Árháború, túltermelés, veszteség: az elektromosautó-gyártók temetője lesz Kína?
Pár év és vélhetően elsöpri a piaci verseny a kínai e-autómárkák nagy részét.
HVG
Az AlixPartners tanácsadó cég friss előrejelzése szerint Kínában 2030-ra a jelenlegi 129 elektromos és plug-in hibrid járműmárkából mindössze 15 maradhat pénzügyileg életképes – írja a Reuters beszámolója. Ezek a márkák várhatóan az évtized végére a piac 75 százalékát uralják majd, átlagosan évi 1,02 millió járművet értékesítve.
A tanulmány szerint a kínai piacot túlzott verseny, árháborúk és jelentős túlkapacitás jellemzi, ami sok gyártót a túlélés határára sodort. Jelenleg a BYD és a Li Auto az egyetlen olyan tőzsdén jegyzett kínai e-autógyártó, amely nyereséget tudott felmutatni.
Stephen Dyer, az AlixPartners ázsiai autóipari részlegének vezetője szerint a kínai konszolidáció lassabban mehet végbe, mint más régiókban, mivel a helyi önkormányzatok politikai és gazdasági okokból gyakran támogatják az egyébként életképtelen szereplőket.
A hatalmas távol-keleti országban rengeteg, globális szinten szinte ismeretlen márka működik. A többségük új piacokat is keres.
Az árháború valószínűleg folytatódik, ám várhatóan kevésbé látványos módon, például biztosítási kedvezményekkel vagy nulla kamatozású finanszírozással. A kínai autógyártók átlagos kapacitáskihasználtsága 2024-ben 50 százalékra esett vissza, ami az elmúlt tíz év legalacsonyabb szintje, és tovább rontotta a gyártók jövedelmezőségét.
A két évvel ezelőttinél is durvább aszály néz ki idén, az őszi vetés hamarabb ért be, a tavaszi kultúrák „nagyon rossz állapotban vannak”, ha nem jön eső, nagy terméskiesések lehetnek a kukoricában. A kormány most leginkább az öntözéssel kampányol az aszály ellen, kár, hogy ez a hazai termőterületek alig több mint 2 százalékán érhető el.
Nem világos, hogy a leginkább szablyacsörgetésnek tekinthető kereskedelmi háború átmegy egy langymeleg állapotba, vagy augusztus elsején totális káosz lesz a vége.
Az ellenzéki politikus szerint ha a Tiszának kétharmada lenne, akkor Rogánt, Schadlt, Völnert, a Matolcsy-kör tagjait, és mindenkit, aki a magyaroktól lopott, bilincsben vinnék el.
Vajon eljön az idő, amikor a boltok nekünk fizetnek majd azért, hogy náluk vásároljunk? Nem tudni, de tény, történelem során volt néhány furcsa példa arra, mi miért került kevesebbe és ennek mi lett a következménye. Elek Péter hozott is párat a Duma Aktuál közönségének.