Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"6f59b5c6-2979-4d81-b15b-0b6509f79668","c_author":"Puszta Dóra","category":"360","description":"Kisebbfajta vallási reneszánsz jellemezte az elmúlt éveket: Ferenc utóda, a XIV. Leó néven trónra lépő amerikai Robert Francis Prevost majdnem másfél milliárd embernek lesz a pápája. HVG-Ténytár.","shortLead":"Kisebbfajta vallási reneszánsz jellemezte az elmúlt éveket: Ferenc utóda, a XIV. Leó néven trónra lépő amerikai Robert...","id":"20250507_hvg-katolikusok-szama-a-vilagban-tenytar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6f59b5c6-2979-4d81-b15b-0b6509f79668.jpg","index":0,"item":"b74edb10-80e9-4379-9082-f8f4db1ee781","keywords":null,"link":"/360/20250507_hvg-katolikusok-szama-a-vilagban-tenytar","timestamp":"2025. május. 07. 13:45","title":"Az amerikai kontinensen él a világ katolikusainak majdnem fele, és egyre többen vannak – erről is szólt a pápaválasztás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6284793a-98c5-4ac1-b588-1c4936687f22","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Régen volt már közel azonos áron a két üzemanyagfajta. ","shortLead":"Régen volt már közel azonos áron a két üzemanyagfajta. ","id":"20250507_Eleri-egymast-a-benzin-es-dizel-ara","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6284793a-98c5-4ac1-b588-1c4936687f22.jpg","index":0,"item":"c1e89c8a-dc94-4c28-91e4-c52fa23f0a22","keywords":null,"link":"/cegauto/20250507_Eleri-egymast-a-benzin-es-dizel-ara","timestamp":"2025. május. 07. 11:16","title":"Eléri egymást a benzin és a dízel ára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"89666cd9-8853-4be9-a822-41c12a72882a","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Ivóvíz kinyerése a levegőből, de ételmaradékok felhasználásával – ezt az egyszerre figyelemre méltó, és első hallásra kissé talán bizarr módszert dolgozták ki a Texasi Egyetem kutatói.","shortLead":"Ivóvíz kinyerése a levegőből, de ételmaradékok felhasználásával – ezt az egyszerre figyelemre méltó, és első hallásra...","id":"20250507_viz-szurese-levegobol-biomassza-hidrogel-etelmaradek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/89666cd9-8853-4be9-a822-41c12a72882a.jpg","index":0,"item":"a23ccfc8-4974-45e6-9975-ec6c2150eb2a","keywords":null,"link":"/tudomany/20250507_viz-szurese-levegobol-biomassza-hidrogel-etelmaradek","timestamp":"2025. május. 07. 08:03","title":"Naponta 14 liter tiszta ivóvizet von ki a levegőből a kidobott ételmaradékokkal működő új módszer","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"42b6b790-91ce-42b6-b6c1-919363584534","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A Gondolkodás Öröme Alapítvánnyal közösen matekos hónapot tartottunk a hvg.hu-n: május 8-ig minden hétköznap közzétettünk egy feladatot, és arra biztattuk – nem csak a matematikus – olvasóinkat, hogy próbálják megoldani. Íme, a zárófeladat.","shortLead":"A Gondolkodás Öröme Alapítvánnyal közösen matekos hónapot tartottunk a hvg.hu-n: május 8-ig minden hétköznap...","id":"20250508_Gondolkozz-velunk-Tavaszi-bongeszo-Szexi-a-matek-20","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/42b6b790-91ce-42b6-b6c1-919363584534.jpg","index":0,"item":"1faffd76-dfc4-4df0-86c9-2e298de8e30d","keywords":null,"link":"/elet/20250508_Gondolkozz-velunk-Tavaszi-bongeszo-Szexi-a-matek-20","timestamp":"2025. május. 08. 