szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

Érdekes jövőkép: úgynevezett Havanna-effektus jöhet Európában.

A német autópark egyre öregszik, ahogyan a vásárlók az új autók magas ára és a gazdasági bizonytalanság miatt inkább megtartják meglévő járműveiket. A Focus.de elemzése szerint, amelyet a Közlekedéstudományi Intézet blogja dolgozott fel, a német autók átlagéletkora 10,3 évre emelkedett, ami rekordot jelent. Ezt a jelenséget, Fritz Indra autóipari szakértő már öt éve megjósolta, és Havanna-effektusnak is nevezik, utalva arra, ahogyan Kubában az 1950-es évekből származó amerikai autók évtizedeken át az utak meghatározó szereplői maradtak.

Európában ugyan nem embargó vagy politikai elszigeteltség, hanem a gazdasági környezet és a szabályozási intézkedések kényszerítik ki ezt a tendenciát. A fogyasztók nem tudják vagy nem akarják megfizetni az egyre drágább új autókat, ezért inkább tovább használják a meglévő járműveiket – akár 20-30 éven át.

A használtautó-piac ennek következtében növekedésnek indult. A német KBA adatai szerint 2024-ben 6,5 millió autó cserélt gazdát, ami jelentős, 7,4 százalékos emelkedés az előző évhez képest. A gazdasági bizonytalanság és a magas infláció miatt a vásárlók elhalasztják az új autók beszerzését, és a használt járművek iránti kereslet tovább növekszik.

Thomas Peckruhn, a Német Autókereskedelmi Szövetség alelnöke szerint 2025-ben akár 6,8 millió gépjármű adásvétele is várható a használt piacon. Bár az új autók piaca csökkenő magánvásárlási aránnyal küzd, a céges beszerzések valamelyest ellensúlyozhatják ezt a visszaesést. Az elektromobilitás előretörése helyett tehát egyre inkább a régi, belső égésű motorral szerelt autók hosszú távú megtartása válik jellemzővé.

Ezekben a tartományokban a legolcsóbbak és a legdrágábbak a használt német autók

Nagyon nem mindegy adott esetben, hogy valaki Hamburg vagy Saarbrücken környékén vadászik autókra.

A Havanna-effektus egyik következménye az, hogy az autózás egyre költségesebbé válik, miközben az elérhető járművek technológiai szempontból egyre kevésbé korszerűek. Az üzemanyagárak, biztosítási díjak és fenntartási költségek emelkedése miatt az autótulajdonosok egyre inkább kényszerpályára kerülnek.

Az új autók ára 2023-ban átlagosan 44 630 euróra emelkedett, ami 11 000 eurós drágulást jelent öt év alatt, miközben a használt autók is több mint 6000 euróval lettek drágábbak. A Heycar platform elemzése szerint 2025-ben ugyanakkor némi árcsökkenés várható a használt piacon, ami kedvezhet a vásárlóknak. Összességében azonban a tendencia egyértelmű: az európai autópark idősödik, az új járművek elérhetősége szűkül.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!