Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"185990aa-b898-412c-8440-e7087dda6636","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"Az énekes az MVM Dome-ban lép fel októberben.","shortLead":"Az énekes az MVM Dome-ban lép fel októberben.","id":"20250602_Azahariah-visszateres-MVM-Dome-koncert-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/185990aa-b898-412c-8440-e7087dda6636.jpg","index":0,"item":"f8ade5a5-6e2b-4c85-85ac-98ce4a08d5f7","keywords":null,"link":"/kultura/20250602_Azahariah-visszateres-MVM-Dome-koncert-ebx","timestamp":"2025. június. 02. 11:17","title":"Azahriah bejelentette a visszatérését","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cbb9c883-ffd4-46bd-97e4-78ccf1939258","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Magyar Péter felhívást intézett Mészáros Lőrinchez, hogy élő, egyenes adásban is mesélje el meggazdagodásának történetét.","shortLead":"Magyar Péter felhívást intézett Mészáros Lőrinchez, hogy élő, egyenes adásban is mesélje el meggazdagodásának...","id":"20250602_magyar-peter-meszaros-lorinc-nyilt-level-valasz-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cbb9c883-ffd4-46bd-97e4-78ccf1939258.jpg","index":0,"item":"35732df9-2116-4231-96d6-2cfc6d390676","keywords":null,"link":"/itthon/20250602_magyar-peter-meszaros-lorinc-nyilt-level-valasz-ebx","timestamp":"2025. június. 02. 22:16","title":"Magyar Péter válaszolt Mészáros Lőrinc levelére: Félek, hogy ezek nem az ön saját gondolatai","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"09e5b930-0dbe-4930-93f4-9fe8aee4de28","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"2023 vége óta tervezték a most végrehajtott támadást, amelyben több tucat orosz harci repülőt semmisítettek meg vagy tettek használhatatlanná – árulta el az ukrán elnök.","shortLead":"2023 vége óta tervezték a most végrehajtott támadást, amelyben több tucat orosz harci repülőt semmisítettek meg vagy...","id":"20250601_Zelenszkij-ukrajna-oroszorszag-haboru-repulo-bombazo-dron-tamadas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/09e5b930-0dbe-4930-93f4-9fe8aee4de28.jpg","index":0,"item":"99971044-7d04-4777-98bd-e43ebefd3ca0","keywords":null,"link":"/vilag/20250601_Zelenszkij-ukrajna-oroszorszag-haboru-repulo-bombazo-dron-tamadas","timestamp":"2025. június. 01. 21:10","title":"Zelenszkij: Az orosz titkosszolgálat épülete mellől irányította Ukrajna az orosz bombázókat kilövő akciót","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"83c49d99-967c-41c6-9db1-9ebadafb6d4f","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A hatóságok az összes állatot elkobozták. ","shortLead":"A hatóságok az összes állatot elkobozták. ","id":"20250602_Majdnem-otven-merges-kigyot-akart-csomagjaban-a-repulore-csempeszni-foto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/83c49d99-967c-41c6-9db1-9ebadafb6d4f.jpg","index":0,"item":"70f5510a-53b3-427b-9104-e6ebb8a44659","keywords":null,"link":"/elet/20250602_Majdnem-otven-merges-kigyot-akart-csomagjaban-a-repulore-csempeszni-foto","timestamp":"2025. június. 02. 12:42","title":"Majdnem ötven mérges kígyóval kaptak el egy férfit a mumbai reptéren","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e9336d2a-054b-4921-a847-be9f12d3385f","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A kiváló 6 hengeres szívómotorral szerelt kék szedánt nem túl sokat használták az elmúlt közel három évtizedben.","shortLead":"A kiváló 6 hengeres szívómotorral szerelt kék szedánt nem túl sokat használták az elmúlt közel három évtizedben.","id":"20250602_7-ezer-kilometerrel-arulnak-egy-27-eves-remek-bmw-528i-t","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e9336d2a-054b-4921-a847-be9f12d3385f.jpg","index":0,"item":"9fb3b323-f7b5-449a-983c-f7c924f3a853","keywords":null,"link":"/cegauto/20250602_7-ezer-kilometerrel-arulnak-egy-27-eves-remek-bmw-528i-t","timestamp":"2025. június. 02. 06:41","title":"7 ezer kilométerrel árulnak egy 27 éves remek BMW 528i-t","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a8e925c5-bfa2-48d8-a9e0-5d9332cbde7e","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Tiborcz István ingatlanos cégének, a BDPST Zrt.