Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"8ea0f057-5554-4056-8d6e-e875e79dea30","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Continental egy egészen újszerű megoldással állt elő: az Ac2ated Sound kijelző maga válik hangszóróvá. A rendszer akár 90 százalékkal kevesebb helyet foglal, nem mellesleg akár 40 kilogrammal is könnyebb lehet a hagyományos autóipari hangrendszereknél.","shortLead":"A Continental egy egészen újszerű megoldással állt elő: az Ac2ated Sound kijelző maga válik hangszóróvá. A rendszer...","id":"20250401_continental-ac2ated-sound-hangrendszer-kijelzoben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8ea0f057-5554-4056-8d6e-e875e79dea30.jpg","index":0,"item":"3f108a24-c7a8-4566-aa00-3e10dbf70a69","keywords":null,"link":"/tudomany/20250401_continental-ac2ated-sound-hangrendszer-kijelzoben","timestamp":"2025. április. 01. 21:03","title":"Nem, ez nem áprilisi tréfa: nem kell hangszóró, közvetlenül a képernyőből, vagy akár az autó ajtajából szól a hang","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"219fead5-fddd-45bd-a012-99b1ac3658ab","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Ezentúl nem érdemes megszokásból keresni a korábbi DIGI Ügyfélkapu alkalmazást, az ugyanis nevet vált. De hiába kapja meg a One arculatát, a neve egyelőre egészen más lesz.","shortLead":"Ezentúl nem érdemes megszokásból keresni a korábbi DIGI Ügyfélkapu alkalmazást, az ugyanis nevet vált. De hiába kapja...","id":"20250331_4ig-digi-ugyfelkapu-valtozas-frissites-nevvaltas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/219fead5-fddd-45bd-a012-99b1ac3658ab.jpg","index":0,"item":"222f75b7-13a7-45c3-9e7e-da0d1ead933a","keywords":null,"link":"/tudomany/20250331_4ig-digi-ugyfelkapu-valtozas-frissites-nevvaltas","timestamp":"2025. március. 31. 15:33","title":"A korábbi DIGI ügyfele? Figyeljen, fontos változás jön, a számlafizetést is érinti","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"339cc91f-e6d3-4425-b887-04be55945fca","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A dízel ára viszont csökken. ","shortLead":"A dízel ára viszont csökken. ","id":"20250331_Benzinar-emelessel-indul-a-kutakon-az-aprilis","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/339cc91f-e6d3-4425-b887-04be55945fca.jpg","index":0,"item":"122c0425-059b-48d8-9b79-f364aefaf60c","keywords":null,"link":"/cegauto/20250331_Benzinar-emelessel-indul-a-kutakon-az-aprilis","timestamp":"2025. március. 31. 09:54","title":"Benzináremeléssel indul az április","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b9fc3535-706e-4379-96fb-df42197319c3","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Bármennyire is kényelmetlen a többi utas számára, a szűk és zsúfolt repülőgépen nem lehet elkerülni a kellemetlen helyzeteket, amik az utaskísérőket is éppúgy megviselik.","shortLead":"Bármennyire is kényelmetlen a többi utas számára, a szűk és zsúfolt repülőgépen nem lehet elkerülni a kellemetlen...","id":"20250401_repulo-utaskisero-halaleset","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b9fc3535-706e-4379-96fb-df42197319c3.jpg","index":0,"item":"00823935-5ad3-4513-9711-ecbad5240608","keywords":null,"link":"/elet/20250401_repulo-utaskisero-halaleset","timestamp":"2025. április. 01. 07:01","title":"Mi történik, ha meghal valaki a repülőn?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"48d7a2ea-f311-4ecb-9ead-756e03d83da1","c_author":"Földes Márton","category":"360","description":"Nagy nehezen meghirdette átfogó védelmi stratégiáját az EU, ám kérdés, az elég lesz-e a katonai kiadások és az európai hadiipar felpörgetésére, valamint az USA-tól függés csökkentésére.","shortLead":"Nagy nehezen meghirdette átfogó védelmi stratégiáját az EU, ám kérdés, az elég lesz-e a katonai kiadások és az európai...","id":"20250401_europa-fegyverkezik-vedelmi-osszefogas-hadiipar-feher-konyv-strategia-kiadasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/48d7a2ea-f311-4ecb-9ead-756e03d83da1.jpg","index":0,"item":"d5bbffdd-ba66-4dbd-b90e-4cbe96375479","keywords":null,"link":"/360/20250401_europa-fegyverkezik-vedelmi-osszefogas-hadiipar-feher-konyv-strategia-kiadasok","timestamp":"2025. április. 01. 