Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"33676a81-6402-4cf1-9cdf-17929670082e","c_author":"Szentirmai Áron","category":"360","description":"Mit jelentenek a barátok? Mitől szakadhat meg egy baráti kapcsolat, hogyan hat a folyamatra a nyilvánosság, és mi kell a felek kibéküléséhez? A G-nap tízéves évfordulója alkalmából egy pszichológus és Fodor Gábor segítségével boncolgattuk, egymásra találhat-e újra két régi barát egy olyan törés után, ami tíz éve Orbán Viktor és Simicska Lajos között történt az egész ország szeme láttára.","shortLead":"Mit jelentenek a barátok? Mitől szakadhat meg egy baráti kapcsolat, hogyan hat a folyamatra a nyilvánosság, és mi kell...","id":"20250205_orban-simicska-baratsag-kibekules-g-nap","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/33676a81-6402-4cf1-9cdf-17929670082e.jpg","index":0,"item":"11601df5-5702-4094-91a0-cc9143b80d4e","keywords":null,"link":"/360/20250205_orban-simicska-baratsag-kibekules-g-nap","timestamp":"2025. február. 05. 16:45","title":"Kibékülhet-e még Orbán és Simicska?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f2ce891b-88d0-480c-9694-9aa10f829a58","c_author":"Balla István","category":"kultura","description":"Zenész, próféta, Jamaica máig legerősebb brandje, a reggae nagykövete, a legbékésebb lázadó, és egyben az egyetemes popzene egyik legfontosabb figurája. Ma 80 éve született Bob Marley.","shortLead":"Zenész, próféta, Jamaica máig legerősebb brandje, a reggae nagykövete, a legbékésebb lázadó, és egyben az egyetemes...","id":"20250206_Szerelem-jolet-mindenki-legyen-velunk-jah-80-eve-szuletett-Bob-Marley","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f2ce891b-88d0-480c-9694-9aa10f829a58.jpg","index":0,"item":"73f33aa1-f05c-4f4e-93ac-ccfda10929b5","keywords":null,"link":"/kultura/20250206_Szerelem-jolet-mindenki-legyen-velunk-jah-80-eve-szuletett-Bob-Marley","timestamp":"2025. február. 06. 13:06","title":"„Szerelem, jólét, mindenki legyen velünk, jah” – halálos ellenségeket pacsiztatott le a koncertjén a 80 éve született Bob Marley","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"aa2021e7-463e-47ae-9b52-7932758302ac","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"A Citroënből kivált DS Automobiles vadonatúj elektromos modelljével, a 750 kilométeres hatótávú N°8-cal a francia fővárosban ismerkedtünk meg testközelből, ahol az 1959-es DS Ballons feltámasztott új változatát is meglestük.","shortLead":"A Citroënből kivált DS Automobiles vadonatúj elektromos modelljével, a 750 kilométeres hatótávú N°8-cal a francia...","id":"20250205_nyakfutessel-hodit-az-uj-francia-luxusauto-beultunk-a-ds-no8-szedanba","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/aa2021e7-463e-47ae-9b52-7932758302ac.jpg","index":0,"item":"b18a7e37-5f48-411b-be48-e779aabfca97","keywords":null,"link":"/cegauto/20250205_nyakfutessel-hodit-az-uj-francia-luxusauto-beultunk-a-ds-no8-szedanba","timestamp":"2025. február. 05. 07:59","title":"Nyakfűtéssel hódít az új francia luxusautó: megnéztük a DS N°8 szedánt és a gömbökön gördülő ikonikus elődjét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"25d1742c-de4b-4026-9f82-500fb1213972","c_author":"Kacskovics Mihály Béla","category":"itthon","description":"Áttanulmányozta és elfogadta a kormány a Budapesti Közművek Zrt. elővásárlási ajánlatát a Rákosrendezőre – Gulyás Gergely és Vitályos Eszter kormányinfót tartottak. ","shortLead":"Áttanulmányozta és elfogadta a kormány a Budapesti Közművek Zrt. elővásárlási ajánlatát a Rákosrendezőre – Gulyás...","id":"20250206_kormanyinfo-gulyas-gergely-orban-viktor-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/25d1742c-de4b-4026-9f82-500fb1213972.jpg","index":0,"item":"04548df2-c157-4e99-a821-6953257c5524","keywords":null,"link":"/itthon/20250206_kormanyinfo-gulyas-gergely-orban-viktor-ebx","timestamp":"2025. február. 