Kiberbiztonság: Meddig kell elkészülnie a kötelező auditnak?
A kiberbiztonsági követelmények teljesítése érdekében további fél év felkészülési időt kaptak az érintett szervezetek.
Évek óta az a tapasztalat külföldön és Magyarországon egyaránt, hogy a vállalatok a transzferárazást tekintik a legkomolyabb adózási problémának, s a kérdéskör jelentősége az elmúlt évek során egyre nagyobb szerepet kapott az APEH ellenőrzési gyakorlata és a recesszió hatásainak következményeként – hangzott el a BDO Magyarország „Transzferárak 2010” című konferenciáján.
„A transzferárazással összefüggő dokumentációs kötelezettség ellenőrzése során a vizsgálatok 75 százaléka tárt fel valamilyen mulasztást 2009-ben, s a kirótt bírságok összege néhány esetben megközelítette a húszmillió forintot” – mondta el a konferencián Boros Richárd, az APEH Közép-magyarországi Regionális Igazgatóságának főosztályvezetője.
A transzferár – az OECD irányelvei szerint – a multinacionális vállalatok belső elszámolóára, az az ár, amelyen egy vállalkozás árukat vagy immateriális javakat ad át, illetve szolgáltatásokat nyújt kapcsolt – a vállalatcsoporton belüli – vállalkozásoknak. A jellemző ügyletek a BDO tapasztalatai szerint többek között az eladási vagy gyártási célú termékbeszerzésekhez, a gyártáshoz, a holding szolgáltatások igénybevételéhez, a kölcsönökhöz, illetve az üzletág-értékesítéshez kapcsolódnak.
„A szokásos piaci ár nyilvántartásokat az adóhatóság árgus szemmel figyeli, s a formai elemek meglétének vizsgálata mellett egyre nagyobb hangsúlyt kapnak a tartalmi ellenőrzések is. Tapasztalataink szerint az utóbbiak aránya már jelenleg is az összes vizsgálat 30 százalékát teszik ki” – mondta el Sóki Zsolt, a BDO partnere.
„Évről-évre növekszik a transzferár ellenőrzések száma, s az APEH idén is kiemelt célnak tekinti e terület mélyreható vizsgálatát. A következő időszakban nőhet a nemzetközi vonatkozású esetek száma is. A gazdasági válság nyilvánvalóan hatással lehet az árak, így a transzferárak alakulására is, ezért fontos, hogy amennyiben ezekben változás következik be, azt részletesen érdemes megindokolni a nyilvántartásban” – hívta fel a figyelmet Boros Richárd.
A kiberbiztonsági követelmények teljesítése érdekében további fél év felkészülési időt kaptak az érintett szervezetek.
Bővült azon fejlesztési lehetőségek köre, amelyekre a Demján Sándor Tőkeprogramban forrást igényelhetnek a vállalkozások.
Az öröklés előkészítése, a vagyon átruházása bonyolult, tudatosságot igénylő folyamat – különösen akkor, ha működő cég is van a javak között.
Az elektronikus aláírásoknak egyre nagyobb a szerepe, de a különböző típusok közötti különbségek nem mindig egyértelműek.