10:00","title":"Gondolkozz velünk: Tavaszi böngésző – Szexi a matek 20.","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b04d8e3e-7c02-4ab5-8bda-1685045e9621","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Közel hatvanmillió jármű fut a német utakon, amelynek jelentős része vándorol tovább idővel irányunkba is.","shortLead":"Közel hatvanmillió jármű fut a német utakon, amelynek jelentős része vándorol tovább idővel irányunkba is.","id":"20250507_nemet-autosok-tobbsege-nagyon-figyel-az-olajcserere-ez-a-magyar-piacnak-is-jo-hir","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b04d8e3e-7c02-4ab5-8bda-1685045e9621.jpg","index":0,"item":"b57dfe65-15dc-4bf2-9dc6-25a5083d7944","keywords":null,"link":"/cegauto/20250507_nemet-autosok-tobbsege-nagyon-figyel-az-olajcserere-ez-a-magyar-piacnak-is-jo-hir","timestamp":"2025. május. 07. 14:25","title":"A német autósok többsége nagyon figyel az olajcserére, és ez a magyar piacnak is jó hír","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c644fcc2-a0c9-4b8f-953c-b0e9f4c21ece","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"gazdasag","description":"Tizenkét éve látták ennyire gyengének a gazdaságot a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara felmérésének résztvevői, és a többség szerint vagy még el sem értük a gödör alját, vagy beragadtunk oda.","shortLead":"Tizenkét éve látták ennyire gyengének a gazdaságot a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara felmérésének résztvevői...","id":"20250507_nemet-magyar-kamara-felmeres-novekedes-gazdasag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c644fcc2-a0c9-4b8f-953c-b0e9f4c21ece.jpg","index":0,"item":"9e4f2eb6-bd3b-48e6-b468-93a7bbccab37","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250507_nemet-magyar-kamara-felmeres-novekedes-gazdasag","timestamp":"2025. május. 07. 10:19","title":"Rosszabbnak látják a cégek a magyar gazdaság helyzetét, mint a járvány alatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ece36359-7f6b-4bfd-b5ed-fc420185cac0","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A szedán és kombi formában támadó új Audi RS5-nek már javában zajlik a Nordschleifén történő tesztelése.","shortLead":"A szedán és kombi formában támadó új Audi RS5-nek már javában zajlik a Nordschleifén történő tesztelése.","id":"20250508_videon-a-v6-mellett-kitarto-vadonatuj-audi-rs5","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ece36359-7f6b-4bfd-b5ed-fc420185cac0.jpg","index":0,"item":"490fdecf-100f-4bb3-8e57-93b0eb6a5d86","keywords":null,"link":"/cegauto/20250508_videon-a-v6-mellett-kitarto-vadonatuj-audi-rs5","timestamp":"2025. május. 08. 06:41","title":"Videón a V6 mellett kitartó vadonatúj Audi RS5","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"33a70b59-d24e-407f-9ad6-f3dcaf7e50d8","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Változatos témák szerepelnek a középszintű angolérettségi szövegértési részében, amelyet csütörtökön írnak a diákok: autóvezetéssel kapcsolatos párbeszéd, háziállatok etetése karácsonykor, mentális egészség, valamint az idősek házassága is szóba kerül a kérdéssorban.","shortLead":"Változatos témák szerepelnek a középszintű angolérettségi szövegértési részében, amelyet csütörtökön írnak a diákok...","id":"20250508_Autovezetes-es-mentalis-egeszseg-feladatok-a-kozepszintu-angolerettsegin","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/33a70b59-d24e-407f-9ad6-f3dcaf7e50d8.jpg","index":0,"item":"433d3adb-a368-418e-bb32-9af06e5b6db3","keywords":null,"link":"/itthon/20250508_Autovezetes-es-mentalis-egeszseg-feladatok-a-kozepszintu-angolerettsegin","timestamp":"2025. május. 08. 09:52","title":"Autóvezetésről és mentális egészségről szóló feladatokkal küzdenek a diákok a középszintű angolérettségin","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Fotósunk másfél napig járta Budapestet, hogy megnézze: valóban zavaróan belelóg-e a látképbe a Mol-csoport 120 méteres székháza. Bár az épület Európa felhőkarcolóitól elmarad, már félig kész állapotban is a főváros legmagasabb épületének számít. Építészeti csúcsteljesítményként vagy a történelmi Budapest látványát eltorzító szégyenfoltként tekintünk majd rá?
