Kihívások és lehetőségek – mire számítanak az európai vállalkozások?
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
A Magyarországra 2006-ban érkező európai uniós támogatások hazai monitoring és ellenőrzési rendszereinek kialakítása és működtetése teljesítette az uniós források lehívásának és felhasználásának feltételeit, de a rendszerek eredményessége és hatékonysága támogatásonként eltérő volt - közölte az Állami Számvevőszék (ÁSZ).
Az ÁSZ megállapítása szerint a 2004-2006-os időszakban az EU-források összehangolt felhasználására nem készült egységes nemzeti stratégia, a hazai és uniós források összehangolásából eredő szinergikus hatások kevésbé érvényesültek. Ez alól kivétel a környezetvédelem és a közlekedési infrastruktúrafejlesztés.
A számvevők szerint az egyes támogatások monitoringjának eltérő eredményessége és hatékonysága abban mutatkozott meg, hogy változó volt a lebonyolítási folyamatok időtúllépésekor és a tervtől való eltérésekor szükséges beavatkozások hatása. Nem tudták a támogatásközvetítési folyamat időszükségletét a jogszabályokban előírt keretek között tartani. Költségtúllépések miatt lecsökkent egyes ISPA- illetve Kohéziós Alap projektek EU-támogatási aránya, ami költségvetési és önkormányzati többletráfordítást igényel.
Az ÁSZ utal arra, hogy 2006 júliusától az intézményrendszer 57 százalékát átszervezték, az átalakítás mértéke a strukturális alapok és a Kohéziós Alap forrásait közvetítő intézményrendszerben elérte a 73 százalékot. Az átalakítás elhúzódása negatívan hatott a monitoring és ellenőrzés feltételeinek folyamatos fenntartására. Az intézményi átalakításokból fakadó bizonytalanságok hatásaként nőtt a kifizetések időszükséglete.
A támogatások hasznosulását nyomon követő egységes jelentési rendszer hiánya hátráltatta az uniós források felhasználásának áttekinthetőségét - mutat rá az ÁSZ vizsgálata. Az értékeléseket nem támogatta egységes informatikai rendszer. A jelentésekben az adatbázisokból készített statisztikák alapján levont következtetés nem minden esetben volt megalapozott.
Az ÁSZ szerint az egyes ellenőrzési rendszerek eredményességében mutatkozó eltérések a módszertan alkalmazásának hiányosságaiból, a lebonyolító intézményrendszer ellenőrzési szerveinek instabilitásából és az intézményfejlesztés során az ellenőrzési tevékenység eredményességi és hatékonysági szempontjainak háttérbe szorulásából adódtak.
A 2007-2013-as évek változó feladataihoz a monitoring és ellenőrzési rendszerek működéséhez megfelelő időben módosították a hazai szabályozórendszert, viszont sem a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ), sem a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium (FVM) nem készített 2007-ben részletes ütemtervet a felkészülési feladatok ellátására. Ennek hiányában a feladatok végrehajtásának tervszerűsége nem kérhető számon, a pályázók sem tudják felkészülésüket tervezni.
Az ÁSZ javasolta a felkészülési feladatok ütemtervének kidolgozását, a szakmai monitoring és informatikai támogatásának erősítését, a nagyprojekt profil kockázatait figyelembe vevő ellenőrzési eljárások kidolgozását, valamint az intézményi működési költségek elkülönített és megfelelően részletezett nyilvántartásának kialakítását.
A 2006-ra tervezett uniós támogatás meghaladta a 300 milliárd forintot, az ehhez kapcsolódó központi költségvetési társfinanszírozás pedig a 130 milliárd forintot, valamint 170 milliárd forintot meghaladó agrárpiaci és közvetlen termelői támogatás realizálásával számolt az éves költségvetési törvény. A 2007. évi költségvetési törvényben már 470 milliárd forintot meghaladó EU-támogatás és hozzá kapcsolódóan 150 milliárd forint hazai költségvetési társfinanszírozás, valamint az agrárpiaci és közvetlen termelői támogatás területén 190 milliárd forintot elérő támogatás felhasználását tervezték meg.
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Összefoglaló a kedvezményes konstrukciók feltételeiről: mire, milyen feltételekkel lehet igényelni ilyen forrást?
Főszabály szerint a munkabért forintban kell fizetni. Vannak azonban kivételek, amely esetekben ettől el lehet térni.
Az idénymunkásokat foglalkoztató vállalkozásoknak kihívás a szabályok szigorodása.
Ruszin-Szendi Romulusz korrupciógyanús ügyeinek felelőséről is kérdeztünk a minisztert.