Kiberbiztonság: Meddig kell elkészülnie a kötelező auditnak?
A kiberbiztonsági követelmények teljesítése érdekében további fél év felkészülési időt kaptak az érintett szervezetek.
Az Állami Számvevőszék (ÁSz) a költségvetési források felhasználásánál egyebek között a vízrendezési feladatok hangsúlyosabb kezelését javasolja a kormánynak, a pénteken nyilvánosságra kerülő, az önkormányzatok vízrendezései ellenőrzéséről szólójelentésében.
Belvizi védekezés Vasban. Homokba dugják a fejüket © Vas Népe/Benkő Sándor |
Átfogó vízkár elhárítási stratégiát mindössze öt önkormányzat készített, a veszélyeztetett területek feltérképezése 25 településen történt meg. A kötelezően előírt védekezési tervet 41 önkormányzat készítette el, ez azonban a károk és a védekezés költségeinek állami támogatással történő finanszírozásában semmilyen hátrányt nem jelentett.
Az önkormányzatok a feladat ellátására a szükségesnél kevesebb pénzt fordítottak, az e célt szolgáló kiadások részesedése éves költségvetésükből alacsony, átlagosan 1,9 százalék volt. A 2001-2006. I. félévi időszakban a feladatra 11,2 milliárd forintot fordítottak, aminek háromnegyedét felhalmozási és fejlesztési célú munkákra használták fel. A vízrendezési kiadások 66 százalékát központi támogatás finanszírozta. Állami támogatás nélkül az ellenőrzött önkormányzatok 44 százaléka végzett el egy-egy kisebb költségigényű feladatot összesen 1,3 milliárd forint értékben.
Az ellenőrzött önkormányzatok fele nem rendelkezett gazdasági, 36 százaléka környezetvédelmi programmal. A vagyonkataszteri-nyilvántartásban kimutatott, a vizekre és vízilétesítményekre vonatkozó naturális és érték adatok - a kormányrendelet előírásai ellenére – az önkormányzatok harmadánál továbbra sem feleltek meg a valóságnak, azok nem tartalmaztak minden vízfolyást, vízilétesítményt – fűzték hozzá.
Az illetékes minisztérium által végzett felmérés szerint – 2003. évi árszinten – 224 milliárd forintot igényelne az önkormányzati vízilétesítmények rekonstrukciója és fejlesztése. Erre a célra az önkormányzatoknak az elmúlt hat évben összesen 23,9 milliárd forint támogatást nyújtott a központi költségvetés.
A 2001. és 2006. évek között országosan az önkormányzatok által címzett támogatásra benyújtott 338 igénybejelentésével szemben 28 önkormányzat belterületi vízrendezését támogatták 15,7 milliárd forinttal, ami az országosan megítélt összes címzett támogatásnak csak 6 százaléka, a vízgazdálkodási ágazat részére nyújtott címzett támogatásnak 22 százaléka volt. A vízügyi célelőirányzatból 2 milliárd forint, decentralizált forrásokból 6 milliárd forint összegű támogatást fordítottak belterületi vízrendezésre a vizsgált időszakban.
Megjegyzik azt is, hogy a belterületi vízrendezéshez nyújtott sokcsatornás támogatás és az ehhez kapcsolódó vízrendezési célra fordított kiadások elkülönítésének hiánya kedvezőtlenül befolyásolta az átláthatóságot. A felhalmozási és fenntartási célú támogatási igények, pályázatok nem tükrözték az önkormányzatok valós szükségleteit, mivel a pályázatok több célhoz kötődtek.
A felhalmozási célú támogatásokat a pályázatokban meghatározott célokra, feladatokra használták fel. A támogatások felhasználásával megvalósított fejlesztések célszerűek voltak, mert a beruházások hozzájárultak a vízelvezető rendszerek kiépítettségének javításához, nőtt a csapadékvíz elvezető csatornák hossza, javult a vízelvezetést szolgáló létesítmények műszaki állaga, ezáltal nőtt az érintett települések ár- és belvizekkel szembeni védettsége.
A vizsgált öt és fél év alatt 34 önkormányzatnál fordult elő 2,3 milliárd forintos vízkár, ennek 57,9 százaléka önkormányzati vagyonban következett be. A védekezési kiadásoknak kisebb hányada terhelte az önkormányzatokat, a vízkárok helyreállításának költségeit is 69-93 százalékban állami forrásokból finanszírozták, ezért az önkormányzatok nem kellően érdekeltek abban, hogy eleget tegyenek a vízelvezetéshez kapcsolódó karbantartási kötelezettségüknek.
A kiberbiztonsági követelmények teljesítése érdekében további fél év felkészülési időt kaptak az érintett szervezetek.
Bővült azon fejlesztési lehetőségek köre, amelyekre a Demján Sándor Tőkeprogramban forrást igényelhetnek a vállalkozások.
Az öröklés előkészítése, a vagyon átruházása bonyolult, tudatosságot igénylő folyamat – különösen akkor, ha működő cég is van a javak között.
Az elektronikus aláírásoknak egyre nagyobb a szerepe, de a különböző típusok közötti különbségek nem mindig egyértelműek.
A hatalom iránti lojalitásra oktatná a fiatalokat Sulyok Tamás.