szerző:
Fülöp István
Tetszett a cikk?

A nyereséget és az eredménytartalékot is kivette osztalékként a felerészben Vaszily Miklós tulajdonában lévő Indamedia Network holdingvállalat. Jelentős változás történt a szervezeti struktúrában is: a Totalcar az Indexhez kerül, ezzel az alapító Karotta is távozik, a Port.hu ezentúl a Femina Médiához tartozik.

Az Index, a Femina, a Totalcar, a Dívány és más hírportálok tulajdonosai, Vaszily Miklós (aki egyben a TV2 elnök-vezérigazgatója is) és Ziegler Gábor „kitakarította” az összes leányvállalatát.

Az eredménytartalékot és a tavalyi nyereséget is kivették a hirdetésszervezést végző Indamedia Salesből, a DisplayNow és Dialogue Creatives nevű reklámügynökségekből, a hírportálokat üzemeltető cégekből, a könyvkiadó vállalatból és az IT-szolgáltatásokat végző kft-ből – ez összesen több, mint kétmilliárd forintot jelent (a részletes listát lásd a cikk végén).

A pénz azonban nem közvetlenül Vaszilynél és Zieglernél landolt, jogilag ugyanis az Indamedia Network Zrt. irányítja a leányokat, a holdingvállalathoz a beszámolók tanúsága szerint bő 2 milliárd forint vándorolt osztalékkifizetések formájában.

Starcz Ákos, az Indamedia Network igazgatósági tagja a HVG-nek elmondta: erre a cégstruktúra miatt volt szükség, mert ha forrás kell bármilyen fejlesztésre, akvizícióra, vagy egy leánycég támogatására, akkor azt csak a holdingcégből tudják kihelyezni, tehát fel kell emelni holdingszintre a bevételt.

A 4iG után az Index tulajdonosával is stratégiai megállapodást kötött az RTL

Az indoklás szerint közös kibeszélőműsorral szeretnék a fiatalokat a képernyő elé ültetni.

Arra a felvetésre, hogy a korábbi években nem ürítették ki a cégek kasszáit ilyen mértékben, azt válaszolta:

az eddigi fejlesztésekhez és akvizíciókhoz elég forrás állt rendelkezésre az anyavállalatnál, de a jövőbeli tervezett termékfejlesztések és akvizíciók szükségessé tették az eredmények konszolidációját az Indamedia Networkben.

A tervezett beruházásokkal kapcsolatban kérdéseket tettünk fel, de válaszukban (amely alább olvasható) erre nem tértek ki.

Az Indamedia Network 2024-es beszámolója 839 millió forintos nyereséget mutatott, ezt hozzáadták a már meglévő 1 milliárd forintos eredménytartalékhoz – ehhez jön hozzá tehát a további 2 milliárd forint, amit tulajdonosi döntés alapján még kivettek a leányvállalatokból.

Az Indexhez kerül a Totalcar

A HVG információi szerint az Indamedia vezetőségi ülést tartott június 4-én szerdán, ahol a cég struktúrájának egyszerűsítését jelentették be a leányvállalatok vezetése felé. Talán a legfontosabb változás, hogy a Totalcar.hu autós híroldal az Index.hu egyik meg nem nevezett főszerkesztő-helyettesének vezetése alá kerül, míg a Port.hu műsor- és programajánló portál működtetését a Femina Médiát vezető Reiber Gabriella veszi át.

Ezzel összefüggő hír, hogy szintén június 4-én a Dívány.hu bejelentette, hogy az eddigi főszerkesztő Reiber feladatait helyettese, Kálmán Szonja veszi át, előbbit tehát mentesítik bizonyos feladatok alól, hogy jobban tudjon a vállalat ügyvezetésére koncentrálni (a hivatalos közlemény szerint „újabb kihívásokra fókuszálhasson”).

