Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"b6875e49-7da6-4a70-98a5-748932320759","c_author":"HVG","category":"360","description":"Sorozatunkban az év legfontosabb eseményeit idézzük fel. Negyedévenként haladunk, ez a nemzetközi összefoglaló 4. része.","shortLead":"Sorozatunkban az év legfontosabb eseményeit idézzük fel. Negyedévenként haladunk, ez a nemzetközi összefoglaló 4. része.","id":"20241231_hvg-2024-kronikaja-vilag-4-resz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b6875e49-7da6-4a70-98a5-748932320759.jpg","index":0,"item":"2f3031df-f7f5-4276-98c9-86a3adc9aced","keywords":null,"link":"/360/20241231_hvg-2024-kronikaja-vilag-4-resz","timestamp":"2024. december. 31. 12:15","title":"A grúz zűrzavartól az újvidéki katasztrófán és az amszterdami antiszemita támadásokon át Aszad bukásáig – 2024 krónikája","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7b9760ec-8fa1-46d2-83e9-04e4c7e21a0c","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"Szilveszter éjjelén jelent meg Rogán Antal rendelete.","shortLead":"Szilveszter éjjelén jelent meg Rogán Antal rendelete.","id":"20241231_A-cafolat-ellenere-Rogan-rendeletbe-adta-penzbe-fog-kerulni-a-szemelyi-igazolvany-es-az-utlevel-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7b9760ec-8fa1-46d2-83e9-04e4c7e21a0c.jpg","index":0,"item":"e7f0757e-551c-44e0-af0d-7b506d6b9fcb","keywords":null,"link":"/itthon/20241231_A-cafolat-ellenere-Rogan-rendeletbe-adta-penzbe-fog-kerulni-a-szemelyi-igazolvany-es-az-utlevel-ebx","timestamp":"2024. december. 31. 21:36","title":"A cáfolat ellenére pénzbe fog kerülni a személyi igazolvány és az útlevél","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6743cf52-befd-44e0-9d09-3671e1a3c410","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Decemberben átlagosan havi 215 ezer forintért kerestek albérletet a magyarok, miközben a bérbeadók átlagosan havi 250 ezer forintot szeretnének keresni lakásuk kiadásával.","shortLead":"Decemberben átlagosan havi 215 ezer forintért kerestek albérletet a magyarok, miközben a bérbeadók átlagosan havi 250...","id":"20241230_Folyamatosan-csokken-az-alberlok-fizetesi-hajlandosaga-a-lakaskiadok-kenytelenek-lejjebb-adni-a-berleti-dijaikbol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6743cf52-befd-44e0-9d09-3671e1a3c410.jpg","index":0,"item":"131c6481-d634-4184-8e2b-e02cf858441e","keywords":null,"link":"/kkv/20241230_Folyamatosan-csokken-az-alberlok-fizetesi-hajlandosaga-a-lakaskiadok-kenytelenek-lejjebb-adni-a-berleti-dijaikbol","timestamp":"2024. december. 30. 13:50","title":"Folyamatosan csökken az albérlők fizetési hajlandósága, a lakáskiadók kénytelenek lejjebb adni a bérleti díjaikból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d097532d-e8b7-4492-9845-2284ce281122","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Két és fél napig ájultan feküdt a padlón, mire a szomszédja rátalált, és hívta a mentőket.","shortLead":"Két és fél napig ájultan feküdt a padlón, mire a szomszédja rátalált, és hívta a mentőket.","id":"20241230_Galko-Balazs-tragediak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d097532d-e8b7-4492-9845-2284ce281122.jpg","index":0,"item":"00b98abf-7119-4935-a5fd-5dbb3d07936e","keywords":null,"link":"/elet/20241230_Galko-Balazs-tragediak","timestamp":"2024. december. 30. 08:27","title":"Galkó Balázs: \"Sokkal jobb lenne gyorsan véget érni, mint ennyi szenvedés közepette élni\"","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4af99bc0-56ce-4386-a8bd-74b4ea198d93","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Az ügylet külön tőkebefektetést nem igényelt, a milliárdos vételárat a Budapesti Közművek hatékonyabbá tett működésével gazdálkodták ki.","shortLead":"Az ügylet külön tőkebefektetést nem igényelt, a milliárdos vételárat a Budapesti Közművek hatékonyabbá tett működésével...","id":"20241230_Megvette-a-fovaros-az-EOn-tol-a-budapesti-kozvilagitasert-felelos-ceget-Budapesti-Kozmuvek-Budapesti-Disz-es-Kozvilagitasi-Kft","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4af99bc0-56ce-4386-a8bd-74b4ea198d93.jpg","index":0,"item":"37248a28-277a-4284-9079-b677e05e61cd","keywords":null,"link":"/kkv/20241230_Megvette-a-fovaros-az-EOn-tol-a-budapesti-kozvilagitasert-felelos-ceget-Budapesti-Kozmuvek-Budapesti-Disz-es-Kozvilagitasi-Kft","timestamp":"2024. december. 