Augusztus 11-én tizenötödik alkalommal nyitja meg kapuit a Zempléni Fesztivál
Augusztus 11-én tizenötödik alkalommal nyitja meg kapuit a Zempléni Fesztivál, s ahogyan a kezdetektől, úgy idén is az Antenna Hungária ZRt. (AH) a főtámogatója. Ezzel kapcsolatban kérdeztük Tóth Andrást, a vállalat kommunikációs és marketing igazgatóját az AH társadalmi felelősségvállalásáról (CSR – Corporate Social Responsibility). 2005–2006 során az AH privatizációjakor a svájci Swisscom lett a vállalat egyetlen részvényese. Hogyan befolyásolta ez a változás az AH és a Zempléni Fesztivál viszonyát?
Valóban, az elmúlt egy év során tőzsdén jegyzett társaságból egyszemélyes zártkörű részvénytársasággá alakultunk át. Tulajdonosunknak, a Swisscom-csoportnak otthon komoly tradíciói vannak a társadalmi felelősségvállalásban; számos olyan rendezvényt támogatnak, amely elsősorban Svájcnak fontosak, és csak ezen keresztül a vállalatnak. Hasonlóképpen az AH a Zempléni Fesztivállal kapcsolatban úgy véli, hogy a fesztivál elsősorban az országnak és a régiónak fontos, és ezen keresztül az AH-nak. A Zempléni Fesztivál hiánypótló és értékteremtő, ugyanis egy ilyen esemény nélkül a régió nem elég erős ahhoz, hogy idegenforgalma fellendüljön és kulturális eseményeinek színvonala tovább fejlődjön. Az új tulajdonosok megértették az AH értékteremtő mecenatúrájának fontosságát, ezért cégünk továbbra is jelentős összeggel járul hozzá a fesztivál megrendezéséhez, tehát a tulajdonosváltás nem hatott ki negatívan az AH és a Zempléni Fesztivál viszonyára.
Néhány szóban össze tudná foglalni, mi jellemzi ma az AH támogatási politikáját?
Az AH támogatási tevékenységének elsődleges célja röviden: értékteremtés a kultúrában és az oktatásban. A rangos kulturális események, maradandó értékek létrehozásán keresztül egy cég gazdagítja a közösséget, országot, régiót, amelyben működik, s emellett természetesen megítélését is árnyalja, ismertségét növeli. A komolyzene mellett az AH a művészetek más ágait is támogatja, Petzvál József utcai székházunkban sok éve működik a nagyközönség számára is nyitott Átrium Galéria, ahol kortárs képzőművészek munkáit állítjuk ki. A vállalat a kiállított művekből minden alkalommal vásárol is egy darabot. A kollekcióval azután az épület közös, mindenki által használt folyosóin és reprezentatív tereiben találkozhatnak a székházba látogatók, illetve természetesen az ott dolgozók. Főszponzorai vagyunk a Média Hungary szakmai konferenciának, az évente Tihanyban megrendezett esemény a hazai média szereplőinek, elméleti és gyakorlati szakembereinek legrangosabb találkozója. A jövőbe való befektetés, a szakmai utánpótlás képzése, a szakemberképzés szintén súllyal szerepel az AH szponzori tevékenységében, ennek keretében például hosszú távú együttműködésre léptünk a Budapesti Corvinus Egyetemmel. Ezen kívül 2003 óta jelentetjük meg az Antenna Magazint, mely negyedéves kiadvány témái a média, az internet, az IT, a tudomány-technika világa, s emellett az AH-tól nem idegen módon komoly súllyal szerepel a kultúra – a képzőművészet, irodalom, színház, zene, film, tánc is.
Hogyan látja a Zempléni Fesztivál finanszírozását a főtámogató szemszögéből?
Az egész fesztivál finanszírozását illetően megállapítható, hogy működőképesnek bizonyul a korábban a szervezőkkel kialakított hármas finanszírozási rendszer, vagyis hogy az AH, az állam és az önkormányzatok, valamint a helyi gazdasági szféra egyharmad-egyharmad-egyharmad arányban támogassa a fesztivált. Örvendetes, hogy a Nemzeti Kulturális Alapprogram támogatása idén már a fesztivál költségvetésének egynegyedét teszi ki, továbbá az önkormányzatok is jelentős mértékben járulnak hozzá a fesztivál sikeréhez és bővült a versenyszféra támogatói listája is.
Milyen elvárásai vannak az Antenna Hungáriának a rendező céggel, az Interkultur Kht.-val szemben?
Nekünk mint főtámogatónak a koncepció és a színvonal a legfontosabb. Hollerung Gábor művészeti vezetővel és Turjányi Miklós fesztiváligazgatóval természetesen a rendezvénysorozat előkészítése során erről egyeztetünk. Számunkra kiemelt jelentőségű, hogy az a minőség és azok az eredmények, amelyeket az elmúlt tizenöt évben a Zempléni Fesztivál elért – és ez alighanem egyedülálló –, továbbra is fennmaradjon.