Június 4-én este fél 9-kor jelent meg Bazsó Gábor „Karotta” búcsúposztja a Totalcaron, aki néhány hónappal az oldal indulása után, 2000-ben csatlakozott a csapathoz, az elmúlt 25 évből 15-öt töltött el a részeként. A szerkesztőségnek azt üzente: „Legyetek ügyesek, srácok, maradtok a kezdőlapom, tartsatok meg boldog olvasónak. Aztán 25 év múlva hozzátok is ugyanígy odajönnek majd a szakállas ex-gyermekrajongók, ami igazából kurva jó érzés, majdnem jobb, mint elrúgni az M5-öt az Ascari parabolicájában, és nem megölni vele az operatőrt.”

Karotta: búcsúposzt

Karotta: búcsúposzt

Kérdéseket tettünk fel az Indamediának arra vonatkozóan, hogy mi a sorsa az eddig a Port.hu-t és a Totalcart üzemeltető cégeknek, hogy mi vár a munkavállalókra és a cégvezetőkre, illetve hogy az átszervezés érint-e más vállalatokat.

Az Index videóban népszerűsíti Tiborcz turai kastélyát, csak azt nem mondják meg benne, hogy az Tiborczé

A felvételen kívül-belül bemutatják a kastélyt, mi több, még a személyzet is megszólal. A tartalom nem kapott reklámjelölést.

A vállalat sajtóosztálya értesüléseinket ugyan nem erősítette meg, de válaszában azt írta, hogy kialakítanak egy magazinos és egy hírkiadót is, amelyeken belül egy szerkesztőség menedzsel több kiadványt úgy, hogy mindegyik márkának külön főszerkesztője van. Az előbbit Reiber Gabriella (Indaworld és Femina Média Kft. ügyvezető igazgató), az utóbbit Starcz Ákos felügyeli.

A jelenlegi töredezett cégjogi struktúrát egy későbbi fázisban igazítjuk a működési modellhez

– írják a válaszban.

Hozzátették, tavaly létrehozták az Indaworld Publishing kft-t, ehhez a kisállatos kiadványaik korábbi kiadóját alakították át (ez volt a 2020-ban Ziegler Gábor által alapított Goood Boy Kft.), és ebbe a cégbe olvasztották be a Dívány.hu Kft-t is. Ma az Indaworld adja ki a Dívány, a We love Dogz, We love Catz és a MediaFuture kiadványaikat.

Mint írják, a most bejelentett lépések során újragondolták a vezetői feladatok felosztását házon belül, „vannak akik más területért, vagy más területekért is felelősek lesznek mint korábban, vannak akik más pozícióban vagy más munkahelyen folytatják a pályafutásukat, illetve a finomhangolt struktúrának megfelelően lesznek érkező munkatársak és vezetők is”, de konkrét neveket vagy pozíciókat nem említettek.

Az elmúlt években az Indamedia saját könyvkiadót is alapított (Inda Press), és három márka is kapott mobilapplikációt. Mint írják, „ezen a vonalon és ezzel a tempóval” haladnak tovább, de részleteket egyelőre nem árultak el.

Mely cégekből vettek ki osztalékot?

A legtöbb pénzt a hirdetésszervezést végző Indamedia Sales Kft.-ből vették ki, amely 2024-ben 108,7 millió forint nyereséget csinált, a 661 milliós eredménytartalékkal együtt a cégből összesen 770,3 millió forint osztalékot vett ki a két tulajdonos.

Jól ment a DisplayNow nevű reklámügynökségnek is, amely 700 millió forintos nyereséget csinált, ezt ki is vették osztalékként, itt azonban az Indamedia Network csak 51 százalékos tulajdonos a cégadatok szerint.

A cégcsoport informatikai szolgáltató cége, az Indamedia Support Kft. (korábban Inda-Labs) 2023-ban nem fizetett osztalékot, a tavalyi év után viszont a 31,7 milliós nyereségre, valamint a 134,7 milliós eredménytartalék terhére összesen 166,4 millió forint osztalékot vettek ki a tulajdonosok az Indamedia Network nevében.