17:30","title":"„450 millió EU-snak nem kellene 340 millió amerikaitól függenie 140 millió orosz ellen, aki 38 millió ukránnal sem bír”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fcfb11ac-48f4-4677-9757-ee4390a9ab44","c_author":"HVG","category":"360","description":"Német biológusok bizonyították, hogy a hangyák képesek tanulni a tapasztalataikból, és ennek kapcsán például „haragtartókká” válni.","shortLead":"Német biológusok bizonyították, hogy a hangyák képesek tanulni a tapasztalataikból, és ennek kapcsán például...","id":"20250331_hvg-hangyak-harag-allatok-viselkedese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fcfb11ac-48f4-4677-9757-ee4390a9ab44.jpg","index":0,"item":"5f593f95-831c-40a3-9211-a955db7125ae","keywords":null,"link":"/360/20250331_hvg-hangyak-harag-allatok-viselkedese","timestamp":"2025. március. 31. 16:00","title":"Bebizonyították, hogy haragtartók a hangyák","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"53b1ae6f-0478-4809-a6f2-647360bc56d7","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A Gmail használata a titkosított Signal üzenetküldő alkalmazásnál is sokkal kevésbé biztonságos kommunikációs módszer.","shortLead":"A Gmail használata a titkosított Signal üzenetküldő alkalmazásnál is sokkal kevésbé biztonságos kommunikációs módszer.","id":"20250401_Itt-az-ujabb-amerikai-kormanyzati-botrany-Mike-Waltz-es-csapata-magan-gmailes-fiokokrol-levelezett-kormanyzati-ugyekben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/53b1ae6f-0478-4809-a6f2-647360bc56d7.jpg","index":0,"item":"4df265bc-6dcb-4728-aa30-660e61fd389d","keywords":null,"link":"/vilag/20250401_Itt-az-ujabb-amerikai-kormanyzati-botrany-Mike-Waltz-es-csapata-magan-gmailes-fiokokrol-levelezett-kormanyzati-ugyekben","timestamp":"2025. április. 01. 22:12","title":"Itt az újabb amerikai kormányzati botrány: Mike Waltz és csapata magán gmailes fiókokról levelezett kormányzati ügyekben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9692b23d-fcb3-45e5-86f5-940440148d5a","c_author":"Mérlegen","category":"kkv","description":"Miért lehet jobb döntés vállalkozásként hitelt felvenni, miközben sorban állnak a befektetők? Van-e értelme a „tökéletes” termék megalkotásának, vagy ha van egy jó ötlet, többet ér gyorsan lépni és belevágni? Mennyiben különbözik az üzleti modell attól függően, hogy csokit vagy egy fehérneműt szeretnénk eladni? – a this is Redy alapítóival beszélgettünk.","shortLead":"Miért lehet jobb döntés vállalkozásként hitelt felvenni, miközben sorban állnak a befektetők? Van-e értelme...","id":"20250401_Merlegen-podcast-this-is-Redy-menstruacios-bugyi-fenntarthatosag-Molnar-Dora-Tasnadi-Adam-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9692b23d-fcb3-45e5-86f5-940440148d5a.jpg","index":0,"item":"6fcffb0f-8f40-406c-8eab-bc442fec0f77","keywords":null,"link":"/kkv/20250401_Merlegen-podcast-this-is-Redy-menstruacios-bugyi-fenntarthatosag-Molnar-Dora-Tasnadi-Adam-ebx","timestamp":"2025. április. 01. 15:45","title":"„A nők igénylik, hogy ne XS-es modelleken mutassuk be a bugyikat” – nemcsak üzlet, tabudöntögetés is a Redy","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Harmóniát megtörő felhőkarcoló Párizs közepén, lakatlan betonmonstrum Phenjanban, vagy éppen egy autópályahíd, ami miatt Drezda még a világörökségi státuszát is elbukta. A Mini-Dubaj apropóján összegyűjtöttünk néhány olyan projektet, amelyek visszafordíthatatlanul átalakították egy-egy város látképét, a közvélekedés szerint nem feltétlenül pozitív értelemben.
„Nem kell ide mesterséges intelligencia, hogy lássuk mit építene az arab befektető, vagy netán Trump veje, vagy valamelyik kormányzati mutyista a Rákosrendezőn. Elég csak megnézni mit sikerült összehozniuk Belgrádban: elborzasztó, embertelen betonborzalmat” – írta hétvégén Karácsony Gergely a Facebookon, mellékelve a szerb fővárosban tavaly februárban készült képeit, miközben a Fidesz szerint a főpolgármester a főváros történetének legnagyobb fejlesztését akadályozná meg, amelynek a budapestiek csak a nyertesei lennének.
Egyelőre nem tudni, megvalósul-e végül a Mini-Dubaj néven elhíresült beruházás, de ha végül megépül a projekt központi épületének szánt 500 méteres felhőkarcoló (és 250 méteres társai), az biztosan jelentős és visszavonhatatlan nyomot hagy majd a városképen, hiszen Európa legmagasabb épülete jócskán a Citadella és a Széchenyi-hegy fölé tornyosulna.