Nehéz megjósolni egy épület jövőjét, azt, hogy 10, 20 vagy 50 év múlva miként fognak az emberek viszonyulni hozzá. A szocialista építmények értékeit például még csak most kezdjük el észrevenni, és vannak olyan, közel 50 éves épületek is, amelyeket a lakosság talán sosem fog teljesen elfogadni. Jó példa erre a párizsi 210 méteres irodaház, a Tour Montparnasse, amely mindig is egy érzékeny pontja lesz a francia fővárosnak. A sötét felhőkarcolót a város történelmi negyedében állították fel, a kritikák szerint igencsak belerondít Párizs látképébe, és egyszer még a világ egyik legcsúnyább épületének is megszavazták. Mindezzel együtt azonban a Montparnasse-torony a város ikonikus épületévé is vált, és nem éppen szerethető megjelenését kompenzálja a lenyűgöző kilátás a tetejéről.
Hasonlóan vegyes fogadtatásra számíthat a Kopaszi-gátnál épülő, az embereket majd ugyancsak egy kilátóval a magasba csábító Mol Campus irodaház is, amely a tervek alapján azért jóval izgalmasabb épület lesz a hetvenes évek elején épült francia toronynál. Bár csak 2022-re fog teljesen elkészülni, létjogosultságát már most sokan vitatják, és biztos, hogy a jövőben is vitatni fogják.
A MOL Campus látványterve
MOL Campus
A torony ugyanis nagyon sok helyről látszódik Budapesten, és nem túlzás azt állítani, hogy még így, félig kész állapotban is már egy meghatározó, megkerülhetetlen épülettömeg. Ez lesz a főváros legmagasabb épülete: az ember által igénybe vehető legfelső szint 120 méteren van (itt lesz a kilátó is), de ha mindehhez hozzászámítjuk még a műszaki felépítményeket, antennákat, akkor meghaladja majd a 140 métert. Viszonyításképp: a Gellért-hegy relatív magassága (tehát nem a tengerszinthez viszonyított magassága) 139 méter, az Országház vagy a Szent István Bazilika kupoláinak legmagasabb pontja 96 méteren van. A szomszédban, a pozsonyi Szlovák Nemzeti Felkelés Hídjának tetején található kilátó, az „UFO-torony” is csak 95 méter magasan található.
Az épülő MOL-torony a Jagelló útról nézve
Reviczky Zsolt
A MOL Campus egyfelől olyan építészeti, mérnöki, technológiai teljesítmény, amilyennel Budapest még nem találkozott, másfelől komoly aggodalomra ad okot, hogy óriási méreteivel belerondít a város történelmi panorámájába – az idő fogja eldönteni, hogy a budapestiek megszeretik-e majd vagy csak megtűrni fogják a Lágymányosi-öböl partján magasodó „felhőkarcolót”.
A MOL-toronyként vagy MOL-magasházként is emlegetett épület felhúzását 2019-ben kezdték meg, és idén májusra már el is készült mind a 28 tervezett emelete. Igaz, a székház még koránt sincs kész: a 86 ezer négyzetméter alapterületű irodaháznak csak egy része a torony, és az egész komplexum nagyjából 50 százalékban készült el eddig.