A szintén reklámügynökségi szolgáltatást végző Dialogue Creatives (Starcz Ákos vezérigazgató korábbi cége, amelynek egy részét a 2020-as évek elején vásárolta meg az Indamedia, majd 2024-ben került teljesen az Inda nevére) 2023-ban 90 millió, tavaly pedig 123 millió forint osztalékot fizetett a tulajdonosoknak.

A női (Femina, Dívány) és magazinos tartalmakat felügyelő, a Femina Média Kft.-nek 2024-ben nem volt jó éve, a bevétele 11,5 százalékkal csökkent, ennek megfelelően 51,9 millió forintos veszteséggel zárt. Az eredménytartalékban viszont volt 167 millió forint, így végül 114,9 millió forint osztalékot ki is fizettek maguknak. A cég saját tőkéje majdnem a felére, 139 millió forintra csökkent, a pénzeszközök kerek 100 millió forinttal 48 millióra csökkentek.

Az Economx.hu-t (volt Napi.hu) üzemeltető ECNMX Kft. 2,8 millió forint nyereséget produkált, az Indamedia itt a 77,9 milliós eredménytartalékkal együtt összesen 80,8 milliót vett ki a vállalatból (2023-ban a szerény nyereséget még eredménytartalékba tették).

A 2022-ben alapított Inda Press Kft. könyvkiadó vállalat már 2023-ban is fizetett 30 milliós osztalékot, amivel ki is ürítették a kasszát, most pedig a 60,4 milliós nyereséget szintén rögtön kivették a cégből (az Indamedia itt is csak 51 százalékos tulajdonos). 2024 során a vállalat közel megduplázta az árbevételét.

A Port.hu Kft. ugyan 17 millió forintos veszteséget csinált 2024-ben, azonban az eredménytartalékban volt 58,6 millió forint, így végül sikerült a cégből kivenni 41,6 millió forintot (a cégből 2023-ban is kivettek 120 millió forintot az előző évek terhére).

A Totalcar.hu Kft.-nek sem ment olyan jól 2024-ben, bevétele 7 százalékkal csökkent, és míg 2023-ban szerény, 10 milliós profitot értek el, ez tavaly 37,5 milliós veszteségbe csapott át. Emiatt jócskán megcsappant a 44 millió forintos eredménytartalék is, de a cégből így is ki tudtak venni 6,5 millió forint osztalékot.

A We Love Budapest Kft. az elmúlt években egyedül 2022-ben tudott minimális, 5,1 millió forintos nyereséget felmutatni, mind előtte, mind azután masszívan veszteséges a vállalat, a legnagyobb, 137 milliós buktát 2021-ben könyvelték el – vélhetően azért, mert turisztikai profillal bíró lapként negatívan érintette őket a Covid-járvány miatti lezárások, korlátozások, valamint a bel- és külföldi turizmus elapadása is. Mindenesetre a cég 2024-ben ismét csinált egy 48 millió forintos veszteséget, ami a 243 milliós negatív eredménytartalékkal együtt már 291 milliós deficitet mutat.

Az azonos nevű hírportált üzemeltető Index.hu Zrt.10,4 millió forintos nyereséget könyvelhetett el 2024-ben, ezt viszont teljes egészében az eredménytartalékba rakták. A megoldás egyszerű: a vállalatnak még ezután is 81 milliós mínusz van elkönyvelve az eredménytartalék soron a 2020-as évben keletkezett 277 milliós veszteség miatt. Abban az évben állt fel a teljes szerkesztőség (amely később megalapította a Telexet), miután a cég igazgatóságának elnöke, Bodolai László kirúgta Dull Szabolcs főszerkesztőt, majd a stáb kérése ellenére sem helyezte vissza tisztségébe. A portál olvasottsága egy időben teljesen bezuhant, amíg a cégvezetés fel nem töltötte új, részben a kormánymédia irányából érkező újságírókkal a csapatot.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!