Még mindig divat az autók óratekerése itthon, mostanság 85 ezer kilométer az átlag
Kicsit többet tekernek, mint korábban.
HVG
Magyarországon a használtautó-piac átláthatósága továbbra is elmarad az európai átlagtól. Bár a piac visszatért a járvány előtti szintre, a futásteljesítmény-manipuláció és a rejtett hibák még mindig nagy gondot okoznak.
A carVertical tanulmánya szerint Magyarország a 25 vizsgált ország közül a 17. helyen áll, ami azt jelzi, hogy a piac nem a legbiztonságosabb a vásárlók számára.
A 2023 októbere és 2024 szeptembere között végzett felmérés szerint Magyarországon az autók 5,4%-ának manipulálták a futásteljesítményét – az átlagos eltérés 85 213 kilométer volt. Tavaly ez a paraméter még 74 786 kilométer volt. Az importált autók különösen kockázatosak, hiszen ezek esetében négyszer nagyobb az esély arra, hogy a futásteljesítményt meghamisítják.
A sérült autókra vonatkozó statisztikai adatok is figyelemre méltók: a platformon ellenőrzött gépjárművek több mint fele (54,9%) szenvedett balesetet. További érdekes adat, hogy Magyarországon a cég szerint a megvásárolt autók átlagéletkora 10,5 év volt, ami szintén növeli a rejtett hibák és futásteljesítmény-manipuláció esélyét.
Használtpiaci átláthatósági index
carVertical
A kelet-európai országok közül egyedül Szlovéniának sikerült bekerülnie a legjobb 10 közé, jelenleg a 10. helyet foglalja el.
Az indexet hat mutató – köztük a manipulált futásteljesítmény aránya és mértéke, a sérült autók aránya, valamint az importált autók aránya – alapján állították össze, különböző súlyozással.
„A bukásoktól, brutális sérülésektől való félelem folyamatosan bennem van” – meséli Valter Attila országútikerékpár-versenyző a Penge podcast legújabb adásában, ahol arról is beszélget Szilágyi Áronnal és Kenyeres Andrással, hogy milyen gondolatok futnak át az agyán egy esés után, mekkora nyomást jelentett számára a 2021-es berobbanása, és milyen hatással vannak rá a kommentek.