szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Muhi András olyan filmeknek volt producere, mint az Oscar-jelölt Testről és lélekről vagy a Szelíd, az első magyar film, amely eljutott a Sundance filmfesztiválra. Mégis visszavonul, mert a NER utóbbi éveiben minden filmtervét elutasították.

A jelenlegi helyzetben, amikor két éve zsinórban dobják ki az összes létező műfajban beadott valamennyi pályázatomat, akkor nem lehet mást tenni, mint abbahagyni

– mondta a Magyar Narancs e heti számában megjelent interjúban Muhi András producer. Muhi az Oscar-díjra jelölt Testről és lélekről mellett olyan magyar filmeknek volt producere, mint a Berlinálén Ezüst Medvét nyerő Csak a szél, a legjobb európai rövidfilm díját elnyerő Before Down vagy a Karlovy Varyban három díjat, köztük a fődíjat elnyerő Ernelláék Farkaséknál.

Muhi ugyanakkor azt mondja: amióta Káel Csaba vezeti a Nemzeti Filmintézetet, összesen három filmje gyártását hagyták jóvá, de ezeket még korábban, Andy Vajna rendszerében kezdték el fejleszteni. Ezen a három filmen kívül elmondása szerint

több mint ötven filmtervet adott be, de a Nemzeti Filmintézet mindegyiket visszautasította.

Mint az interjúban elmondja: minden visszautasításhoz „csak pár soros értékeléseket” csatoltak. Hozzáteszi: ahhoz, hogy a Szelíd című film első magyar alkotásként kijutott az egyik legrangosabb filmfesztiválra, az amerikai Sundance-re, senki nem gratulált a film egyetlen alkotójának sem a Filmintézettől, igaz, „az ilyesmi már a Vajna-korszakra sem volt jellemző”.

Muhi úgy véli: „Jelenleg úgy fest a dolog, hogy aki nem kedves Káel Csaba számára, aki nincs, ki tudja, miért a kiválasztottak között, az nem nyerhet. Akkor sem, ha a világ legjobb filmtervével jönne.” Így ő azt javasolná minden fiatal, tehetséges filmesnek: „Nézzék meg, kik azok a gyakran ismételt producerek, akik nyertek, és őket keressék meg. Vagy tájékozódjanak arról, hogy milyen külföldi munkalehetőségek vannak.”

Arról, hogy elsőfilmes rendezők és korábban producerként sosem dolgozó „szakemberek” minden eddiginél nagyobb, milliárdos támogatásokat kaphatnak a filmjeikre, azt mondja:

nincs még egy ilyen hely a világon.

„Ez nagyon rossz üzenet a szakma számára, és mindent elértéktelenít, ami a magyar filmmel kapcsolatos. Ha rámutatunk valakire, hogy mától te is filmrendező és/vagy producer lehetsz, és adunk is neki egy csomó pénzt, az egyértelműen a szakma megalázása.”

Arról, hogy milyen aggasztó helyzetben van a magyar filmszakma, és ez milyen súlyos károkat okoz azon a területen, ahol korábban rendkívüli sikereket ért el az ország a díjakat, fesztiválmeghívásokat és együttműködéseket tekintve, nemrég mi is írtunk; helyzetelemzésünk ide kattintva olvasható:

Gőzerővel száguldunk neki a falnak, és nem fogunk megállni - A magyar film 2022-ben

Noha tavaly az ElkXrtukot nézve azt gondoltuk, ennél már nehéz mélyebbre süllyedni, a magyar film idei éve sokkal tragikusabb volt az előzőnél is. És úgy tűnik, ebbe az irányba indultunk el, nagy sebességgel és elágazások nélkül.

Még több Élet+Stílus a Facebook-oldalunkon, kövessen minket:

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!