Vissza a múltba: 1949-es szintre zuhant a brit autógyártás
Akkoriban diktálták a tempót, míg most reménytelennek tűnik a felzárkózás.
HVG
Az Egyesült Királyság autóipara 2025 májusában 73 éves mélypontra süllyedt: mindössze 49 810 járművet gyártottak, ami az országos Gépjárműgyártók és Kereskedők Társasága (SMMT) szerint az 1949-es szintnek felel meg – kivéve a 2020-as világjárvány időszakát. Az év első öt hónapjában összesen 348 226 jármű készült el, 12,9 százalékkal kevesebb, mint 2024-ben, és ez 1953 óta a legalacsonyabb január–május közötti érték.
A májusi gyártás főként a személyautó-szegmensben zuhant be: 31,5 százalékos visszaesés után csupán 47 723 autó hagyta el a gyártósorokat. A haszongépjárművek gyártása még drámaibb mértékben, 53,6 százalékkal esett vissza, 2087 darabra. A visszaesés mögött több tényező áll, köztük modellváltások, iparági átszervezések és az Egyesült Államok által kivetett vámok. A haszongépjármű-gyárak bezárása is folyamatosan rontja az éves összehasonlításokat.
Mike Hawes, az SMMT vezérigazgatója szerint a brit autóipar 2009 óta nem kezdett ilyen nehezen évet. Ugyanakkor hangsúlyozta: van remény a fellendülésre, ha gyorsan végrehajtják a kereskedelmi megállapodásokat, és kezelik a versenyképességet visszafogó tényezőket, például az energiaköltségeket. A cél a munkahelyek megőrzése, a növekedés elősegítése és a dekarbonizációs célok elérése.
Mintha személyes történetében mondaná fel a kormánypolitika kritikáját, olyanok Füle Zsigmond első tapasztalatai a munka világában. Ő az a 18 éves, bácsborsódi fiatal, aki keresztkérdéseket tett fel Lázár Jánosnak bajai fórumán, és panaszára, miszerint keveset keres, a miniszter úgy válaszolt: rossz helyen dolgozik.