-nek a nyeresége csökkent, adót azonban ahogy tavaly, úgy idén sem fizetett.","shortLead":"Tiborcz István ingatlanos cégének, a BDPST Zrt.-nek a nyeresége csökkent, adót azonban ahogy tavaly, úgy idén sem...","id":"20250602_tiborcz-istvan-bdpst-zrt-beszamolo-eredmeny-profit","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a8e925c5-bfa2-48d8-a9e0-5d9332cbde7e.jpg","index":0,"item":"05f4df1e-fa34-4a6e-86bf-befd6b1db330","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250602_tiborcz-istvan-bdpst-zrt-beszamolo-eredmeny-profit","timestamp":"2025. június. 02. 20:53","title":"Rossz éve volt a Tiborcz-birodalom ékkövének, „csak” 3,7 milliárd lett a profit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"31ab958b-8dc2-41cf-9282-e923ca14e8fc","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Néhány héttel ezelőtt hatalmas áramszünet bénította meg az életet Spanyolországban és Portugáliában, több millióan maradtak áram nélkül. Litkai Gergely mint a Duma Aktuál túlélőfelelőse készített egy útmutatót arról, mi a teendő ilyen esetben, hogyan lehet felkészülni. Nincs internet? Sebaj, ez nem jelent gondot, ha megtanuljuk kedvenc sorozatunk részeit kívülről. És mi legyen benne a 72 órára elég vészhelyzeti csomagban? Egy hűséges magánhadsereg biztosan nem jelenthet gondot. De talán ami a legfontosabb kérdés, hogyan vennék észre Magyarországon, hogy áramszünet van? ","shortLead":"Néhány héttel ezelőtt hatalmas áramszünet bénította meg az életet Spanyolországban és Portugáliában, több millióan...","id":"20250602_duma-aktual-iberia-aramszunet-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/31ab958b-8dc2-41cf-9282-e923ca14e8fc.jpg","index":0,"item":"80c034aa-ae7c-4d82-bc78-88555de77e19","keywords":null,"link":"/360/20250602_duma-aktual-iberia-aramszunet-video","timestamp":"2025. június. 02. 17:30","title":"Nem kell rettegni az áramapokalipszistől, itt vannak a túlélőtippek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b96de95e-4142-4f30-824c-e111f6b953a7","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A miniszterelnök egy órán át válaszolt a CPAC Hungary rendezvényre érkezett vendégek kérdéseire.","shortLead":"A miniszterelnök egy órán át válaszolt a CPAC Hungary rendezvényre érkezett vendégek kérdéseire.","id":"20250602_Orban-CPAC-ujsagiro-influenszer-vendegek-Karmelita-migracio-ukrajna","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b96de95e-4142-4f30-824c-e111f6b953a7.jpg","index":0,"item":"0915996b-0ba0-4001-9a21-1c95f08d9bfa","keywords":null,"link":"/itthon/20250602_Orban-CPAC-ujsagiro-influenszer-vendegek-Karmelita-migracio-ukrajna","timestamp":"2025. június. 02. 08:38","title":"Orbán egy csapat baráti újságírónak és influenszernek bizonygatta a Karmelitában, hogy a migráció rossz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Malév-csőd az államkasszáig gyűrűzhet - több száz milliárd lehet a tét
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
A ferihegyi repülőtér privatizációs szerződése alapján hatalmas kiadása keletkezne az államnak, ha a Malév bedőlése miatt a Budapest Airport is csődbe menne. Ma még azonban egyáltalán nem biztos, hogy az esetleges több száz milliárdos kártérítés minden feltétele teljesül. Azt se tudni, egyáltalán az állam húzná-e a rövidebbet, ha perre menne a Budapest Airporttal.
A Malév hiányában az államnak körülbelül 1,5 milliárd euró, átszámítva „450 milliárd forint azonnali fizetési kötelezettsége keletkezne, ami a költségvetési hiánycél tartása szempontjából kritikus következményekkel járna” – írta a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium tavaly decemberben bemutatott, a légitársaság örökségét bemutató Fehér könyve.
Ez eddig a legmagasabb szintű visszaigazolása annak a már évekkel ezelőtt megjelent, de hivatalosan soha el nem ismert sajtóértesülésnek, hogy 2005 decemberében a Gyurcsány-kormány olyan szerződést kötött a Ferihegyi repülőtér privatizálásakor, amelynek alapján a Malév bedőlése esetére hatalmas fizetési kötelezettsége keletkezhet a magyar államnak.
