szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Vajon az Apple az iPhone-nal belelép-e az okostelefonok piacán ugyanabba a folyóba, mint a Macintosh-sal a PC-piacon? S vajon egy helytelen stratégiai döntéssel beszorítja-e magát ugyanúgy egy szűk (ámbár sokak által igen nagyra tartott) piaci résbe, ahol dicsőség vastagon, pénz viszont vékonyan termett? A New York Times elemezte a helyzetet.

Ha ma valaki okostelefont akar venni, számtalan lehetőség nyílik előtte. Jó néhány készülék a Google operációs rendszerét, az Androidot használja, amelyet a Motorolától, a HTC-n és LG-n át a Samsungig a legtöbb nagy gyártó már felvett a termékpalettájára. A New York Times szerint világszerte már legalább 90 különféle androidos készüléket kínálnak a piacon. Emellett a kínálatot színesítik a Research in Motion cég BlackBerry készülékei is. De egy igazán nagy versenyző csak most lép a ringbe, hiszen a Microsoft jól beharangozott Windows Phone 7 operációs rendszere legalább 9 új okostelefonon fog megjelenni a közeljövőben. Többek között egy olyan megkerülhetetlenül nagy gyártó készülékeiben is, mint a Nokia. És persze ott van még az Apple, amely az iPhone-nal pillanatnyilag minden készüléket, operációs rendszert és készüléket überel. De vajon képes lesz-e megtartani ezt a pozíciót? A New York Times írása szerint erre igen kevés esélye van, és ez még akkor is igaz, ha Steve Jobs és menedzsmentje nem véti el a stratégiát.

Várakoznak az iPhone-fanok a készülék új verziójának bemutatására. Élesedő harc
MTI - Szigetváry Zsolt

Amerikában már jelenleg is több androidos készüléket vásárolnak, mint iPhone-t. Ha ez a trend folytatódik, akkor az elemzők szerint alig több mint egy éven belül az Android ledolgozza az iPhone jelenlegi hatalmas előnyét az okostelefonok felsőkategóriájának piacán. No és persze teljes sebességgel közeledik majd a Windows Phone 7 is.

Az Apple nem először találja magát olyan helyzetben, hogy a zászlóshajónak számító termékét a vesztesnek látszó versenyzők közösen támadják, számtalan eszközt dobva piacra ellene. A korai 80-as években a Macintosh ugyanígy került ostrom alá a legkülönfélébb PC-gyártók személyiszámítógép-özönének következtében, amelyek mind a Microsoft operációs rendszerét használták. S ez a harc nem jól végződött az Apple számára, amely végül majdnem padlóra került.

Vajon az Apple – amely mereven ragaszkodik a fejlesztései által fémjelzett termékek szigorú felügyeletéhez – képes lesz-e megnyerni az igen intenzív versenyt azokkal a szoftvercégekkel szemben, amelyek szabadon licencelhető termékeikkel célozzák meg a készülékgyártókat és rajtuk keresztül a végső vásárlókat? És ez a kihívás nem csak a telefonok esetében jelenik meg, hanem más mobil számítástechnikai eszközök, például az iPad-szerű táblagépek esetében is, ahol a riválisok hasonló falkájának megjelenése várható. A tét óriási, a mobil számítástechnika piaca ugyanis nyilvánvalóan sokkal nagyobbra fog nőni, mint amekkora a PC-piac valaha is volt.

„Ez egy igazán komoly stratégiai kérdés. Senki sem tudja, hogy a nyitottság végül felülkerekedik-e, mint a PC-k esetében történt” – mondta a New York Timesnek Toni Sacconaghi, a Sanford C. Bernstein and Company elemzője. Persze az Apple-t nem lehet leírni. Az iPhone 4 az utóbbi idők legsikeresebb műszaki terméke, amelyből elemzői becslések szerint közel 12 millió darabot adtak el az utolsó negyedévben, s ez 60 százalékkal nagyobb bevételt eredményezett, mint amit az előző év hasonló időszakában mértek. Sőt az eladások üteme még mindig gyorsul, ami egyben lelassítja az Android előretörését is.

Ilyen körülmények között a befektetők között elég kevesen kételkednek a választott stratégia helyességében tekintve, hogy a vállalat részvényei szárnyalnak, közel 50 százalékos pluszt elérve ebben az évben. A múlt pénteki 314,74 dolláros ár pedig abszolút magassági rekord a papír történetében.

[[ Oldaltörés (2. oldal: A harc csak most kezdődik igazán) ]]

Csakhogy az Android emelkedése is váratlanul gyors. David B. Yoffie, a Harvard Business School professzora, aki az Apple jó ismerőjének számít, ezt arra vezette vissza a New York Times-nak magyarázva, hogy a „nyitott környezet sokkal több azonnali innováció bevezetését teszi lehetővé”. Miközben ugyanis az Apple évente egy új iPhone-modell kibocsátásával számolhat, a különféle androidos készülékek újabb és újabb funkciókkal, szolgáltatásokkal léphetnek piacra. Ez pedig igen kis helyet hagy az Apple-nek a hibázására, s a cégnek muszáj újra és újra slágertermékekkel megjelenni. A legkisebb hiba is elég lehet, hogy az Android vagy a többi feltörekvő versenyző elhappolja a piac egy részét.

