szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Annak ellenére, hogy az 50 négyzetméternél kisebb alapterületű élelmiszer-kiskereskedelmi boltok száma harmadával csökkent az elmúlt évtizedben, 10 üzletből 6 még mindig ebbe a kategóriába tartozik - közölte a Nielsen piackutató vállalat.

Tavaly év végén 12530 bolt működött 50 négyzetméternél kisebb alapterületen, a teljes bolthálózat 21340 tagot számlált. Ezzel a magas aránnyal szemben a legkisebb boltok 2007-ben, az élelmiszerek értékben mért kiskereskedelmi forgalmából 11,8 százalékkal részesedtek, 2006-ban ez a mutató még 12,4 százalék, 2004-ben pedig 15,1 százalék volt.

A Nielesen kutatása rámutat, hogy a vásárlók – elsősorban a széles választék, az alacsony árszint és az akciók miatt – egyre inkább előnyben részesítik a 400 négyzetméternél nagyobb eladóterű üzleteket.

A versenyt legkevésbé bíró 50 négyzetméternél kisebb eladóterű üzletek megszűnésének üteme lassult tavaly, 2007-ben 700-zal csökkent a kis boltok száma, míg 2006-ban 1200-zal.

A legnagyobb forgalmú öt élelmiszer szempontjából a kis boltok részesedése eltérő képet mutat az átlagtól. A hús és a sajt esetében az átlagosnál kevesebbet, míg sörből, szénsavas üdítőből és gyümölcsléből többet forgalmaznak a kis boltok.

A kisebb forgalmú termékek közül a pálinka és a rum kedvelt cikk a kis boltokban, a Magyarországon forgalmazott pálinka 30 százalékát, a rumnak pedig 20 százalékát a kis boltokban értékesítik.

Folytatódik a koncentráció a magyar piacon, ugyanis egyre több nagy eladóterű üzlet nyílik és egyre szélesebb vásárlói rétegeket érnek el.

A vásárlói szokásokat vizsgálva a Nielsen arra a megállapításra jutott, hogy – a korábban tapasztaltakhoz képest – már nem az üzlet elhelyezkedése a legfontosabb szempont a választásnál. Helyette előtérbe került az az igény, hogy a vásárló a pénzéért jó értékhez jusson, illetve hogy bőséges választékot találjon.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Gazdaság

ACNielsen: jól fogyott a hús, a sajt és a gyümölcslé

Az ACNielsen által mért, legnagyobb hat élelmiszer kategória együttes éves forgalma meghaladja a 450 milliárd forintot Magyarországon a 2005 július és 2006 június között regisztrált adatok szerint. A piackutató a húskészítmények, a sörök, a sajtok, az üdítőitalok, a gyümölcslevek és a kávék forgalmát vizsgálta.

MTI Gazdaság

Nielsen: tovább terjeszkednek a hipermarketek

Magyarországon november első hetéig 11 új hipermarket egység nyílt a legnagyobb eladóterű üzletekből, ezzel a hipermarketek száma elérte a 115-öt – közölte a Nielsen piackutató vállalat csütörtökön. A Nielsen közleménye szerint tavaly egész évben 17-tel, tavalyelőtt pedig 15-tel bővült a hálózat.

MTI Gazdaság

ACNielsen: a szájpropaganda a leghatékonyabb reklám

Sorrendben az újságok, rádió és tévé reklámjaiban bíznak leginkább a magyarok a hagyományos médiumok közül, míg az internethasználók számára hitelesebbek az e-mailben, az online hírlevelekben és a márkák honlapjain közölt információk, a leghatékonyabb reklám azonban a „szájpropaganda” – áll a Nielsen Piackutató intézet felmérésében.