Erre a Fehér könyv szerint azért kerülhet sor, mert a Malév volt a Budapest Airport Zrt. legjelentősebb partnere: forgalmának mintegy 40 százalékát biztosította és évente mintegy 15 milliárd forintot fizetett ki légiközlekedési bevételek, ingatlan- és kiskereskedelmi bérlet jogcímen. Az állam kártérítési kötelezettsége a kormányzati dokumentum alapján amiatt keletkezne, hogy a Malévtól származó bevételek elmaradása a Budapest Airport ellehetetlenülését eredményezheti.
A privatizőrök nem emlékeznek
A költségvetésre nézve veszélyes kitételt az akkori privatizőrök megkeresésünkre nem tudták megerősíteni. Veres János, aki a Gyurcsány-kormány pénzügyminisztere volt 2005 és 2009 áprilisa között, a hvg.hu kérdésére azt mondta, nem látta a privatizációs szerződést. Pedig az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt.-t (ÁPV Rt.), amely névleg a szerződést lebonyolította, a tulajdonos nevében a Pénzügyminisztérium felügyelte.
Ferihegy: hoppon maradt Malév-utasok
http://vimeo.com/
A több mint 6 éves dokumentum részleteinek felidézésében az ÁPV Rt. akkori elnöke sem tudott segíteni. Mészáros Tamás csak halványan emlékezett a több száz oldalas szerződésre, a potenciálisan jelentős költségvetési kiadást jelentő kitételre pedig egyáltalán nem. 2010-ban viszont Mészáros Tamás a HVG állami kötelezettségvállalást feszegető kérdésére még azt mondta, sose hallott ilyenről, "nem volt a kiírásban, és nem volt a szerződésben sem”.
Az ÁPV Rt. egykori elnöke a hvg.hu kérdésére elmondta, hogy a szerződés megkötésekor nem érezte kockázatosnak, hogy a vonatkozó záradék miatt a Malév leállhat. A szerződés szerint a kockázat legfeljebb az lehetne, hogy drasztikusan csökken a repülőtér forgalma, mondta, de annak idején arra számítottak, hogy a Malév bedőlése esetén más légitársaságok lépnek a helyébe.
Megkérdeztük Kovács Árpádot, az Állami Számvevőszék (ÁSZ) akkori és a Költségvetési Tanács jelenlegi elnökét is, ugyanis az ÁSZ, nem részletezve a szerződést, felhívta a figyelmet a reptérprivatizáció kockázataira az ÁPV Rt. 2005. évi működéséről szóló jelentésében. Kovács Árpád azonban nem akart beszélni a szerződésről, és a jelentés készítőihez irányított minket.
A repülőtérprivatizáció
A Budapest Airporton 2005 decemberében sikerült túladnia a Gyurcsány-kormánynak. Az ügylet a kétezres évek legnagyobb privatizációs bevételét hozta. A brit BAA International Holdings Ltd. összesen 464,5 milliárd forintot fizetett a BA 75 százalék mínusz egy szavazatnyi részvénycsomagjáért, a 75 évre szóló vagyonkezelői jogért, továbbá a tevékenységhez szükséges állami tulajdonú eszközökért.
Ezt követően a brit tulajdonost 2006 júliusában bekebelezte a spanyol Grupo Ferrovial, amely 2007 júniusában a Budapest Airportot eladta a német Hochtief építőipari konszern vezette konzorciumnak, a reptér jelenlegi tulajdonosának. Tavaly júniusban végül az Orbán-kormány eladta a maradék 25 százalék+1 szavazatnyi állami részesedést is a BA tulajdonosainak 36,6 milliárd forintért.
A BA hiteleit kellene visszafizetni
A privatizációs szerződésben nincs közvetlen kártérítési kötelezettsége a magyar államnak a Malév csődje esetén – mondta el a hvg.hu-nak egy, a privatizációs szerződést jól ismerő, az ügy bizalmas jellege miatt neve elhallgatását kérő forrás. Tévesnek neveztezokat az értesüléseket, melyek szerint a Malév-csőd következtébben a magyar államnak vissza kellene fizetnie a repülőtér vételárát.
A dokumentum ugyanakkor elmondása szerint több olyan kitételt tartalmaz, amely állami kompenzációt von maga után. Ha például a repülőtér az állam hibájából csődbe menne, akkor az államnak ki kellene fizetnie a Budapest Airport úgynevezett senior hitelezőit, a reptér pedig visszakerülne köztulajdonba.
