Árháború, túltermelés, veszteség: az elektromosautó-gyártók temetője lesz Kína?

Pár év és vélhetően elsöpri a piaci verseny a kínai e-autómárkák nagy részét.

  • HVG HVG
Árháború, túltermelés, veszteség: az elektromosautó-gyártók temetője lesz Kína?

Az AlixPartners tanácsadó cég friss előrejelzése szerint Kínában 2030-ra a jelenlegi 129 elektromos és plug-in hibrid járműmárkából mindössze 15 maradhat pénzügyileg életképes – írja a Reuters beszámolója. Ezek a márkák várhatóan az évtized végére a piac 75 százalékát uralják majd, átlagosan évi 1,02 millió járművet értékesítve.

A tanulmány szerint a kínai piacot túlzott verseny, árháborúk és jelentős túlkapacitás jellemzi, ami sok gyártót a túlélés határára sodort. Jelenleg a BYD és a Li Auto az egyetlen olyan tőzsdén jegyzett kínai e-autógyártó, amely nyereséget tudott felmutatni.

Stephen Dyer, az AlixPartners ázsiai autóipari részlegének vezetője szerint a kínai konszolidáció lassabban mehet végbe, mint más régiókban, mivel a helyi önkormányzatok politikai és gazdasági okokból gyakran támogatják az egyébként életképtelen szereplőket.

Közel száz kínai autómárka készül belépni az orosz piacra

A hatalmas távol-keleti országban rengeteg, globális szinten szinte ismeretlen márka működik. A többségük új piacokat is keres.

Az árháború valószínűleg folytatódik, ám várhatóan kevésbé látványos módon, például biztosítási kedvezményekkel vagy nulla kamatozású finanszírozással. A kínai autógyártók átlagos kapacitáskihasználtsága 2024-ben 50 százalékra esett vissza, ami az elmúlt tíz év legalacsonyabb szintje, és tovább rontotta a gyártók jövedelmezőségét.

Az idei aszályt az egész ország megszenvedheti, Orbánék nagy mentőöve pedig csak kivételezetteknek nyújthat reményt

Az idei aszályt az egész ország megszenvedheti, Orbánék nagy mentőöve pedig csak kivételezetteknek nyújthat reményt

A két évvel ezelőttinél is durvább aszály néz ki idén, az őszi vetés hamarabb ért be, a tavaszi kultúrák „nagyon rossz állapotban vannak”, ha nem jön eső, nagy terméskiesések lehetnek a kukoricában. A kormány most leginkább az öntözéssel kampányol az aszály ellen, kár, hogy ez a hazai termőterületek alig több mint 2 százalékán érhető el.