30. 14:41","title":"Megvette a főváros az E.On-tól a budapesti közvilágításért felelős céget","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9cf968c1-fa20-450a-8811-49886ac2f8b1","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Változik a benzin és a gázolaj ára is.","shortLead":"Változik a benzin és a gázolaj ára is.","id":"20241231_Jelentosen-emelkedhetnek-az-uzemanyagarak-az-ujev-elso-napjaiban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9cf968c1-fa20-450a-8811-49886ac2f8b1.jpg","index":0,"item":"4623815d-8403-4898-b147-1be965a00733","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241231_Jelentosen-emelkedhetnek-az-uzemanyagarak-az-ujev-elso-napjaiban","timestamp":"2024. december. 31. 18:55","title":"Jelentősen emelkedhetnek az üzemanyagárak az újév első napjaiban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4967c554-4863-415f-ae12-dcefe9385fb0","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Olyan kifejezést igyekeztek találni, amely a legjobban kifejezi az év történéseit. De sikerült?","shortLead":"Olyan kifejezést igyekeztek találni, amely a legjobban kifejezi az év történéseit. De sikerült?","id":"20241230_A-kozmedia-is-kivalasztotta-az-ev-szavat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4967c554-4863-415f-ae12-dcefe9385fb0.jpg","index":0,"item":"3d070729-75e9-4fab-b998-81b9b88bbd61","keywords":null,"link":"/itthon/20241230_A-kozmedia-is-kivalasztotta-az-ev-szavat","timestamp":"2024. december. 30. 09:20","title":"A közmédia is kiválasztotta az év szavát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2a164734-cd3d-4eaa-b328-81ab6089f564","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A tisztán elektromos autók piacrésze még a jelentős növekedést követően sem éri majd el a 17 százalékot.","shortLead":"A tisztán elektromos autók piacrésze még a jelentős növekedést követően sem éri majd el a 17 százalékot.","id":"20241230_30-szazalekkal-tobb-villanyautot-adhatnak-el-2025-ben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2a164734-cd3d-4eaa-b328-81ab6089f564.jpg","index":0,"item":"454597ab-48fb-4d4a-b228-4f3c7bddae5d","keywords":null,"link":"/cegauto/20241230_30-szazalekkal-tobb-villanyautot-adhatnak-el-2025-ben","timestamp":"2024. december. 30. 08:59","title":"30 százalékkal több villanyautót adhatnak el 2025-ben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Malév-csőd az államkasszáig gyűrűzhet - több száz milliárd lehet a tét
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
A ferihegyi repülőtér privatizációs szerződése alapján hatalmas kiadása keletkezne az államnak, ha a Malév bedőlése miatt a Budapest Airport is csődbe menne. Ma még azonban egyáltalán nem biztos, hogy az esetleges több száz milliárdos kártérítés minden feltétele teljesül. Azt se tudni, egyáltalán az állam húzná-e a rövidebbet, ha perre menne a Budapest Airporttal.
A Malév hiányában az államnak körülbelül 1,5 milliárd euró, átszámítva „450 milliárd forint azonnali fizetési kötelezettsége keletkezne, ami a költségvetési hiánycél tartása szempontjából kritikus következményekkel járna” – írta a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium tavaly decemberben bemutatott, a légitársaság örökségét bemutató Fehér könyve.
Ez eddig a legmagasabb szintű visszaigazolása annak a már évekkel ezelőtt megjelent, de hivatalosan soha el nem ismert sajtóértesülésnek, hogy 2005 decemberében a Gyurcsány-kormány olyan szerződést kötött a Ferihegyi repülőtér privatizálásakor, amelynek alapján a Malév bedőlése esetére hatalmas fizetési kötelezettsége keletkezhet a magyar államnak.
