szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

Kicsit többet tekernek, mint korábban.

Magyarországon a használtautó-piac átláthatósága továbbra is elmarad az európai átlagtól. Bár a piac visszatért a járvány előtti szintre, a futásteljesítmény-manipuláció és a rejtett hibák még mindig nagy gondot okoznak.

A carVertical tanulmánya szerint Magyarország a 25 vizsgált ország közül a 17. helyen áll, ami azt jelzi, hogy a piac nem a legbiztonságosabb a vásárlók számára.

A 2023 októbere és 2024 szeptembere között végzett felmérés szerint Magyarországon az autók 5,4%-ának manipulálták a futásteljesítményét – az átlagos eltérés 85 213 kilométer volt. Tavaly ez a paraméter még 74 786 kilométer volt. Az importált autók különösen kockázatosak, hiszen ezek esetében négyszer nagyobb az esély arra, hogy a futásteljesítményt meghamisítják.

A sérült autókra vonatkozó statisztikai adatok is figyelemre méltók: a platformon ellenőrzött gépjárművek több mint fele (54,9%) szenvedett balesetet. További érdekes adat, hogy Magyarországon a cég szerint a megvásárolt autók átlagéletkora 10,5 év volt, ami szintén növeli a rejtett hibák és futásteljesítmény-manipuláció esélyét.

Használtpiaci átláthatósági index
carVertical

A kelet-európai országok közül egyedül Szlovéniának sikerült bekerülnie a legjobb 10 közé, jelenleg a 10. helyet foglalja el.

Az indexet hat mutató – köztük a manipulált futásteljesítmény aránya és mértéke, a sérült autók aránya, valamint az importált autók aránya – alapján állították össze, különböző súlyozással.

Nálunk egy év szabadságvesztés, máshol akár százmilliós bírság jár a kilométeróra-tekerésért

A különböző országok nagyon eltérő módon kezelik az ilyen csalásokat: van olyan, ahol nincs erre vonatkozó hatályos jogszabály.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!