szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A Discovery két asztronautája elvégezte vasárnap a második külső szerelési munkát is a Nemzetközi Űrállomáson (ISS), abból az ötből, amelyet az amerikai űrrepülőgép tíznapos útjára elterveztek.

Scott Parazynski, aki az űrséták terén a NASA egyik legtapasztaltabb űrhajósa és Daniel Tani repülőmérnök hat és fél órát töltött a világűrben. Minden feladatot elvégeztek, sőt még két vagy három további munkát is, amelyet a houstoni repülésirányító központ utólag kért tőlük.

Legfontosabb feladatuk az volt, hogy előkészítsék áthelyezésre az űrállomás tartószerkezetének egy 18 tonnás darabját. A P6 jelű, 70 méter átmérőjű fémszerkezetet azért kell leszerelni az ISS tetejéről, és áthelyezni annak egyik szélső végéhez, hogy a helyére tudják szerelni az űrállomás áramellátásának növeléséhez szükséges harmadik napelemet. Az áthelyezendő szegmens egy pár napelemszárny, összehajtott állapotban.

Új helyén a szárnyakat széthajtják, és ezek a napelemek fogják ellátni energiával a decemberben érkező európai és japán kutatóegységet. Az előkészítés abból állt, hogy meglazították a szegmens rögzítéseit, de ez igen nehéz és kényes feladat volt, mert össze kellett hangolni egymással az ISS darujának és az űrállomáshoz dokkolt űrrepülőgép robotkarjának a mozgatását. A sétán a két űrhajósnak egyúttal elő kellett készítenie a harmadik napelem keddi felszerelését.

A vasárnapi sétán Tani megvizsgált egy hatalmas forgócsatlakozót is, amely az állomás egy másik pár napelemszárnyát forgatja mindig a Nap irányába. A NASA mérnökei ugyanis a Földről enyhe vibrálást vettek észre a forgócsatlakozónál, valamint azt, hogy abban az előre tervezettnél nagyobb húzóerő feszül. Az űrhajósnak azt kellett megnéznie, hogy látható-e szabad szemmel a probléma oka. Észrevette, hogy a forgatócsatlakozóból hiányzik egy csavar, és fémforgácsot talált az egymáson forgó felületek között. A forgácsokból összeszedett valamennyit elemzés céljára.

A P6 jelű napelemes rendszert 2000 decemberében szerelték fel, hogy áramot szolgáltasson az ISS-nek, de most már az új napelemek útjában van.

A Discovery csütörtökön kapcsolódott össze az ISS-sel. Az űrrepülőgép hét főnyi csapatát Pamela Melroy vezeti. Ez az első eset, hogy mindkét űreszközön nő a parancsnok, mivel az ISS háromtagú személyzetét jelenleg az amerikai Peggy Whitson irányítja. A Discovery november 4-ig tartó küldetése alatt az asztronauták ötször lépnek ki a világűrbe szerelési munkák elvégzésére. Legfontosabb feladatuk a Harmony nevű, olasz gyártmányú modul elhelyezése volt az ISS külső burkán. Ezt már az első, pénteki szerelésnél elvégezték. A Harmony a későbbiekben az űrállomásra érkező Colombus európai és Kibo japán tudományos kutatóegység "kikötője" is lesz.

A 7 méter hosszú és 4 és fél méter széles Harmonyval az űrhajósok lehetséges mozgástere majdnem 35 köbméterrel megnőtt, ami lehetővé vált, hogy az ISS jelenlegi háromfős személyzetének létszámát később megduplázzák.

MTI Tech

Megrepedt a Discovery űrsikló futóműve

A futóműben keletkezett repedés miatt veszélybe kerülhet a Discovery amerikai űrsikló október 23-ra tervezett indítása - közölte hétfőn az amerikai űrkutatási hivatal, a NASA.

Elkészült a „hangok svájci bicskája”, bármilyen szövegből hangot készít az Nvidia

Elkészült a „hangok svájci bicskája”, bármilyen szövegből hangot készít az Nvidia

Nagy baj van a legígéretesebb technológiával, ami segítene megfékezni a globális felmelegedést

Nagy baj van a legígéretesebb technológiával, ami segítene megfékezni a globális felmelegedést

Egy hónap alatt 21 autót tört fel két kecskeméti férfi

Egy hónap alatt 21 autót tört fel két kecskeméti férfi

Felgyújtásukkal fenyegették egy szlovákiai magyar hírportál munkatársait

Felgyújtásukkal fenyegették egy szlovákiai magyar hírportál munkatársait