Ballai Vince
Ballai Vince
Tetszett a cikk?

MÁV-területen történt a favágás a zuglói körvasút mentén. A sok évtizedes fekete nyárt a napokban vágták ki tövestül, a helyieket megdöbbentette a fejlemény. Frissítés: megkeresésünkre a MÁV jelezte, próbálták, de nem lehetett megmenteni a fát.

Kivágtak több fát is a Szuglói körvasút sor és az Öv utca mentén, a Mogyoródi úti átkelő közelében. Egyikükről olvasónk képeket is küldött. Mint írta, ez volt “Zugló legnagyobb fája”, törzsének átmérője legalább két, kerülete hat méteres lehetett. Olvasónk szerint a fa “fiatalabb korában még a Brit Királyi Légierő (RAF) 1944-es légifelvételein is látszódott”, és több mint 100 éves lehetett, faját tekintve pedig egy csomoros fekete nyár, pont olyan, mint Magyarország legnagyobb fája, a Gemenc déli részén álló Pörbölyi Titán.

A fát az 1960-as években készült a fentről.hu-n elérhető légifelvételeken is azonosítani lehet, itt például egy 1963-as képen látható, középen:

zugló nagy fa
fentrol.hu

Olvasónk, a közelben lakó Baráth Miklós szerint a fa az egykor itt található Nádas-tó nevű lápos mocsaras területen nőhetett fel (a fekete nyár kedveli az ilyen élőhelyeket, a pörbölyi óriás is a Móric-Duna partjának árterében áll), de a napokban kivágták. Olvasónk gyerekkorában sok időt töltött a fa környékén a sínek melletti kissé elvadult zöld területen, a fán menedéket is készítettek maguknak, ezért érzelmileg is megviselte a fakivágás. Nem érti, miért nem volt elég csak visszavágni a vágásnyom alapján egészségesnek tűnő törzsű fa lombját.

Olvasónk

A területet a környéken lakók is szívesen felkeresték, ki csak sétálni, ki kutyájával. A kivágásról szóló Facebook-poszt képei sokakat megmozgattak a zuglói csoportban, tucatjával szóltak hozzá az emberek, többen a helyi önkormányzat felelősségét firtatták, mire Rózsa András momentumos polgármester hozzászólásban igyekezett tisztázni az ügyet, amit az önkormányzat külön posztban is közzétett. 

Eszerint a fakivágás által érintett terület a MÁV tulajdonában van, így a vasúttársaság az illetékes. A kivágásról őket nem értesítették, a döntést a MÁV saját hatáskörben hozta, az önkormányzatnak nem kellett azt engedélyeznie. Emlékeztettek, hogy “fakivágások esetén – a fészkelési és vegetációs időszakon túl – a vasúttársaságnak figyelembe kell vennie a vágányzárat is, hogy a vasúti forgalom zavartalan maradjon. Feltételezhetően a MÁV úgy ítélte meg, hogy a kivágott nagyméretű fa már veszélyeztette a közlekedés biztonságát”. Azt is írták, hogy a nyárfák közterületen jellemzően 20-30 éves korukig tarthatók biztonságosan, mert gyorsan nőnek, de gyorsan is öregednek. 

A HVG a fakivágással kapcsolatban kérdéseket küldött a MÁV-nak, amelynek Kommunikációs Igazgatósága cikkünk megjelenése után válaszolt, és azt írta

Mindent elkövettünk, hogy a fa – legalább részben – megmenthető legyen, de a szakemberek azt állapították meg, hogy a növény nemcsak koros, de beteg is, miután belsejében bélkorhadás lépett fel, így annak statikai állapota folyamatosan romlott, így annak megtartására sajnos nem maradt lehetőség.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!