A piac fejlődését meghatározzák a külső fejlesztőcégek is. Az Apple App Store jelenleg 250 ezer letölthető applikációt kínál, s igen jelentős előnyben van az Android piaccal szemben, ahol jelenleg ez a szám 80 ezerre tehető. A számok önmagukban még nem mutatják meg a teljes képet, ugyanis az iPhone-ra készített applikációk jelenleg jobb minőségűek és gyakrabban töltik le őket, mint a konkurenseket, ami a fejlesztőknek jobb jövedelmezőséget jelent. Csakhogy a fejlesztők igen jelentős része nem kedveli az Apple túl merev ellenőrzését az iPhone-ra szánt fejlesztések felett.

„Az olyan erőteljesen kontrollált üzleti rendszer, mint amilyen az Apple-é, igen komoly rövidtávú előnyökkel jár, hosszú távon viszont hátrányos” – mondta a New York Times-nak Mitchell Kapor, a Lotus Development Corporation alapítója, a PC-Mac háború egyik veteránja, aki jelenleg befektető az applikációs piacon. „A kérdés az, hogy milyen hosszú a rövid táv” – vélekedik Kapor.

Android-bemutató. Váratlanul gyors előretörés
codeproject.com

Minden hasonlóág ellenére az Apple asztali és mobil számítástechnikai stratégiájában jelentős különbségek is megfigyelhetők, amelyek miatt a legtöbb elemző kételkedik benne, hogy a történelem megismételné önmagát. Először is az Apple a leggazdagabb cég a technológiai iparban. Nem kevesebb, mint 45,8 milliárd dollár készpénze van arra, hogy kutatásokba és fejlesztésekbe fektessen. A cég a „korai piacon” akkora fejlesztési előnyt szedett össze, hogy a jelenlegi pozíciója sokkal stabilabb, mint a PC-piacon valaha is volt. Továbbá – mint Yoffie professzor fehívta a figyelmet – az Apple az egyik legnagyobb vásárló a Flash-memóriák piacán, amivel hatalmas árengedményeket ér el az okostelefonok egyik legdrágább alkotóelemének beszerzésekor.

Ráadásul az iPhone nem magányos harcos, mert az eladásait támogatja másik két iOS operációs rendszert használó eszköz, az iPad és az iPod (az Apple eddig már több mint 120 millió iOS eszközt értékesített). Az iTunes-on és az Apps Store-on beszerzett tartalmakat ugyanis a felhasználók szeretik más eszközökön is használni, s ez a megosztás e három eszközön lehetséges.

Amíg az Apple személyi számítógépei jelentős technikai fölényben voltak a Microsoft-féle PC-kkel szemben, egyben sokkal drágábbak is voltak. Az okostelefonok piacát – és ez az iPhone-nak kedvez jelenleg – ezzel szemben az határozza meg, hogy ki játszik döntőn szerepet az elosztásban, miután az iPhone és konkurensei, első helyen a vele egy kategóriában lévő androidos készülékek nagyjából ugyanannyiba kerülnek.

Az okostelefon-piac azonban igen gyorsan fejlődik, olyannyira, hogy az Android és társai előretörése alighanem nem okoz gondot az Apple-nek. Egyszerűen elférnek egymás mellett. Ez majd akkor változhat meg, ha a piac értté válik, s a versenyzők már egymástól veszik el a piaci szeleteket. Most a legtöbb szakértő azt jövendöli, hogy nem áll elő olyan helyezet a mobilpiacon, mint a PC-piac esetében, ahol a Microsoft szinte egyedül uralkodott, s valószínűleg végül két-három operációs rendszer fog egymás mellett élni. David B. Yoffie szerint az Apple el fogja veszíteni általános vezető szerepét, de megtarthat 25-30 százalékos részesedést. Ez arra éppen elég lesz, hogy nagyon nagy és nagyon jövedelmező üzletet mondhasson a magáénak – olvasható a New York Timesban.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Tech

iPhone-alkalmazás miatt háborog az olasz miniszter

Nem találja viccesnek az iPhone készülékhez készített programban az Olaszországot jelképező sztereotípiákat Vittoria Brambilla turizmusért felelős olasz miniszter, aki a fejlesztők elleni perrel fenyegetőzik.

hvg.hu Tech

Nem kellett az ingyen iPhone program a Magyar Turizmus Zrt.-nek

Már hetek óta elérhető a magyar App Store-ban az ingyenes turisztikai információs program, amelyet a Magyar Turizmus Zrt. rendelt, és amelyről nem lehet tudni, mennyi közpénzt áldoztak rá - írja a Travelline. Pedig olyan cég is lett volna, amelyik ingyen megcsinálja, ráadásul több funkciót is ígértek bele, mégsem ők lettek a befutók.

Biró Csongor Autó

Marad autó, vagy iPhone alkalmazás lesz a jövő BMW-je?

Az ember hajtotta autók ideje lassan lejár. Ebben bíznak a BMW mérnökei is, akik 22 új, illetve tovább tökéletesített fejlesztéssel próbálják a felgyorsult technikai fejlődés trendjeit meglovagolni, illetve új utakat törni a jövő dzsungelében. Betekintve a következő generációs BMW-k kulisszái mögé nem tudtam eldönteni, hogy a BMW megmarad egy autómárka, vagy inkább az iPhone egy bonyolult alkalmazásává válik.

hvg.hu Tech

Rés a pajzson: a mobileszközök biztonsági kihívást jelentenek

Egyre több ember zsebében ott lapulnak, ám sokan még mindig „csak” telefonként tekintenek rájuk. Pedig a ma már az alsóbb árkategóriákban is előforduló okostelefonok felhasználóinak jóval nagyobb körültekintésre van szüksége, mint néhány évvel ezelőtt. De igaz ez mindenféle mobileszközre, a néhány ezer forintért megvásárolható USB-kulcsokig bezárólag. Az Informatikai Biztonság Napján szakértőkkel beszélgettünk.