Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a6e29e31-c7c6-4eda-b92a-22699fe559d4","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Fejét a sínnek támasztva szundikált egy férfi Limában, amikor jött a vonat. Az elképesztő jelenetet térfigyelő kamera is rögzítette.","shortLead":"Fejét a sínnek támasztva szundikált egy férfi Limában, amikor jött a vonat. Az elképesztő jelenetet térfigyelő kamera...","id":"20250309_vonatbaleset-gazolas-peru-lima-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a6e29e31-c7c6-4eda-b92a-22699fe559d4.jpg","index":0,"item":"9125014c-3b3c-4814-bd8e-45eebe8aa223","keywords":null,"link":"/cegauto/20250309_vonatbaleset-gazolas-peru-lima-video","timestamp":"2025. március. 09. 11:59","title":"Elütötte a vonat, mégis kimászott alóla – videó csak erős idegzetűeknek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"17a80e29-6dd1-4ff4-9e58-c5881d3d48af","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Nincs más megoldás: a doktor egyszerre két szobában, két asszisztenssel rendel.","shortLead":"Nincs más megoldás: a doktor egyszerre két szobában, két asszisztenssel rendel.","id":"20250308_videon-milyen-az-amikor-egy-orvosra-85-ezer-beteg-jut","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/17a80e29-6dd1-4ff4-9e58-c5881d3d48af.jpg","index":0,"item":"30a8f4a5-78bd-4b15-8834-3dacf7da861a","keywords":null,"link":"/elet/20250308_videon-milyen-az-amikor-egy-orvosra-85-ezer-beteg-jut","timestamp":"2025. március. 08. 08:43","title":"„Dolgozunk, nincs megállás” - videón, milyen az, amikor egy orvosra 85 ezer beteg jut","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"34c31bf4-bb6d-475f-ba98-31384c596c3f","c_author":"Bihari Ágnes","category":"360","description":"1985-öt írunk… az Iparra járó csajok mindig nagyon jól néztek ki, mert a ruháikat maguk faragták – ettől volt persze egy sajátos iparos kinézetük. Mi, fiúk meg kijártunk az Ecserire szép, fehér, nagyapáink korabeli vászoningekért, és befestettük, vagy befestették nekünk a lányok. Akár feketére. Ezen a képen pont egy ilyen ing van rajtam – meséli Czeizel Balázs fotóművész és grafikus az Időről időre – 1985 című könyvből építkező installáció bemutatásakor. A március 11-ig látogatható kiállításról vele és Zsigmond Gáborral, a Főfotó Galéria egyik tulajdonosával beszélgettünk.","shortLead":"1985-öt írunk… az Iparra járó csajok mindig nagyon jól néztek ki, mert a ruháikat maguk faragták – ettől volt persze...","id":"20250307_A-mu-Idorol-idore-1985-konyv-installacio-Czeizel-Balazs-Zsigmond-Gabor-Fofoto-Galeria","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/34c31bf4-bb6d-475f-ba98-31384c596c3f.jpg","index":0,"item":"bed394b9-2a03-45c3-be6b-bdad5a389dbd","keywords":null,"link":"/360/20250307_A-mu-Idorol-idore-1985-konyv-installacio-Czeizel-Balazs-Zsigmond-Gabor-Fofoto-Galeria","timestamp":"2025. március. 07. 14:30","title":"Szépek voltak, fiatalok és szabadok – egy 40 évvel ezelőtti „iparos” gólyabál emlékei a Főfotóban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4c77700c-fda4-4e74-a83e-0b38d3a8b3f9","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Trump a hét elején elrendelte az Ukrajnának szánt amerikai katonai segélyszállítmányok felfüggesztését.","shortLead":"Trump a hét elején elrendelte az Ukrajnának szánt amerikai katonai segélyszállítmányok felfüggesztését.","id":"20250308_Trump-kijelentette-Ukrajnaval-nehezebb-egyuttmukodni-mint-az-oroszokkal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4c77700c-fda4-4e74-a83e-0b38d3a8b3f9.jpg","index":0,"item":"1792ceae-aeb3-433d-ab56-d005274b157a","keywords":null,"link":"/vilag/20250308_Trump-kijelentette-Ukrajnaval-nehezebb-egyuttmukodni-mint-az-oroszokkal","timestamp":"2025. március. 08. 