Nem félünk eléggé
Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.
Bajnai Gordon kormányfő szerint takarékos, ám a későbbi kibontakozás alapjait megteremtő költségvetés készült, vele szemben Orbán Viktor Fidesz-elnök jövő tavaszra gazdasági vészhelyzetet vizionál. Egy biztos: az állam sem a választásokig, sem azt követően nem fogja bőkezűen szórni a pénzt.
A maga eszközeivel figyelmeztette a pénzpiac az országgyűlési képviselőket a költségvetési voksolás fontosságára. A forint ismét gyengülni kezdett, átlépve előbb az euróval szembeni 270-es árfolyamot, majd rövid időre a 280-ast is, a Budapesti Értéktőzsde indexe pedig október 26-ától keddi lapzártánkig mintegy 2000 ponttal zuhant. Bár mindkét mutató így is messze túlszárnyalja a márciusi mélypontot, a jelzésből egyértelmű, hogy a válsággal való küzdelem még nem lefutott játszma. Így aztán nem mindegy, hogy a befektetők és spekulánsok mit gondolnak Magyarországról. E tekintetben az elmúlt fél év kedvező fordulatot hozott, és ez voltaképpen egyetlen ténynek tulajdonítható: az államháztartás hiánya az idén ésszerű keretek között marad.
HVG |
Ebből adódóan az állam által finanszírozott célok többségére nominálisan is kevesebb jut, mint az idén, így ezeken a területeken a 2010-es esztendő még nehezebb lesz. A gazdaság visszaesése a kincstári prognózis szerint még folytatódik (bár ezt a honi elemzők többsége túl pesszimista feltételezésnek tartja), és két év alatt a mínusz elérheti a 7-7,5 százalékot. Ez annyit tesz – hangzik a kormányzati érvelés –, hogy a válság nagyjából egyhavi GDP-t vitt s visz el. Ennek arányában csökkennek az állami bevételek, és ehhez igazítva kell megnyesni a közkiadásokat.
A hiánycél az idén a GDP 3,9, jövőre a 3,8 százaléka; az eltérés csupán 26 milliárd forint, a 13 529 milliárd forintra tervezett jövő évi kiadásokhoz viszonyítva szinte hibahatáron belüli tétel. Nem ebből fakadnak tehát a jövő évi megszorítások, hanem abból, hogy a gazdaságban bekövetkező jövedelemcsökkenés csak némi késleltetéssel jelenik meg az állami költségvetésben. A vállalkozói szféra befizetései a profit romlásával, a veszteségek képződésével folyamatosan mérséklődnek, a magánszemélyek adóiból-járulékaiból befolyó összeg a munkanélküliség növekedésével zsugorodik, a forgalmi jellegű adókból származó állami bevételek pedig a kereskedelmi trendet követve zuhannak (a kiskereskedelmi forgalom például idén az első két hónapban csak 2,5-3 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól, júliusban és augusztusban azonban már 6-7 százalékkal). A fokozatosan apadó bevételek miatt még az idei deficitcél teljesülése is veszélybe kerülhet. Így véli az Európai Bizottság is, kedden megjelent prognózisában már 4,1 százalékra tippeli a 2009-es hiányt.
Szamárpad |
Nagy galibát okozott volna, ha megszavazták volna a Fidesz módosító indítványait. E javaslatok ugyanis többé-kevésbé eleget tettek a kötelező ellentételezés elvének, ám a szabályt sokszor csak formálisan tartották be. Ennek eredménye többek között, hogy bizonyos tételeket több tízszeresen költöttek volna el. Erről részletesebben itt olvashat. |
A törvényjavaslat a kormány elmúlt években végzett takarékossági és hatékonyságjavító intézkedéseinek a megkoronázása – büszkélkedett expozéjában Oszkó Péter pénzügyminiszter. Ezzel feltehetően olajat öntött a tűzre. A Fidesz vezérszónoka, Kósa Lajos tőle szokatlanul goromba hangot ütött meg, mondván: a tervezet „elképesztően brutális”, nincs iránya, ilyennel legfeljebb „egy felszámolás alatt álló vállalat középmenedzsere” áll elő. A költségvetési törvényjavaslat visszavonását az első pillanattól követelő Orbán Viktor Fidesz-elnök pedig a múlt héten Brüsszelben egyenesen úgy nyilatkozott, pártjának fel kell készülnie arra, hogy jövő tavasszal gazdasági vészhelyzettel találja magát szembe. A kijelentés egyszerre szólhat a nemzetközi szervezeteknek, amelyekkel a Fidesz újra akarja tárgyalni a mostani kormány által kötött kölcsönmegállapodás feltételeit, lehetőség szerint lazítva azokon, illetve a választóknak, akiket pártja azzal kecsegtet, hogy kormányra kerülve véget vet a megszorításoknak. Utóbbi alól a vészhelyzetre hivatkozva felmentést lehet kérni.
Addig még van idő a programot átgondolni, hiszen a költségvetési tervezethez a Fidesz politikáját megjeleníteni hivatott központi módosító indítvány a Költségvetési Tanács előtt gyászosan leszerepelt. A Navracsics Tibor frakcióvezető, Varga Mihály expénzügyminiszter, Latorcai János egykori ipari miniszter – jelenleg a KDNP frakcióvezető-helyettese – és társaik által benyújtott javaslat 450 milliárd forintot csoportosított volna át egyebek mellett gazdaság- és turizmusfejlesztésre, a foglalkoztatás és az egészségügy, valamint az önkormányzatok többlettámogatására. Ennek virtuális forrása kisebb részben a tartalékok csökkentése, 300 milliárd forint erejéig pedig a tervezettnél alacsonyabb kamatfizetési kötelezettség lett volna. Előbbi megoldást a Költségvetési Tanács a büdzsét övező „negatív kockázatok” miatt nem támogatta, utóbbit pedig azért nem, mert számításai szerint a – csaknem 1200 milliárd forintra tervezett – jövő évi kamatkiadásokat akkor lehetne 300 milliárd forinttal csökkenteni, ha a 2009-ben várhatóan 6–6,2 százalékos állampapírhozamok 1,4–1,6 százalékosra zuhannának, ami irreális feltételezés.