06. 10:00","title":"A kormány elfogadta a főváros elővásárlási jogát a Rákosrendezőre - ezt volt a kormányinfó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ae05ee0c-0407-4575-ba06-1a1b6a141c05","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Egy jégtelenítésre váró gép farkát találta el egy érkező járat.","shortLead":"Egy jégtelenítésre váró gép farkát találta el egy érkező járat.","id":"20250206_utkozes-repulo-repuloter-seattle-japan-airlines-delta-air-lines","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ae05ee0c-0407-4575-ba06-1a1b6a141c05.jpg","index":0,"item":"8161c993-26e1-4f6b-9f72-6f194a3ffeb9","keywords":null,"link":"/elet/20250206_utkozes-repulo-repuloter-seattle-japan-airlines-delta-air-lines","timestamp":"2025. február. 06. 11:42","title":"Ütközött két repülőgép a seattle-i reptér aszfaltján – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cff1b4a1-f1e8-44e0-bbfe-664007a69de3","c_author":"Martini Noémi","category":"360","description":"Miután a kaszinóváros gyurcsányi terve 15 éve meghiúsult, a velencei-tó-parti Sukorón most újra kiemelt beruházásra készülnek, amelyben egy orosz–magyar oligarcha is érdekelt. A helyiek petícióznak és tüntetni készülnek, de óriási az ellenszél. ","shortLead":"Miután a kaszinóváros gyurcsányi terve 15 éve meghiúsult, a velencei-tó-parti Sukorón most újra kiemelt beruházásra...","id":"20250205_hvg-A-to-nem-tagas-sukoro-ingatlan-fejlesztes-kiemelt-beruhazas-velencei-to-civilek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cff1b4a1-f1e8-44e0-bbfe-664007a69de3.jpg","index":0,"item":"4c74a19e-3a82-4613-8c15-8a4957ab49ad","keywords":null,"link":"/360/20250205_hvg-A-to-nem-tagas-sukoro-ingatlan-fejlesztes-kiemelt-beruhazas-velencei-to-civilek","timestamp":"2025. február. 05. 15:00","title":"Sukoró kettő, NER-módra: szinte bármit építhet a tó partjára egy orosz–magyar oligarcha érdekeltsége","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"87939376-6a5f-4b96-8456-dad996f23c80","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Ruben Östlund svéd rendező filmjét forgatja Magyarországon. Nincsenek extra kívánságai, cserébe mindenkihez van egy kedves szava.","shortLead":"Ruben Östlund svéd rendező filmjét forgatja Magyarországon. Nincsenek extra kívánságai, cserébe mindenkihez van...","id":"20250205_keanu-reeves-budapest-forgatas-stab-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/87939376-6a5f-4b96-8456-dad996f23c80.jpg","index":0,"item":"4ef1cf2d-6b2c-480b-a25f-bd5f9dbf98f6","keywords":null,"link":"/kultura/20250205_keanu-reeves-budapest-forgatas-stab-velemeny","timestamp":"2025. február. 05. 11:00","title":"Keanu Reeves Budapesten van, és a magyar stáb már most imádja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5a44bfb1-5d04-4970-af00-417b55ae120e","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ez a patinás japán járgány egészen a 80-as évek elejére tekeri vissza az idő kerekét.","shortLead":"Ez a patinás japán járgány egészen a 80-as évek elejére tekeri vissza az idő kerekét.","id":"20250205_alig-255-kilometerrel-var-uj-gazdara-ez-a-42-eves-mazda-626","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5a44bfb1-5d04-4970-af00-417b55ae120e.jpg","index":0,"item":"c6efb608-c72e-4694-ab3d-6e5691e0e500","keywords":null,"link":"/cegauto/20250205_alig-255-kilometerrel-var-uj-gazdara-ez-a-42-eves-mazda-626","timestamp":"2025. február. 05. 07:21","title":"Alig 255 kilométerrel vár új gazdára ez a 42 éves Mazda 626","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A WSJ szerint Európa veszélyezteti a globális kilábalást
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Az eurózóna túlzott eladósodottsága jelenti az egyik legnagyobb fenyegetettséget a globális kilábalásra – állapítja meg a Wall Street Journal (WSJ).