Erre a Fehér könyv szerint azért kerülhet sor, mert a Malév volt a Budapest Airport Zrt. legjelentősebb partnere: forgalmának mintegy 40 százalékát biztosította és évente mintegy 15 milliárd forintot fizetett ki légiközlekedési bevételek, ingatlan- és kiskereskedelmi bérlet jogcímen. Az állam kártérítési kötelezettsége a kormányzati dokumentum alapján amiatt keletkezne, hogy a Malévtól származó bevételek elmaradása a Budapest Airport ellehetetlenülését eredményezheti.
A privatizőrök nem emlékeznek
A költségvetésre nézve veszélyes kitételt az akkori privatizőrök megkeresésünkre nem tudták megerősíteni. Veres János, aki a Gyurcsány-kormány pénzügyminisztere volt 2005 és 2009 áprilisa között, a hvg.hu kérdésére azt mondta, nem látta a privatizációs szerződést. Pedig az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt.-t (ÁPV Rt.), amely névleg a szerződést lebonyolította, a tulajdonos nevében a Pénzügyminisztérium felügyelte.
Ferihegy: hoppon maradt Malév-utasok
http://vimeo.com/
A több mint 6 éves dokumentum részleteinek felidézésében az ÁPV Rt. akkori elnöke sem tudott segíteni. Mészáros Tamás csak halványan emlékezett a több száz oldalas szerződésre, a potenciálisan jelentős költségvetési kiadást jelentő kitételre pedig egyáltalán nem. 2010-ban viszont Mészáros Tamás a HVG állami kötelezettségvállalást feszegető kérdésére még azt mondta, sose hallott ilyenről, "nem volt a kiírásban, és nem volt a szerződésben sem”.
Az ÁPV Rt. egykori elnöke a hvg.hu kérdésére elmondta, hogy a szerződés megkötésekor nem érezte kockázatosnak, hogy a vonatkozó záradék miatt a Malév leállhat. A szerződés szerint a kockázat legfeljebb az lehetne, hogy drasztikusan csökken a repülőtér forgalma, mondta, de annak idején arra számítottak, hogy a Malév bedőlése esetén más légitársaságok lépnek a helyébe.
Megkérdeztük Kovács Árpádot, az Állami Számvevőszék (ÁSZ) akkori és a Költségvetési Tanács jelenlegi elnökét is, ugyanis az ÁSZ, nem részletezve a szerződést, felhívta a figyelmet a reptérprivatizáció kockázataira az ÁPV Rt. 2005. évi működéséről szóló jelentésében. Kovács Árpád azonban nem akart beszélni a szerződésről, és a jelentés készítőihez irányított minket.
A repülőtérprivatizáció
A Budapest Airporton 2005 decemberében sikerült túladnia a Gyurcsány-kormánynak. Az ügylet a kétezres évek legnagyobb privatizációs bevételét hozta. A brit BAA International Holdings Ltd. összesen 464,5 milliárd forintot fizetett a BA 75 százalék mínusz egy szavazatnyi részvénycsomagjáért, a 75 évre szóló vagyonkezelői jogért, továbbá a tevékenységhez szükséges állami tulajdonú eszközökért.
Ezt követően a brit tulajdonost 2006 júliusában bekebelezte a spanyol Grupo Ferrovial, amely 2007 júniusában a Budapest Airportot eladta a német Hochtief építőipari konszern vezette konzorciumnak, a reptér jelenlegi tulajdonosának. Tavaly júniusban végül az Orbán-kormány eladta a maradék 25 százalék+1 szavazatnyi állami részesedést is a BA tulajdonosainak 36,6 milliárd forintért.
A BA hiteleit kellene visszafizetni
A privatizációs szerződésben nincs közvetlen kártérítési kötelezettsége a magyar államnak a Malév csődje esetén – mondta el a hvg.hu-nak egy, a privatizációs szerződést jól ismerő, az ügy bizalmas jellege miatt neve elhallgatását kérő forrás. Tévesnek neveztezokat az értesüléseket, melyek szerint a Malév-csőd következtébben a magyar államnak vissza kellene fizetnie a repülőtér vételárát.
A dokumentum ugyanakkor elmondása szerint több olyan kitételt tartalmaz, amely állami kompenzációt von maga után. Ha például a repülőtér az állam hibájából csődbe menne, akkor az államnak ki kellene fizetnie a Budapest Airport úgynevezett senior hitelezőit, a reptér pedig visszakerülne köztulajdonba.
