Az AlixPartners tanácsadó cég friss előrejelzése szerint Kínában 2030-ra a jelenlegi 129 elektromos és plug-in hibrid járműmárkából mindössze 15 maradhat pénzügyileg életképes – írja a Reuters beszámolója. Ezek a márkák várhatóan az évtized végére a piac 75 százalékát uralják majd, átlagosan évi 1,02 millió járművet értékesítve.
A tanulmány szerint a kínai piacot túlzott verseny, árháborúk és jelentős túlkapacitás jellemzi, ami sok gyártót a túlélés határára sodort. Jelenleg a BYD és a Li Auto az egyetlen olyan tőzsdén jegyzett kínai e-autógyártó, amely nyereséget tudott felmutatni.
Stephen Dyer, az AlixPartners ázsiai autóipari részlegének vezetője szerint a kínai konszolidáció lassabban mehet végbe, mint más régiókban, mivel a helyi önkormányzatok politikai és gazdasági okokból gyakran támogatják az egyébként életképtelen szereplőket.
Az árháború valószínűleg folytatódik, ám várhatóan kevésbé látványos módon, például biztosítási kedvezményekkel vagy nulla kamatozású finanszírozással. A kínai autógyártók átlagos kapacitáskihasználtsága 2024-ben 50 százalékra esett vissza, ami az elmúlt tíz év legalacsonyabb szintje, és tovább rontotta a gyártók jövedelmezőségét.