 1200 kilométer körüli hatótávot tesz lehetővé.

A hátsókerék-hajtású E 220 d-vel korábban mért 4,7 literes átlagfogyasztást üres aksival nem tudtuk hozni, de az 5,5 literes érték sem rossz annak ismeretében, hogy az összkerekes E 300 de 335 kilogrammal többet nyom a mérlegen.

Eco, Sport és Offroad üzemmódokkal szolgál
László Ferenc
A 20 colos AMG felnik 639 ezer forintba kerülnek, ezek itt 19-es kerekek
László Ferenc

Milyen vezetni?

A nyugalom szigete. Valami hasonló villant át az agyunkon rögtön az első kilométereket követően, az új E-osztály ugyanis nemcsak normál, hanem All-Terrain kivitelében is olyan komfortos utazást biztosít, hogy az nem csak az utasok, hanem a sofőr számára is felér egy nyugtatóval.

A kilencfokozatú automata váltó vajpuhán, szinte észrevétlenül kapcsolgat, a kormányzás pontos, de kevés visszajelzéssel szolgál, a felfüggesztés pedig egyértelműen kényelemre van hangolva, és a tesztautó komfortját még a 19 colos, tehát a kínálat közepére belőtt kerekek sem befolyásolják negatívan.

Mindent remekül kirúgózik
László Ferenc
198 ezer forint ellenében világíthat is a hűtőrács
László Ferenc

A felsoroltak miatt nem éppen kanyarvadászatra termett az All-Terrain, és amiatt sem, hogy a tömege bizony meghaladja a 2,3 tonnát. A féket mindenesetre sikerült kiválóan belőni, a rekuperáció kiválóan, a vezetést legkevésbé sem zavaró módon és igen hatékonyan teszi a dolgát.

A terepkombi kivitel magával hozza az alapáras összkerék-hajtást és az egykamrás légrugós futóművet. Utóbbi két fokozatban manuálisan megemelhető, de a legmagasabb állása csak 15 km/h alatt használható. Ha ezt túllépjük, eggyel csökken a hasmagasság, 120 km/h felett pedig automatikusan a normálnál 15 milliméterrel alacsonyabb pozíció aktivizálódik.

Süllyesztett kilincsek az ajtókon
László Ferenc

A 18 centiméter körüli hasmagasság és a nem éppen bütykös gumik miatt a komolyabb terepjárás felejtős, de földúton, masszív emelkedőn vagy hóban tökéletesen elboldogul a technika. A dedikált offroad üzemmód mellett említést érdemel a lejtmenet-vezérlő, a terepjárással kapcsolatos infókkal szolgáló panel, illetve a külső kamerák képével operáló, a motorháztetőt virtuálisan átlátszóvá tevő funkció.

A 483 ezer forintos behajtható vonóhoroggal 750-2100 kilogramm vontatható, és a 84 kilogrammos függőleges terhelhetőség miatt az e-bike-ok ily módon történő szállításának sincs akadálya.

Lefelé kókadozó kipufogóvégek
László Ferenc

Konklúzió, árak

Az elődjénél kicsit nagyobb, picit erősebb, némileg tágasabb és jelentősen nagyobb e-hatótávú új Mercedes E 300 de városban és elővárosi közlekedés során lokálisan zéró emissziósan a legnagyobb csendben suhan, ha pedig kell, akkor gázolajjal akár 1000 kilométert is képes megtenni. És egyelőre még a zöld rendszám előnyeit is biztosítja.

Az All-Terrain kivitel nem jön zavarba egy kis terepezéstől, miközben vezetési élmény fronton sokkal szerethetőbb bármely magasépítésű SUV társánál. A minőségbe sem lehet belekötni, abba viszont igen, hogy az E-osztály kombi változatának csomagterét sajnos jelentősen lecsökkenti a plugin hibrid technika.

213 km/h a végsebessége, de persze nem földúton
László Ferenc

A normál E-osztály T-Modell összkerekes változatánál 1,9 millió forinttal többe kerülő All Terrain kivitel 30,1 millió forinton nyit 220 d motorizáltsággal. Az általunk kipróbált 300 de minimum 33,3 millió forintba kerül és a tesztautó árcéduláján 41,2 millió forintos összeg szerepel.

Ha az elektromos üzemmódnál többre értékeljük a 6 hengeres orgánumot és a nagyobb csomagteret, akkor a 367 lóerős 450 d 37,8 millió forinttól kelleti magát, a 381 lovas 450-es benzines modell pedig 36,5 millió forinton startol.

És ha esetleg csillagos SUV-ban is gondolkodnánk, a Mercedes GLE 350 de alaphangon 35,7 millió forint ellenében 333 lóerőt és nettó 27 kWh-s aksit vonultat fel.

Mercedes E 300 de All-Terrain
László Ferenc
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!