A MOL-torony a XXII. kerületi Portyázó út felől fotózva
Reviczky Zsolt
Ha valamivel, akkor az irodaház a hangzatos számokkal, de egyébként a fenntarthatóság, környezettudatosság szempontjából inkább ijesztőnek mondható adatokkal tudja az embert lehengerelni. 62 ezer köbméter betont dolgoztak be például a vasbetonszerkezetbe, amellyel körülbelül 25 olimpiai úszómedencét lehetne feltölteni. Több mint 2 millió méter elektromos kábel is kerül az épületbe, az alapterülete pedig akkora, mint 12 futballpálya együttvéve. Mixerautók, betonpumpák, mérnökök éjjel-nappal, megállás nélkül dolgoztak az épület alapozásán, a magasban pedig már akkora a szél, hogy a munkások védelme érdekében a torony legfelső három szintjének építésénél úgynevezett szélpajzsokat, zsaluzatot kell használni. A legmagasabb toronydaru 163,5 méteres.
Az épülő székház a Szabadság hídról fényképezve
Reviczky Zsolt
Az irodaház kivitelezője a 23. leggazdagabb magyar vállalkozóhoz, Garancsi Istvánhoz tartozó Market Építő Zrt., a tervezők a londoni Foster+Partners és a magyar FintaStúdió. A Foster+Partners szakértője a magas épületeknek, a lengyel fővárosban a Varso Towert is ők tervezték, amelyet szintén 2022-ben fognak átadni. Vezető tervezőjével, Nigel Dancey-val akkor beszélgettünk az épületről, amikor bejelentették annak építését.
Akármilyen szép egy város, nem ragadhatunk meg a múltban - véli Nigel Dancey, a Foster + Partners vezető tervezője. A brit szakember annak kapcsán adott interjút a hvg.hu-nak, hogy irodája tervezi a főváros első, a Kopaszi-gátnál megvalósuló felhőkarcolóját.
Érdemes megjegyezni, hogy a Mol Campus a 120 méteres magasságával azért nem fogja karcolni az eget. Ezzel szemben a Varso Tower igazán szédületes magasságokba tör: ez lesz az Európai Unió legmagasabb felhőkarcolója a maga 310 méterével (az Eiffel-torony ugyanakkor 324 méter magas), de ebben a ligában a kontinensen a szentpétervári Lahta Centr a csúcstartó 462 méterrel.
Felhős időben nem látni a Lahta Centr tetejét
VALYA EGORSHIN / NURPHOTO / NURPHOTO VIA AFP
A Mol-toronyház azonban még a közepesnek mondható magasságával is veszélyezteti azt, amivel Budapest kiérdemelte az UNESCO világörökségi címét. Ahogy a Klubrádió egy korábbi interjújában Tosics Iván városkutató és szociológus kiemelte (a tavalyi cikkünket itt olvashatja vele): egyre kevesebb az olyan város a világon, ahol a település értékét a város egészének a kinézete adja, és Budapest ezen ritka települések egyike. Egyedülálló értéke – írta korábban a Euronews– abban rejlik,
hogy a világon ez az egyik legnagyobb terület, ahol egybefüggően fennmaradtak az eklektikus óvárost adó, összeérő történelmi negyedek.
Nem véletlen, hogy a belvárosban nem is szabad olyan épületet felhúzni, amely bármelyik meghatározó nevezetesség fölé magasodna.
Az UNESCO két védett magterületet jelölt ki Budapesten: az egyik a Margit hídtól a Szabadság hídig terjedő Duna-part és ehhez kapcsolódóan a budai Vár és a Gellért-hegy bizonyos részei, a másik az Andrássy út (erről itt írtunk bővebben). A világszervezet szerint a magyar főváros egyedülálló példája az urbánus fejlődésnek Közép-Európában; amelyet a rombolás és a folyamatos újjáéledés váltakozása határozott meg az évszázadok során.
MOL torony Szabadság híddal
Reviczky Zsolt
Budapest belvárosa a történelmi korok sajátosan gazdag keresztmetszetét adja. A Duna-part az ókori rómaiak óta szinte folyamatosan lakott terület, Budán már IV. Béla várat emelt, a mostani középkori várnegyedet barokk épületek gazdagítják, Pestet historizáló és szecessziós lakóházak százai. Az UNESCO kiemeli azt is, hogy a festő dunai panorámához hozzájárul az is, hogy itt az épített környezet és a természet aránya egyensúlyban van.
