szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Az Európai Unió 2000-ben elfogadott lisszaboni stratégiája ambiciózus, jó irányba mutató célokat tartalmaz, ám hiányoznak a célok megvalósításához szükséges praktikus és hatékony eszközök - vélekedett Vértes András, a GKI Gazdaságkutató Zrt. elnöke az intézet által szervezett konferencián.

Vértes előadásában kifejtette: a lisszaboni stratégiában lefektetett elveket széleskörű konszenzus övezi. Ezek közé tartozik a versenyképesség és a gazdasági növekedés előmozdítása, a munka, a tanulás és az innováció lehetőségeinek kiterjesztése, egy európai szociális modell megvalósítása, melyet az "emberekbe való beruházás", aktív szociális politika és a társadalmi kirekesztés elleni harc jellemez, végül a hosszú távú fenntarthatóság szempontjainak figyelembe vétele.

A GKI elnöke szerint a stratégia gazdasági, társadalmi, környezeti eredményei igen szerények, semmi jele annak, hogy az unió tagországai között csökkent volna a vagyoni rés az elmúlt években. Vértes András szerint ez főleg a gyenge közös gazdasági kormányzásnak, valamint a hiányzó politikai és pénzügyi ösztönzőknek tudható be.

További problémaként emelte ki, hogy van ugyan a tagállamoknak éves beszámolási kötelezettségük, de nincs független ellenőrzés a végrehajtás felett. Szintén árulkodó jel a közös, európai szintű kutatási és beruházási projektek rendkívül csekély száma - tette hozzá.

Vértes András szerint fájóan hiányoznak a közös európai szakpolitikák és az egységes szabályozás keret, egyebek közt a közös vállalati jog és adózási rend, az egységes nyugdíjkorhatár és a közeledő egészségügyi rendszerek.

A lisszaboni stratégia finanszírozása ma az EU teljes kiadásainak mindössze 4-5 százalékát teszi ki - emlékeztetett a gazdaságkutató, aki úgy vélte, a krízis elmúltával ennek az aránynak 20-40 százalék köré kell majd emelkednie a szükséges strukturális, szociális reformok miatt.

Kovács István Vilmos, a lisszaboni stratégia korábbi magyarországi koordinátora előadásában úgy vélte, hogy a 2000-es stratégia céljai túlságosan széles körűek és kevéssé realisztikusak voltak, mégis fontos szerepük volt abban, hogy meghatározták az irányt a közös európai politika számára.

A végrehajtás gyengeségét jelzi, hogy a nemzeti koordinátorok évente mindössze egyszer-kétszer találkoztak, "inkább csak tudtunk arról, hogy mások más országokban is ugyanazzal foglalkoznak, mint mi, de valós munkakapcsolat nemigen volt" - fogalmazott Kovács István Vilmos.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!