szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

Nem azért, mert a piros csíkos jobban gurul, és nem is azért, mert ezek leminősítettek lennének.

Sokan megfigyelhették már, hogy az új autógumikon sok esetben, de korántsem mindig, színes csíkok futnak végig – de vajon miért? Félreértések persze itt is bőven vannak a színjelölésekkel kapcsolatban, sőt olyan legenda is volt, hogy valójában ezek leminősített gumiabroncsok. De ez nem így van.

A Carup magazin utánajárt, és kiderült, hogy ezek a vonalak csak gyártáshoz kapcsolódó jelölések. A színes csíkok segítik a gyártók munkáját a különböző gumik rendszerezésében, modellek szerinti válogatásában. A gumiabroncsok gyártásakor gyakran egyszerre több specifikációt és mintázatot gyártanak, illetve vannak ugyanazok a specifikációk és mintázatok, de eltérő gumiösszetételek, amelyeket meg kell különböztetni. A csíkok tehát nem esztétikai vagy műszaki célt szolgálnak, hanem logisztikai jelentőségük van – és semmilyen hatással nincsenek a gumi használatára.

A színes jelölések mellett azonban más fontos jelzésekre is érdemes figyelni. Ilyen például a kopásjelző: ez a futófelület mintázatába integrált apró keresztbordázat, amely megmutatja, mikor érte el a gumi az 1,6 mm-es, jogilag előírt minimális kopási határt. Ha ez a jelző síkba kerül a mintázattal, az abroncs cserére szorul.

A másik kulcsfontosságú adat a gumi gyártási ideje. Ez egy négy számjegyből álló kód (DOT) a gumi oldalán: az első két szám a gyártás hetét, a második kettő az évet mutatja. Például a „1123” felirat azt jelenti, hogy a gumi 2023 11. hetében készült – és általában 5-6 év után akkor is javasolt a csere, ha nem látszik rajta komoly kopás.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!