Gondolhatnánk, hogy mivel a Mol Campus nem a történelmi belvárosban épül, hanem Újbudán, az ENSZ tudományos és kulturális szervezetének nincs miért megorrolnia a beruházásra. Mivel azonban a teljes belvárosi dunai látkép az örökségvédelmi szempontból védendő, egyedi érték, hiába épül kintebb az irodaház, magassága miatt „belelóg” a panorámába.
A MOL-torony a Margit híd budai hídfőjének közeléből, az Angelo Rotta rakpartról fotózva
Reviczky Zsolt
Épp ezért az UNESCO már a kezdetekkor kifogásolta a toronyházat, kiemelték, hogy ha az megépül, akkor a tőle két kilométerre lévő Gellért-heggyel lesz egymagasságú, és az épülettől három kilométerre fekvő Várhegy fölé fog markánsan tornyosulni.
A hvg.hu fotósának a Margit hídról készített képén jól látható, miről is beszél a világszervezet, és miért aggódnak a hazai örökségvédelmi, városvédelmi szakemberek, de a Szabadság hídról is kiválóan látszódik a torony, ahogy az Andrássy út felől nézve is. Az egyik képen a magasház a Dohány utcai neológ zsinagóga kupoláival osztozkodik a panorámán.
MOL-torony az Andrássy út felől fényképezve
Reviczky Zsolt
Fotósunk fényképezett a többi között a Jagelló útról, az Országház előtti id. Antall József rakpartról, az Erzsébet híd közelében a Duna korzóról, a Gellért-hegyről, a budai III. kerületi Árpád fejedelem útjáról, de még Budafok-Tétény bizonyos pontjáról, a Portyázó útról is látszódik az irodaház (kollégánk helyenként teleoptikával fényképezett, amely némileg torzítja az arányokat, és a Mol Campus épületét az előtérben lévő építményekkel azonos nagyságúnak mutatja).
A Margit hídról teleoptikával fotózva
Reviczky Zsolt
Azt tehát kijelenthetjük, hogy a budapesti világörökségi városképet megváltoztatja az épület, melyet olyan gyors iramban húztak fel, hogy érdemi vitára a fenti szempontokat mérlegelendő, nem kerülhetett sor a lakossággal, a műemléki szakemberekkel, a városvédőkkel.
Torony a pesti Duna korzó felől nézve
Reviczky Zsolt
Az UNESCO a Liget-projektet hasonló okok miatt kifogásolta, a legutóbbi szakértői jelentésének készítői pedig 2019-ben még „rémületesnek” tartották, hogy építési engedélyt kaphatott a Mol székháza.
MOL Campus az Árpád fejeldelem újta felől
Reviczky Zsolt
A világszervezet belengette, hogy ha így folytatja Budapest, akkor felkerül a veszélyeztetett örökségek listájára, mert az említettekhez hasonló beruházások jelentősen meg fogják változtatni a város védett arculatát. Bécs ugyancsak egy kényes magasházépítés miatt már át is került a listára, amely az előszobája annak, hogy egy helyszínt töröljenek is a világörökségek közül. Ez mindenekelőtt presztízsveszteséggel járna a két főváros számára.
Gellért-hegyről a MOL Campus látványa
Reviczky Zsolt
MOL-torony az id. Antall József rakpartról fotózva
Már a kétezres évek elején Budapest orrára koppintott az UNESCO, hogy talán nem kéne a zsidónegyedben házakat rombolni. Ehhez képest most megint arról beszélünk, hogy milyen épületek tűnnének el a negyedben. De szabad-e egyáltalán bontani a védett zónában? Mi ellen véd a műemléki státusz? Hogyan sorvadt el a hazai örökségvédelem, és mi köze a műemlékbontásoknak a magyarok egészségi állapotához? Interjú Klaniczay Péter és Lővei Pál műemléki szakértőkkel.