A senior hitelezők azok, akiknek csőd esetén nem kell sortartással élni, hogy behajtsák a pénzt, hanem közvetlenül fordulhatnak a kezeshez is. Ezek döntő részben azok a hitelek, amelyekből a BA jelenlegi tulajdonosai finanszírozták a vásárlást. A Budapest Airport Zrt. éves jelentése szerint 2010 végén a társaság hosszú lejáratú kötelezettségei 1,575 milliárd eurót tettek ki. Feltehetően erre az összegre utalt a kormányzat Fehér könyve.
A közel 500 milliárd forintra rúgó összeget azonban csökkenthetné, hogy a Budapest Airport nem végzett el minden fejlesztést, amit a privatizációs szerződésben határidőre vállalt – mondta a Malév működését jól ismerő, szintén neve elhallgatását kérő másik forrásunk. Valószínű azonban, hogy még így is elég magas lenne az összeg ahhoz, hogy megbillentse a költségvetést. Ha például idén kellene ezt kifizetni, a költségvetési hiány csaknem a duplájára ugrana, ami komoly zűrzavart okozhatna a piacon.
Mivel menjek tovább?
MTI Fotó: Koszticsák Szilárd
Meg nem erősített forrásból úgy tudjuk, a Malév bedőlésekor a Budapest Airport kilátásba helyezte, hogy megindítja a jogi eljárást az állammal szemben. A privatizációs szerződés szerint a felek vitás ügyeiket a Párizsi Kereskedelmi Kamara melletti választott bíróságon rendezhetik. Az eljárás angolul zajlana, de a magyar jog alapján – mondta a Malév működésére rálátó forrás.
Nem biztos, hogy az állam veszítene
Nem jósolható meg, hogy egy ilyen perben biztosan az állam húzná a rövidebbet. Forrásaink szerint ugyanis vizsgálnia kellene a bíróságnak, hogy az állam mindent megtett-e a Malév fenntartása érdekében. Tekintve, hogy az Európai Bíróság tiltott állami támogatás miatt a Malévet mintegy 100 milliárd forint visszafizetésére kötelezte, az állam talán túl sokat is tett a társaságért. Igaz, többen úgy vélik, a Malév támogatása lehetett volna szofisztikáltabb, és így elkerülhető lett volna a negatív ítélet.
Az állam számára akkor sincs minden veszve, ha mégis perre kell menni. Meg nem erősített forrásból úgy tudjuk, a kormány egyik terve az, hogy ha ki kell fizetni a BA-nak hitelező bankokat, akkor ő maga fogja megtámadni azt Brüsszelben, tiltott állami támogatás miatt. Ez az eljárás pedig akár 3-5 évig is elhúzódhat.
Már csak emiatt sem biztos, hogy a reptér tulajdonosai szívesen perre mennének, hiszen akkor elbúcsúzhat azoktól a befektetésektől, amelyeket eddig saját erőből valósított meg a reptéren.
Valóban ellehetetlenülhet a reptér?
Kérdés az is, hogy a BA a Malév csődje miatt valóban az ellehetetlenülés közelébe kerül-e. Az eddigi bejelentések alapján az valószínűsíthető, hogy a két célállomás közötti, úgynevezett "point to point" utak 65-70 százalékát a beugró légitársaságok gyorsan lefedik. Nagyobb probléma, hogy a Malév regionális elosztóközpontként használta a BA-t, és a reptér Malévtől származó bevételeinek legalább felét az átszálló forgalom tette ki. Azaz, hogy a Malév által kínált távoli úticélokról érkező utasokat a magyar nemzeti vagy egy másik légitársaság vitte tovább Európába (és természetesen ugyanez volt a helyzet a másik rányban is). Ezt a tranzitforgalmat pedig rendkívül nehéz pótolni.
A BA vezetője a Figyelőnek
"A repülőtér utasforgalmának mintegy 17 százaléka átszálló utas (mintegy 1,6 millió fő), ez nyilván azonnal eltűnne a Malévval együtt, ezek az utasok ezentúl például Bécsben vagy Prágában szállnának át. Ami természetesen nagyon negatívan érintené a cégünket, ugyanakkor a fontosabb utazási célpontokat biztosan átvennék más légitársaságok" - mondta Jost Lammers, a BA német vezérigazgatója a Figyelőnek.