szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

A mikroműanyag-kibocsátás nagy része az autógumikból származik. A törvényhozók változtatni akarnak ezen, de mivel járhat mindez a fogyasztók szempontjából?

A gumiabroncsok kopása egyre fontosabb kérdéssé válik, mivel az Euro 7 szabvány közelgő bevezetése után már ezt a tényezőt is mérik a környezetszennyezés szempontjából. A német autóklub, az ADAC, 2023 óta több mint 160 abroncstesztet értékelt ki – 84 nyári-, 60 téli- és 16 nég yévszakos gumiabroncsot –, amelyek során jelentős különbségek derültek ki a gyártók teljesítményében.

Az ADAC tesztelési módszerei valós körülményeken alapulnak: 15 000 kilométeres futásteljesítmény mellett közúti forgalomban és kopásmérő padon egyaránt vizsgálták az abroncsokat. A kopás mértékét a gumiabroncs tömegének változása alapján határozták meg, de figyelembe vették a futófelület kopási mintázatát is, amely a teljes élettartamra utaló jelzéseket ad.

A Michelin kiemelkedik alacsony kopású abroncsaival, míg a Hankook, a Continental és a Goodyear is jól szerepeltek. Ezzel szemben a Pirelli és a Bridgestone a prémium kategóriában is meglepően magas kopási értékeket produkáltak.

Átlagos gumiabroncs-kopás (mg/km/t)

Gyártó Kopás
Michelin52
Hankook62
Continental63
Goodyear65
Kumho70
Falken72
Dunlop73
Semperit73
Vredestein73
Pirelli76
Bridgestone78
Firestone82

Forrás: ADAC e.V., 2025. június

A tanulmány szerint túl szigorú szabályozás esetén csak a drágább prémium abroncsok felelnének meg az előírásoknak, ami kizárná a megfizethető modelleket a piacról. Ez nemcsak társadalmi, hanem biztonsági szempontból is aggályos lehet, mivel néhány alacsony kopású abroncs a teszteken nem ment át biztonsági kritériumokon.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!