08:23","title":"Donald Trump kijelentette: Ukrajnával nehezebb együttműködni, mint az oroszokkal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dc9bb87f-cf08-4aab-a1aa-1d4c54b79700","c_author":"Balizs Benedek","category":"elet","description":"Valóban ennyire rémes ez a feladat? Van ennek bármi értelme? Egyáltalán ki találta ki a szekrényugrást, és miért része ma is a tornaóráknak? ","shortLead":"Valóban ennyire rémes ez a feladat? Van ennek bármi értelme? Egyáltalán ki találta ki a szekrényugrást, és miért része...","id":"20250308_szekrenyugras-oktatasa-tornaora-serules-trauma-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dc9bb87f-cf08-4aab-a1aa-1d4c54b79700.jpg","index":0,"item":"4885017d-fc3e-40ec-aa8e-e456cf99adb6","keywords":null,"link":"/elet/20250308_szekrenyugras-oktatasa-tornaora-serules-trauma-ebx","timestamp":"2025. március. 08. 20:00","title":"„Alkotmányba foglalnám ennek a kínzóeszköznek a betiltását” – emlékszik még a tornaórák rémére, a szekrényugrásra?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9daf4a9f-1117-429e-a5a2-7849d52c22fa","c_author":"Gyükeri Mercédesz","category":"360","description":"A köttbullarhoz hasonló étel a világ számtalan kultúrájában létezik, talán ez hozott sikert az IKEA-kban kínált fogásnak is. Hogy került a húsgolyó a bútoráruházba, és előtte hogyan lett része a svéd mindennapoknak? És vajon a saját készítésű verziónk része lesz a mi életünknek is?","shortLead":"A köttbullarhoz hasonló étel a világ számtalan kultúrájában létezik, talán ez hozott sikert az IKEA-kban kínált...","id":"20250307_ipari-elelmiszer-otthon-sved-husgolyo-recept-kottbullar-hazilag-otthon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9daf4a9f-1117-429e-a5a2-7849d52c22fa.jpg","index":0,"item":"129ef523-a047-4db3-89c6-6dca29f7d647","keywords":null,"link":"/360/20250307_ipari-elelmiszer-otthon-sved-husgolyo-recept-kottbullar-hazilag-otthon","timestamp":"2025. március. 07. 20:00","title":"Svédasszony ebédje a Jokkmokk asztalnál: miért épp a svéd húsgolyó hódította meg a világot?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"02c93a62-0be8-4aa8-95c3-71b4df93cd4a","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"Február utolsó napján jegyezték be az új tulajdonost, a Közép-európai III Magántőkealapot.","shortLead":"Február utolsó napján jegyezték be az új tulajdonost, a Közép-európai III Magántőkealapot.","id":"20250307_matolcsy-gyorgy-matolcsy-adam-szaraz-istvan-optima-alapkezelo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/02c93a62-0be8-4aa8-95c3-71b4df93cd4a.jpg","index":0,"item":"0cd761c8-c3a3-438b-9ec6-bae14c2b31c2","keywords":null,"link":"/kkv/20250307_matolcsy-gyorgy-matolcsy-adam-szaraz-istvan-optima-alapkezelo","timestamp":"2025. március. 07. 18:36","title":"Mielőtt Matolcsy György távozott volna a jegybank éléről, az utolsó pillanatban fia baráti köréhez került az MNB egyik alapkezelő cége","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0e98225a-38fe-4e4e-89d1-c3e7b75b454d","c_author":"hvg.hu","category":"hvgkonyvek","description":"Attól még, hogy nem a környezeti problémák jelentik a legnagyobb egzisztenciális fenyegetést az emberiségre nézve, foglalkozni kell velük – ez csak egyike annak az öt alapelvnek, amit Hannah Ritchie oxfordi adattudós emel ki a klímaváltozással kapcsolatban. Szerkesztett részlet az Ez nem a világvége című könyvből.","shortLead":"Attól még, hogy nem a környezeti problémák jelentik a legnagyobb egzisztenciális fenyegetést az emberiségre nézve...","id":"20250308_Ot-allitas-a-klimavaltozassal-kapcsolatban-amit-erdemes-eszben-tartani","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0e98225a-38fe-4e4e-89d1-c3e7b75b454d.jpg","index":0,"item":"70f2b721-47f2-4a5f-a501-e8580cd9e7e9","keywords":null,"link":"/hvgkonyvek/20250308_Ot-allitas-a-klimavaltozassal-kapcsolatban-amit-erdemes-eszben-tartani","timestamp":"2025. március. 08. 19:15","title":"Öt állítás a klímaváltozással kapcsolatban, amit érdemes észben tartani","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Fahidi Évát mindenkinek látnia kell. Ebből következik, hogy az év egyik legjobb magyar dokumentumfilmje, A létezés eufóriája is kihagyhatatlan.