A Navracsics–Varga–Latorcai-féle indítvány a GDP 1,7 százalékát osztotta volna el más célokra, mint a kormány, annak is csak durván a fele menne közvetlenül gazdaság- és foglalkoztatásélénkítésre. Jutna viszont belőle bőségesen a kórházaknak és a háziorvosoknak, az iskoláknak és a tűzoltóknak, a sportra és a körjegyzőségekre. De a MÁV-nak már nem, holott a párt vezetői, a korábbi miniszter Fónagy Jánossal az élen, közleményeikben és sajtótájékoztatóikon hangosan ellenezték a vasúttársaság állami támogatásának csökkentését, a szárnyvonalak felszámolását. A gyér forgalmú járatok állami támogatására mégis csupán egy-egy egyéni módosító indítvány érkezett.
Veszélyes politikai tűzijátéknak minősítette a fideszes törekvéseket a Népszavának adott interjújában Bokros Lajos, az MDF fő gazdaságpolitikusa, hozzátéve: a hiánycélt semmilyen körülmények közt nem szabad fellazítani. „Bármilyen lazítás jele újabb válsághelyzetet idézhet elő” – hangsúlyozta az Országgyűlésben Kopits György, a Költségvetési Tanács elnöke, e megállapítást a jelenlegi kormánynak is címezve. Méltatta a tervezetet a Szabad Demokraták Szövetségének részletes elemzése is, ám a párt vezetői a keddi szavazás előtt néhány nappal váratlanul meggondolták magukat. Retkes Attila elnök az MTI-nek azt nyilatkozta, az országos ügyvivői testület és a megyei elnökök szerint a tervezet jelenlegi formájában elfogadhatatlan, mert nem fordít elég gondot a munkahelyteremtésre és a legszegényebbek védelmére. E markáns megállapítás dacára kedden a párt frakciója lényegében együtt szavazott az MSZP-vel. Igaz, megkérte az árát: ragaszkodott hozzá, hogy az állami vállalatok nyereségét-veszteségét a költségvetésben konszolidáltan megjelenítsék.
Miért nem hagyja a kormány, hogy a költségvetést már az utódja alkossa meg? – vetette fel a parlamenti vita során a fideszes Varga Mihály, aki nem kifogásolná, ha a választásokig az idei büdzsé maradna hatályban. Ez a közszférában némileg lazább gazdálkodást tenne lehetővé – és legfeljebb 1 százalékponttal nagyobb GDP-arányos deficitet, ami válságos időkben talán nem volna elementáris tragédia. Van azonban egy nagy kockázata: hogyan fogadnák a nemzetközi piacok az újabban jeleskedő Magyarországtól ezt a fordulatot. Mindazonáltal elemzői körökben nem is annyira 2010-et tekintik rizikósnak, sokkal inkább a következő két évet. Magyarországtól Brüsszel akkor már 3 százaléknál kisebb államháztartási hiányt várna el – ám nem bízik benne, hogy ez teljesül, új prognózisában az Európai Bizottság 2010-ben 4,2, 2011-ben 3,9 százalékos hiányt feltételez. A Pénzügyminisztériumnak a 2010-es esztendőt követő időszakra vonatkozó előrejelzését a Költségvetési Tanács is túl optimistának tartja. Úgy véli, a gazdaság nem lesz képes a várt csaknem 4 százalékos növekedésre, az államháztartás hiánya pedig több ok – például az állami vállalatok és a jegybank veszteségei (lásd cikkünket a 88. oldalon) – miatt nagyobb lesz a tervezettnél. Ez annyit tesz, hogy a jövő évi választásokat követő egy-két évben aligha köszönthet be a költségvetési engedékenység időszaka.
FARKAS ZOLTÁN
Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.
A vállalkozások számára egyre vonzóbb lehetőség saját célra villamos energiát termelni, különösen a napenergia hasznosítása révén.
A forint jelentős árfolyamingadozása érdemben megnehezíti az olyan beruházások finanszírozását, amelyek importhányadot tartalmaznak.
Komoly eszközt kaptak a kezükbe a klímaváltozás ügyét szívükön viselők a klímatörvényt részben megsemmisítő alkotmánybírósági határozattal. A kormány immár nemcsak, hogy nem háríthatja át a teendőket a jövő generációkra, de le sem szerelheti őket azzal, hogy „De hát van klímatörvény!”.
Tavaly már 9 milliárd forint veszteséget fialt a kormány által felhizlalt Magyar Vagonnak a nagy egyiptomi kocsimegrendelés.
Izrael komoly csapást mért már az iráni nukleáris képességre, de a legfontosabb célpont, Fordo, ahol több ezer urándúsító centrifuga üzemel, még sértetlen, mert mélyen a föld alatt van.
Átláthatóbbá és rugalmasabbá szeretnék tenni a kerti kutak bejelentésének, engedélyezésének és ellenőrzésének folyamatát.
Hetek óta tartó jogvitában végül igazat adtak a rendőrségnek.
Vékony Csongor szerint a párt cserbenhagyta az elszakított területeken élő magyarokat, és nem elég revizionista.
Az ukrán dróntámadások pedig az orosz polgárok türelmét is tesztelik.
Hideg ételre lehet majd költeni az utalványt, pénzre nem váltható át.