Összeszedtük mindazt, amit a Rákosrendezőn tervezett Mini-Dubaj beruházás kapcsán tudni lehet, és érdemes.
Sok minden miatt lehet szeretni vagy nem szeretni egy épületet: míg egyes markáns építmények egy város vagy ország szimbólumaivá is emelkedhetnek, mások évtizedek óta közutálat tárgyát képezik. A párizsi Montparnasse-torony inkább az utóbbi kategóriába tartozik. A francia főváros 15. kerületében található felhőkarcoló 210 méter magas és 59 emeletes, 1970-ben kezdték el építeni és 1973 nyarán adták át, a párizsiak pedig – az Eiffel-toronnyal ellentétben, amelyet eleinte szintén sokat kritizáltak – azóta sem kedvelték meg.
Az Eiffel-torony hátterében a Montparnasse-torony
Eric Beracassat / Hans Lucas / Hans Lucas via AFP
Az épület átadása óta gyakran emlegetett vicc, hogy a tetején található kilátóból nyílik a legszebb panoráma Párizsra, hiszen ez az egyetlen pont a városban, ahonnan nem látszik maga a torony. A Montparnasse nem igazán illik a 19. századi épületek által dominált városi látképbe, cserébe viszont elképesztő kilátás nyílik innen a Eiffel-toronyra.
Naplemente a Montparnasse-torony kilátójából
AFP / Ed Jones
Párizsban ugyanakkor pozitív példát is láthatunk hasonló fejlesztésekre. Mint a pénzügyi világ egyik központjában, itt is nagy az igény modern irodaépületekre, ezeknek jelentős része Párizs üzleti negyedében, a közigazgatásilag már a városhatáron kívüli La Défense-ben található. Itt anélkül épülhetnek nagy irodaházak, hogy megtörnék a városkép harmóniáját.
A La Défense felhőkarcolói az Eiffel-toronnyal a háttérben
Thomas SAMSON / AFP
A Montparnasse-toronyhoz hasonlóan ellentmondásos épület a Berlini tévétorony is: az 1969-ben átadott, 368 méter magas torony máig megosztja a német fővárosba érkező látogatókat. A helyiek által csak tele-spárgának vagy fogpiszkálónak nevezett torony megépítése 132 millió márkába került (nagyságrendileg négyszer annyiba, mint amennyivel az elején számoltak). A benne található kilátónak és étteremnek otthont adó gömb külső felületén a napsütésnek köszönhetően egy kereszt alakját lehet felfedezni. Az NDK vezetése számára kellemetlen meglepetést sokan a „pápa bosszújának” nevezték.
A Berlini tévétorony
JENS KALAENE / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP
Drezda még a világörökségi státuszt is elbukta
Bár az Elba-parti városról a legtöbbeknek a második világháború alatt lebombázott, majd a német újraegyesítés után újjáépített Frauenkirche jut eszébe, a város nem csak ezért különleges: 2004-ben az Elba-parttal együtt felvételt nyert a UNESCO világörökségi helyszínei közé. A különleges státuszt azonban csak 5 évig élvezhette a város, 2009-ben ugyanis eltávolították a listáról egy ide tervezett híd miatt. A városképet alaposan átformáló, Waldschlösschenbrücke névre keresztelt átkelőt végül 2013-ban adták át, Drezda pedig ezzel a második helyszínné vált, amelyet töröltek a világörökségből.
A Waldschlösschenbrücke, háttérben Drezda belvárosa
ROBERT MICHAEL / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP
A hotel, ami sosem nyílt meg
Különleges helyet foglal el az értelmetlen presztízsberuházások sorában az északi-koreai főváros, Phenjan legmagasabb épülete: a Rjugjong Hotelt 1987-ben kezdték el építeni, befejezni viszont azóta sem sikerült. Az építkezést a Szovjetunió felbomlását követő gazdasági válság és az Észak-Koreát sújtó éhínség miatt szakították félbe, és csak a 2000-es években folytatták. Ekkor az épületet kívülről befejezték, a belsejéhez viszont nem nyúltak, így a szálloda sem nyílhatott meg. Nem sokkal később a hatalmas monstrum egyik oldalát LED-panelekkel borították be, így az hatalmas kijelzőként funkcionálva már propagandaadásokat is tud sugározni, amelyet éjszaka a város legtöbb pontjáról látni lehet.
A Rjugjong Hotel Phenjanban
AFP / Ed Jones
Az ormótlan betonszerkezet napjainkban is üres, tavaly pedig már olyan hírek láttak napvilágot, melyek szerint az ország vezetése akár egy kaszinónak is odaadná az üzemeltetési jogokat, ha cserébe kezdenek valamit az épülettel.
A szuverenitásvédelmi csata intézkedése legfeljebb tíz évre szól, és csak az EGT-országokon kívüli állampolgársággal rendelkező kettős állampolgárokat érinti.