A senior hitelezők azok, akiknek csőd esetén nem kell sortartással élni, hogy behajtsák a pénzt, hanem közvetlenül fordulhatnak a kezeshez is. Ezek döntő részben azok a hitelek, amelyekből a BA jelenlegi tulajdonosai finanszírozták a vásárlást. A Budapest Airport Zrt. éves jelentése szerint 2010 végén a társaság hosszú lejáratú kötelezettségei 1,575 milliárd eurót tettek ki. Feltehetően erre az összegre utalt a kormányzat Fehér könyve.
A közel 500 milliárd forintra rúgó összeget azonban csökkenthetné, hogy a Budapest Airport nem végzett el minden fejlesztést, amit a privatizációs szerződésben határidőre vállalt – mondta a Malév működését jól ismerő, szintén neve elhallgatását kérő másik forrásunk. Valószínű azonban, hogy még így is elég magas lenne az összeg ahhoz, hogy megbillentse a költségvetést. Ha például idén kellene ezt kifizetni, a költségvetési hiány csaknem a duplájára ugrana, ami komoly zűrzavart okozhatna a piacon.
Mivel menjek tovább?
MTI Fotó: Koszticsák Szilárd
Meg nem erősített forrásból úgy tudjuk, a Malév bedőlésekor a Budapest Airport kilátásba helyezte, hogy megindítja a jogi eljárást az állammal szemben. A privatizációs szerződés szerint a felek vitás ügyeiket a Párizsi Kereskedelmi Kamara melletti választott bíróságon rendezhetik. Az eljárás angolul zajlana, de a magyar jog alapján – mondta a Malév működésére rálátó forrás.
Nem biztos, hogy az állam veszítene
Nem jósolható meg, hogy egy ilyen perben biztosan az állam húzná a rövidebbet. Forrásaink szerint ugyanis vizsgálnia kellene a bíróságnak, hogy az állam mindent megtett-e a Malév fenntartása érdekében. Tekintve, hogy az Európai Bíróság tiltott állami támogatás miatt a Malévet mintegy 100 milliárd forint visszafizetésére kötelezte, az állam talán túl sokat is tett a társaságért. Igaz, többen úgy vélik, a Malév támogatása lehetett volna szofisztikáltabb, és így elkerülhető lett volna a negatív ítélet.
Az állam számára akkor sincs minden veszve, ha mégis perre kell menni. Meg nem erősített forrásból úgy tudjuk, a kormány egyik terve az, hogy ha ki kell fizetni a BA-nak hitelező bankokat, akkor ő maga fogja megtámadni azt Brüsszelben, tiltott állami támogatás miatt. Ez az eljárás pedig akár 3-5 évig is elhúzódhat.
Már csak emiatt sem biztos, hogy a reptér tulajdonosai szívesen perre mennének, hiszen akkor elbúcsúzhat azoktól a befektetésektől, amelyeket eddig saját erőből valósított meg a reptéren.
Valóban ellehetetlenülhet a reptér?
Kérdés az is, hogy a BA a Malév csődje miatt valóban az ellehetetlenülés közelébe kerül-e. Az eddigi bejelentések alapján az valószínűsíthető, hogy a két célállomás közötti, úgynevezett "point to point" utak 65-70 százalékát a beugró légitársaságok gyorsan lefedik. Nagyobb probléma, hogy a Malév regionális elosztóközpontként használta a BA-t, és a reptér Malévtől származó bevételeinek legalább felét az átszálló forgalom tette ki. Azaz, hogy a Malév által kínált távoli úticélokról érkező utasokat a magyar nemzeti vagy egy másik légitársaság vitte tovább Európába (és természetesen ugyanez volt a helyzet a másik rányban is). Ezt a tranzitforgalmat pedig rendkívül nehéz pótolni.
A BA vezetője a Figyelőnek
"A repülőtér utasforgalmának mintegy 17 százaléka átszálló utas (mintegy 1,6 millió fő), ez nyilván azonnal eltűnne a Malévval együtt, ezek az utasok ezentúl például Bécsben vagy Prágában szállnának át. Ami természetesen nagyon negatívan érintené a cégünket, ugyanakkor a fontosabb utazási célpontokat biztosan átvennék más légitársaságok" - mondta Jost Lammers, a BA német vezérigazgatója a Figyelőnek.