Fahidi Évát talán senkinek sem kell bemutatni. A napjainkban is aktív holokauszttúlélő a közéleti szerepvállalásaiban és a könyveiben folyamatosan azon dolgozik, hogy elmondjon valamit az elmondhatatlanról. Az auschwitzi pokolról és arról az életről, amelyet a koncentrációs tábor után fel kellett építenie magának. Fahidi Éva most 94 éves, és még mindig és folyamatosan beszél és felidéz. Azért, mert élő szemtanúként és lelkiismereti okokból (a legtöbb túlélőnek bűntudata van, amiért ők valamilyen szerencse folytán életben maradtak) ezt nyilván kötelességének érzi. Azért, mert nekünk is kötelességünk, hogy meghallgassuk őt. És talán azért is, mert ez egy olyan dolog, amiről nem lehet egyszer csak nem beszélni.
A trauma az, aminek nem lehet a végére érni
– mondja ő A létezés eufóriájában, és sok egyéb mellett a film valahol pont erről, az elmondhatóság határainak feszegetéséről szól.
ELF Pictures
Szabó Réka, a Tünet Együttes alapító koreográfusaként négy és fél évvel ezelőtt vágott bele a Sóvirág című táncelőadás megvalósításába. Azzal az ötlettel kereste fel az akkor a 90. születésnapjára készülő holokauszttúlélőt, hogy színpadra vinné a történetét, és szeretné, ha Cuhorka Emese táncművész mellett Fahidi maga is táncolna. Ez bátor ötlet volt, sőt talán még vakmerő is, de Fahidi Éva azonnal belement, és eddig 86 előadást táncolt végig, bevállalva a külföldi turnékat is. Mivel a rendező az elejétől fogva tudta, hogy főszereplőjét nemcsak a független színház iránt érdeklődő közönség egy szűk körének, de mindenkinek látnia kell, filmre vette a próbákat, az előkészületeket. Dokumentálta, ahogy a Fahidivel való beszélgetéseikből egyszer csak megszületik egy forgatókönyv, ahogy a szavak eggyel absztraktabb szintre kerülnek, és mozdulatokká formálódnak.
Ezzel a puszta dokumentációval pedig, talán nem is szándékosan, de egy elég fontos kérdést vizsgált meg. Azt a dilemmát, hogy
kívülállóként egyáltalán mennyire lehet egy trauma közelébe férkőzni, és felfogni bármit is a másik traumájából.
A rendező és Cuhorka Emese jól irányított, mélyen empatikus kérdésekkel igyekeznek megnyitni előttünk Fahidi Évát. Ő pedig – szokásához híven – húsba vágóan nyersen és szentimentális túlzások nélkül beszél a múltról. Az Auschwitzban elvesztett kishúgról, az apa felelősségéről, aki nem menekítette ki időben a családját Amerikába. A haláltáborok józan ésszel fel nem fogható embertelenségét egy könyörtelen hasonlattal érzékelteti: a krematóriumokban épp úgy nyújtogatták az emberek a nyakukat levegő után kapkodva a nitrogén-cianid gáz fölé, mint ahogy azt a libák tették, amelyeken a nácik kísérleteztek.
Fahidi szerint a mi „polgári”, hagyományos fogalmainkkal megközelíthetetlen mindez. Logikusan merül fel például a film készítőinek részéről a kérdés, hogy a nácik nem éltek-e vissza a sok kiszolgáltatott női fogoly helyzetével a koncentrációs táborban, de a holokauszttúlélő szerint ez a kérdés ebben a kontextusban egyszerűen értelmét veszti. Auschwitz-Birkenauban több tízezer nő nyomorgott büdösen, éhezve, borzasztó egészségi állapotban.
