szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A pszichológus nagyobbik fiával együtt adott interjút, ilyen még nem volt.

Nem a világra nyitott embereket képezünk, holott évek óta tudjuk, hogy három dologra lesz szükség a jövőben: kreativitásra, kritikai érzékre és vállalkozókedvre. Ehelyett mi beszabályozott, füttyre indítható, fegyelmezett szolgahadat képezünk

– fogalmazott a WMN.hu-nak adott interjújában Vekerdy Tamás pszichológus, aki legidősebb fiával, Vekerdy Dániellel közösen válaszolt a kérdésekre.

Vekerdy Dániel a Göllner Mária Regionális Waldorf Gimnázium igazgatója. Azt mondta, fiatalabb korában egy ideig sokan Tamásnak hívták, ami félig-meddig jogos volt, mert a második neve valóban Tamás, de néhányan nem tudták megtanulni, hogy igazából Dánielnek hívják, mert „a Vekerdy az csak Tamás lehet”. "Volt olyan gimnáziumi tanárom, akit sokszor kijavítottam, de egy ponton feladtam, és azt mondtam: jó, akkor Tamás."

Vekerdy Dániel szerint az iskola jó dolog, ha arra használjuk, hogy megpróbálunk olyan légkört kialakítani, amiben a diákok tudnak bízni és kérdezni.

Szeretem a kémiát, a biológiát, és szoktam tanítani matekot meg informatikát is, de már rég nem a tananyag a lényeg, hanem az, hogy együtt legyek a diákokkal, és beszélgessek velük.

"Úgyis ott kell lenni összezárva, és van egy csomó időnk. Sokszor előfordult már, hogy belevágtunk egy projektbe, és a diákok végül azt a visszajelzést adták, hogy ha választható lett volna, talán el sem jönnek rá, de utólag hálásak, mert annyi mindent megtudtak magukról és a világról. Nem mindenki Greta Thunberg, nem mindenki ennyire tudatos" – tette hozzá. Vekerdy Tamás itt azt mondta, hogy "soha nem a tananyag a lényeg, ezért merő baromság az osztályozás".

A kérdésre, kellene-e tanítani a környezetvédelemről az iskolákban, például biológia helyett, Vekerdy Dániel úgy felelt, "tárgyak nem nagyon kellenek, szerintem, de az kifejezetten jó, hogy ez egy olyan nyitott téma, amire még nem igazán tudjuk a választ".

Ha úgy állunk a diákok elé, hogy mi sem tudjuk a választ, de fel tudjuk tenni a kérdést, akkor ők sokkal jobbakat mondanak rá, mint ami nekünk az eszünkbe jut. Csak bátorság kell ahhoz, hogy az ember így bevigye az órára.

Vekerdy Dániel szerint valójában pont erre vágynak a diákok is, és a tanárnak is jobb, tehát mindenki jól járna vele. "Mi létrehoztunk egy ökológia-terepgyakorlat projektet, amihez nem kellett más, mint néhány jó példa a világból. Nem kellett megmondani, hogy a diákok mit csináljanak. Környezetvédelem-óra szerintem azért sem kell, mert akkor csak megutálják az egészet. Akkor inkább ne legyen szó róla. Ha mégis beszélni szeretnénk róla, akkor hozzunk létre közvetlen kapcsolatot vele, csináljunk valamit, keressük meg, ők mit tehetnének hozzá."

Vekerdy Tamás szerint az iskola tehet arról, ha az átlag műveltségi szint csökken, mert a tantárgyakból nem lehet művelődni. Abból lehet művelődni, tette hozzá, "ha a tanárnak a pórusaiból is Horatius párolog. Daniéknál egy projekt úgy nézett ki, hogy egyszerűen kimentek az iskola udvarára, és megnézték, ott hányféle növény van".

"Ez úgy zajlott, hogy elhívtunk egy ökológus szakembert meg szülőket, más szakértőket, és ők egy másfél órás blokkban meséltek arról, ami nekik fontos, és meg is mutatták a gyakorlatban – miután pár nappal korábban feltérképezték a környéket. Mindenkit megfogott maga a szaktudás. Persze nem volt belőle dolgozat, számonkérés, semmi. Volt, akinek ez ütött be, másnak másik feladat" – folytatta Vekerdy Dániel.

De tudom, hogy tanárként nehéz elengedni a dolgozatírást vagy a vágyat, hogy mindenki ugyanoda jusson el. Ezt magamon is érzékeltem.

Az új köznevelési törvényről szólva Vekerdy Tamás azt mondta, szerinte "tévúton jár az egész magyar közoktatás, ha a gyerekek vagy a nemzet – hogy én is használjam ezt a szót, bár nagyon lejáratták – érdekét nézzük".

Ez így katasztrófába visz minket, mert nem a világra nyitott embereket képezünk, holott évek óta tudjuk, hogy három dologra lesz szükség a jövőben: kreativitásra, kritikai érzékre és vállalkozókedvre. Ehelyett mi beszabályozott, füttyre indítható, fegyelmezett szolgahadat képezünk.

Vekerdy szerint korábban sokkal nyitottabb, tágasabb volt a világ, most viszont iszonyatosan beszűkítjük. Úgy véli, ezzel teljesen tájékozatlanok leszünk a világban, és a gyerekek útját már nagyon korán elvágják, hogy önmaguk lehessenek, és sikereket érhessenek el.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!