Hiányzó tőke: agyonvágja a válság a magyar kisvállalkozásokat

Növekvő kintlévőségek, apadó árbevétel, átütemezett számlák és elhalasztott beruházások – több fronton támad a válság, az egymást erősítő hatásokat egyidejűleg érzékelik a hazai kisvállalkozások vezetői. A BellResearch friss pénzügyi kutatásában a cégek helyzetét és a válság hatásait vizsgálja.

  • hvg.hu hvg.hu
Hiányzó tőke: agyonvágja a válság a magyar kisvállalkozásokat

A pénzügyi-gazdasági válság érzékenyen érintette a hazai üzleti szférát, ezen belül az alacsony tőkével és kevés tartalékkal működő mikro- és kkv-szegmenst. A BellResearch piackutató cég az 1 milliárd forint alatti árbevételű mikrovállalkozások és kkv-k gazdasági helyzetét és kilátásait, valamint pénzügyi igényeit és banki kapcsolatait elemezte, különösen a válság hatásait igyekeztek feltárni.

A kutatás eredményei szerint a bevételek visszaesése mellett minden második cég számára gondot okoz az ügyfelek számának csökkenése és a költségek növekedése is. A sikeresen megtartott kliensek fizetési morálja is megingott, lévén ők is áldozatai a válságfolyamatoknak.

© BellResearch

„Mindezek miatt borúsabb jövőképet vetítenek maguk elé a cégek: míg egy évvel ezelőtt a vállalkozások negyede vélte úgy, hogy cége előtt fejlődési lehetőségek állnak, az idei évre az optimisták aránya 18 százalékra csökkent. Ezzel párhuzamosan 2008-ban még csak minden ötödik cég számított hanyatlásra, most viszont már a vállalkozások negyede számol visszaeséssel” – közölte az adatokat Harsányi Gábor, a BellResearch kutatási osztályvezetője.

A vállalkozások kintlévőségei drasztikusan nőttek, a kutatás alapján készült becslések szerint a tavalyi átlagos havi 2,9 millióról 4,1 millió forintra. A kintlévőségeket a cégek leggyakrabban hosszabb fizetési határidőkkel, a számlák átütemezésével és tagi kölcsön bevonásával próbálják kompenzálni, de nem ritkák más megoldások sem, például minden hatodik vállalkozás hitelfelvétellel pótolja a hiányzó tőkét.

© BellResearch

A válságkezelésben azonban nem elegendő csupán a kintlévőségekre koncentrálni, összehangolt, gondosan előkészített intézkedések sorozatára van szükség – vélekedik Harsányi Gábor. Legtöbbször (minden második cégnél) a működési költségek csökkentése az első lépés, amit sokan (közel 40 százalék) a beruházások elhalasztásával egészítenek ki. A hosszú távú üzletmenetet meghatározó stratégia része a „fapados” megoldások bevezetése: tízből három cég olcsóbb szolgáltatásokat ajánl ügyfelei számára. Noha a válság hatásai mára gyakorlatilag valamennyi vizsgált társaságot elérték, a kutatás eredményei szerint korántsem tekinthető mindegyikük felkészültnek. A megkérdezett cégek pénzügyi döntéshozóinak negyede nem tudott, vagy nem kívánt megnevezni olyan válságkezelő lépést, amelyet megtesznek vagy megtennének.
Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Mikor jó egy céges hitelajánlat?

Már párszáz milliós hitelnagyság esetén is – akár több tízmillió forinttal – többe kerülhet cégünknek, ha csupán a kamatszint alapján döntünk.