Hát, ezek már nem is nők, embernek sem néztek ki
– zárja rövidre.
Érdekes, hogy miközben a film a testtel való munkáról, az önkifejezés lehetőségeiről szól, az Auschwitzba deportált embertömegek tragédiája pont abban áll, hogy a haláltáborok leválasztották az emberi mivoltot a testről, élettelen húsként kezelve a deportáltakat. Az a szép tehát a Sóvirágban és A létezés eufóriájában, hogy kicsit talán visszaadják azt, amit Auschwitz elvett: a táncban értelme lesz a végtagoknak, a test visszakapja az embert, Fahidi teste a főszereplő, de lelkestül.
ELF Pictures
90 évesen is 16
És mint ilyen, megkerülhetetlen témája a filmnek az öregedés is. A létezés eufóriája túlmutat egy holokausztról szóló portréfilmen, mert Fahidi Éva nemcsak túlélő, hanem nő is, ami legalább ugyanolyan hangsúlyosan megjelenik a műben. Ő pedig testének megváltozásáról, az öregségről hasonlóan kíméletlen őszinteséggel beszél, ahogy a haláltáborról.
Hogy a test elrohad és gusztustalan lesz – mondja egy ponton –, hogy a csontok morzsalékonnyá válnak, hogy 90 fölött az ember bordája már egy bukfencbe beletörik, és a legpocsékabb dolog az egészben – vágja a nézők arcába az igazságot – , hogy ebbe csak belenyugodni lehet.
A súlyos téma dacára, felszabadító érzés nézni a filmet, mert felszabadító az, hogy valaki végre kimondja, amit egyébként nem szeretünk meghallani, észrevenni. A végső kicsengést ráadásul Fahidi optimista meglátásai adják. Azt ugyanis, ahogy ő az életről gondolkodik, tanítani kellene.
ELF Pictures
Hogy szerinte a trauma meg nem szűnő jelenléte ellenére – vagy inkább pont ezért – meg lehet tapasztalni a puszta létezés eufóriáját. Hogy idősen is lehet szemöldököt tetováltatni, fodrászhoz járni, ízlésesen öltözködni. Hogy 50 évesen az ember még annyira fiatal, hogy nyugodtan kiteheti azt, amit büszkén mutogatna, és hogy 90 évesen is érezheti magát valaki a lelkében 16-nak. Ezerszer igazabb és jobb ez, mint egyetlen Coelho-könyv.
ELF Pictures
Mi ezekért a mondatokért darabonként vagyunk hálásak Fahidi Évának, de a készítők is köszönetet érdemelnek. Azért, mert az az évekig tartó nyitott, tabuk nélküli érdeklődés, őszinteség, törődés és alázatos közvetítői szerep, amit Szabó és Cuhorka tanúsítanak a filmben, sokkal élőbb, mint egy hideg holokauszt-emlékmű, amelyhez generációkkal később már nehezen fognak tudni kapcsolódni az emberek. A filmmel pedig nemcsak mi, nézők kaptunk valamit, hanem szemmel láthatóan Fahidi Évát is boldoggá tette, hogy rengeteg teret és új eszközöket adtak neki a visszaemlékezéshez, mindahhoz, amit még fizikailag valahogy szavakba lehet önteni, kifejezésre lehet juttatni. Ez a megerősítő hozzáállás talán az egyik legkortársabb formája az emlékezetpolitikának és a társadalmi felelősségvállalásnak.
A vetítés után nekünk olyan érzésünk támadt, hogy a Fahidi-életmű ezzel a filmmel, és a hozzá szervesen kapcsolódó táncelőadással kiteljesedhetett. Lezárult egy etap, Fahidi Éva lényét és történetét most már nemcsak ő maga, de a fiatalabb generáció is megörökítette az utókor számára. Fahidi végre beköltözhet a laptopjainkba, a telefonjainkra, a külföldi vetítőtermekbe – ezután mindenhol és bármikor elővehetjük élettapasztalatából fakadó bölcsességét és életörömét.
Még több Élet + Stílus a Facebook-oldalunkon, kövessen minket: