szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Az amerikaiaknak hozzá kell szokniuk, hogy egyre több óriásvállalatuk veszíti el vezető szerepét a világgazdaságban. Az Egyesült Államok immár nem a vitathatatlan gazdasági szuperhatalom – írja a The New York Times.

A liberális újság vasárnapi száma szerint sok amerikai cég azért tudott világelső lenni az elmúlt évszázadban, mert az amerikai piac egyedülállóan hatalmas, gazdag és viszonylag homogén volt. A tömegtermelést önmagában is megalapozó belső piacról az amerikai vállalatoknak nem volt gondjuk kilépni a világpiaci versenybe.

Az amerikai még mindig a legnagyobb piac a világon, de ezt a pozícióját nyilvánvalóan nem tudja megtartani. Olyan "falánk" piacok törnek ugyanis előre, mint India és Kína, amelyek mindegyike több mint háromszor nagyobb népességgel rendelkezik, mint az Egyesült Államok. Az eddigieknél több gyártó lép a világpiacra, olyanok, amelyek letaszítják a trónról a régi vezető cégeket, ha azok rossz döntéseket hoznak.

A Times szerint ez nem ok az elkeseredésre, az amerikai vállalatoknak meg kell mutatniuk, hogy az új körülmények között versenyképesek tudnak maradni, meg tudják őrizni vezető pozícióikat. A lap szerint talán Németország példája a követendő; a németeké a világ harmadik legerősebb gazdasága, amely az elmúlt négy évben a világ vezető exportőre volt. Amerika számára a bezárkózás, a protekcionizmus nem lehet válasz; Németország a minőségre és az erős márkákra koncentrálva érte el sikereit, ráadásul olcsó munkaerő nélkül.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Hét nap

USA: elnökjelöltek pénze

Hillary Clinton, New York állam szenátora az év első három hónapjában 26 millió dollárt gyűjtött a kampányára, amit a...

Külkapcsolati stratégia

Az EU nemzetközi kereskedelmi konfliktusai (USA, Kína, WTO)

Az Európai Unió a nemzetközi kereskedelempolitika hagyományosan egyik maghatározó alakítója és aktív szereplője. E hagyományos szerepe és aktivitása annak ellenére érvényesül, hogy az Unió tagállaminak a kereskedelmét több mint háromnegyed részben az integráción belüli, illetve döntően kétoldalú szabadkereskedelmi megállapodásokon alapuló, az EU részvételével működő regionális csoportosulások belső szabályai befolyásolják.