Az amerikai napilap az eurózóna tagjainak felhalmozott hatalmas adósságállományát elemezve rámutat: egyes európai országok – Görögország, Olaszország és Belgium – adóssága már eléri a bruttó hazai össztermékük (GDP) 100 százalékát, másoké 2010-re éri el ezt a szintet. Az eurózónában 2010-ben a GDP arányos adósságállomány 7 százalék fölött lesz. Az Európai Bizottság már most jelezte, hogy a tagállamok 2013-ra vigyék le az adósságszintjüket az EU által megkövetelt 3 százalékos szint alá. A legnagyobb adósok közül Írország és Spanyolország adókat emelt és költségcsökkentéseket jelentett be, de Görögország új kormánya csak annyit ígért, hogy a következő évben 12,7 százalékról 9,3 százalékra csökkenti a kiadásait, nagyrészt egyszeri adóemeléssel – amellyel egyébként az Európai Bizottság rosszallását is kivívta magának.
A gond ott van – állapítja meg a WSJ –, hogy senki sem tudja, hogy milyen gyorsan kell majd az államoknak lecsökkenteniük a hiányt annak érdekében, hogy megtarthassák a piacok támogatását. Az államadósságokat egyelőre a központi bankokon keresztül állami alapok által finanszírozzák mesterségesen. Az Európai Központi Bank (EKB) azonban egyre inkább a támogatások visszavonásán gondolkodik, ami a kötvények hozamának – várhatóan meredek – emelkedését vonhatja maga után.
Továbbá, ha az európai jegybank a következő évben egy erős német és francia gazdasági növekedés miatt kamatemelésre kényszerül, akkor az a perifériák egyébként sem könnyű helyzetét tovább nehezítheti.
A WSJ cikke emellett arra is rámutat, hogy a kibocsátott államkötvények 2010-ben várhatóan rekord méreteket öltenek. A Morgan Stanley becslése szerint a következő évben globálisan kibocsátandó államkötvények 16 százalékát az USA, 11 százalékát az eurózóna és 26 százalékát az Egyesült Királyság fogja jegyezni.
Ha a hozamok túl gyorsan emelkednek, akkor az adósságok fenntarthatatlanná válnak – figyelmeztet a lap. Középtávon a legtöbb országnak gyors növekedést kellene produkálnia. Sőt addig kéne visszaszorítaniuk az államadósságot, mielőtt a második világháború utáni demográfiai robbanás generációjának nyugdíjba vonulása miatt hatalmas szociális kiadásokkal szembesülnének. Elméletileg az emelkedő hozamokon keresztül a piacok fegyelmező hatással lehetnek a csökönyös kormányokra. Ám a leértékelés hagyományos biztonsági szelepe nélkül a megválasztott politikusoktól alighanem túlzás volna elvárni, hogy olyan intézkedéseket hozzanak, amelyeket a munkabérek leértékelésével és a visszaeső életszínvonallal a versenyképesség visszaállítása megkívánna – érvel a WSJ.
A politikusok kemény intézkedésekre általában csak krízisre válaszolva hajlandóak. Az Európai Bizottságnak viszont nincs elég befolyása, hogy fegyelmezett gazdálkodásra kikényszerítse a tagokat. A WSJ szerint a piac egyelőre arra számít, hogy ha az egyik tagállamot a befektetők megbüntetik, a többi a segítségére sietne. Persze a bajba jutott országok még az IMF-hez is fordulhatnának hitelért – mivel azonban ezzel nyíltan ismernék el a fizetésképtelenségüket, ez meglehetősen valószínűtlen szcenárió lenne. Akárhogy is, az eurózónának a válságból kivezető út megtalálása nagyobb kihívást jelenthet, mint maga a recesszió – summázza a lap.