A tipikus vállalati csaló: cégvezető, 36-55 éves és bíznak benne

A vállalati csalások legtöbbjét a cégvezetés tagjai követik el, a tipikus csaló 36 és 55 év közötti férfi, aki már több mint hat éve a cégnél dolgozik, kivívta a felső vezetők bizalmát, és maga is vezető pozícióban van - derül ki a KPMG "A vállalati csaló profilja - 2007" című nemzetközi tanulmányából.

  • MTI MTI
A tipikus vállalati csaló: cégvezető, 36-55 éves és bíznak benne

 

A tanácsadó cég sajtóközleménye szerint a KPMG európai, közel-keleti és afrikai régiójának (EMA) Forensic (igazságügyi szakértői) csoportjai 360 olyan esetet vizsgáltak meg, amelyekben saját ügyfeleik kértek segítséget a vállalatnál gyanított visszaélés leleplezésére, azaz a KPMG - eddig egyedülálló módon - valós eseteket elemezve állította fel a tipikus csaló portréját.

Eszerint a jellegzetes csaló 36-55 éves férfi, több mint hat éve dolgozik már cégénél, vezető beosztásban, többnyire a pénzügyi osztályon. Egyedül "tevékenykedik" és végül komoly anyagi és erkölcsi kárt okoz saját társaságának.

A felmérés megállapítja, hogy a csalók főként a belső ellenőrzések elégtelenségét használják ki, tettüket a pénzszerzésen túl éppen a megfelelő kontroll hiányából adódó lehetőség, alkalom motiválja. Ezekben az esetekben - éppen a kontroll elégtelensége miatt - általában névtelen bejelentések vezetnek a csalás felfedésére.

Jimmy Helm, a KPMG közép- és kelet-európai régiójának Forensic partnere arra figyelmeztet, hogy a csalók mintegy kétharmada a cég felső vezetői közül kerül ki.

"A felső vezetők hozzáférnek bizalmas információhoz, könnyebben kikerülhetik a belső kontrollmechanizmusokat, és így végül nagyobb kárt is okoznak" - hangsúlyozza Helm, aki szerint a tanulmány igazolja, hogy a kockázat jelentős, ráadásul kis- és nagyobb cégek egyaránt komoly anyagi vagy presztízsveszteséget szenvedhetnek el saját munkatársaik esetleges visszaélése miatt.

A tanulmány szerint a csalók jellegzetesen visszaesők - a vizsgált esetek kilencvenegy százalékában lebukásukig több csalást is elkövettek. Ugyanakkor a visszaélések háromnegyede legalább fél éve, míg mintegy harmaduk legalább három éve folyamatban volt már, amikor elkövetőjük lelepleződött.

Bár jelentős a kár, az imidzsüket féltő cégek inkább titkolódznak. Az esetek rendkívüli érzékenységét igazolja az érintett cégek reakciója: kétharmaduk semmilyen vagy csak hiányos információkat közölt a nála előfordult visszaélésről. Ritkán tájékoztatják a munkatársakat, a hatóságokat vagy a sajtót, attól tartva, hogy a mindez rossz fényt vet a társaságra. Mindebből az is következik, hogy igen ritkán indul formális nyomozás a csalások felderítésére - az esetek többségében a rendőrség vagy az illetékes hatóságok bevonása nélkül, a cégek megbízásából saját, "házon belüli" vizsgálat indul.

Pedig a pénzügyi kár igen komoly, és az esetek többségében annak terhét az érintett cég maga kénytelen állni. Jimmy Helm szerint a társaságoknak csak ritkán sikerül teljes mértékben orvosolni a kárt. "Mindezt súlyosbítja az a tény is, hogy a károk rendezése gyakran több évig is eltart. Jóval kifizetődőbb a megelőzés - a felső vezetők működését is ellenőrző etikai normák bevezetése -, ezek jóval hatékonyabb és költségkímélőbb eszközök" - hangsúlyozza a KPMG partnere.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Aktuális pályázatok

Elindult a Gigabit Magyarország program. Változtak a Nemzeti Bajnokok – Zöld és digitális átállást célzó egyműveletes kombinált Hitelprogram feltételei.