szerző:
MLSZ
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

"Az átadott pályák kapcsán „rossz minőségről” beszélni hozzá nem értésről, vagy egyenesen rosszindulatról tanúskodik." - írja a Magyar Labdarúgó Szövetség (MLSZ) a műfüves pályaépítési programról szóló riportunkról, melyet megjelenés előtt megküldtünk a Szövetségnek.

Tisztelt Főszerkesztő Úr! Tisztelt Gavra Gábor úr!

Köszönettel vettem, hogy orgánumuk foglalkozik a pályaépítésekkel. Az MLSZ a társasági adó támogatási rendszer egyik legkézzelfoghatóbb vívmányaként tartja számon, hogy országszerte a közösség érdekeit szolgáló focipályákat adhatunk át.
Az MLSZ operatív igazgatójaként arra kérem, hogy válaszomat teljes egészében, módosítás nélkül tegyék közzé, tekintettel arra, hogy tételesen, műszaki szakvéleménnyel cáfolható információkat is tartalmaz az Önök által elkészített beszámoló. Válaszomban nem térek ki olyan technikai részletekre, amelyek vélhetően nem tartanak számot nagyobb érdeklődésre (a granulátum mérete, a festék összetétele), ugyanakkor az abban foglaltakat minden esetben kész vagyok megvédeni, más véleményekkel, állításokkal ütköztetni.

Remélem írásuk is segít az évtizedes elmaradást pótolni hivatott program népszerűsítésében!

Üdvözlettel:
Roskó Zoltán
MLSZ, operatív igazgató

MLSZ reakció 

A Magyar Labdarúgó Szövetség az Országos Pályaépítési Program ez év májusi indítása óta 58 műfüves pályát adott át országszerte, és további 14 pálya kivitelezése van folyamatban. A programban részt vevő önkormányzatok, sportszervezetek visszajelzései alapján a szövetség és a résztvevők a programot egyértelműen sikeresnek tekintik.

A Szövetség olyan jogi konstrukciót dolgozott ki, amelynek köszönhetően az önkormányzatok, iskolák közvetlen haszonélvezői lehetnek a társasági adótámogatásoknak. A Szövetség magára vállalja a labdarúgó pályák tervezését, a vállalkozók tendereztetését, a beruházások műszaki felügyeletét és a program teljes körű adminisztrációját. A pályák többsége iskolaudvarokon épül meg, hiszen a Szövetség alapvető célja, hogy hozzájáruljon ahhoz, hogy a gyerekek folyamatosan javuló körülmények között sportolhassanak.

Sajnos minden sikeres programnak vannak ellendrukkerei. Nem sokkal az első körös tender eredményhirdetését követően – műszakilag és szakmailag megalapozatlan – támadások érik a programot (amelyek mögött jó okunk van vesztes vállalkozót sejteni).

A beruházások során valóban felvetődött néhány esetben jogos minőségi kifogás (azok egy részét éppen az erre a feladatra megbízott MLSZ minőségbiztosító azonosította) azonban ezeket még a beruházás alatt, vagy – a garanciát érvényesítve – az átadás után kijavíttattuk. Minden érintett önkormányzatot, sportszervezetet, sportolót, állampolgárt arra biztatunk, hogy amennyiben minőségi problémát tapasztal az átadott pályákkal kapcsolatban, azt jelezze az MLSZ felé.

A megbízható minőség mellett nagy hangsúlyt fektetünk a beszerzések átláthatóságára is. A pályákhoz szükséges alapanyag szállítókat évente, az építést végző kivitelezőket pedig minden egyes helyszínen külön-külön megpályáztatjuk, ezzel – nem engedve a minőségi elvárásokból – jelentős megtakarítást érünk el  a közpénzek felhasználása terén. A nyertes kivitelezők listáját közzétesszük a Szövetség honlapján, a helyszínt biztosító önkormányzatok, sportszervezetek pedig a végső ár ismeretében akár a szerződéstől való elállásról is dönthetnek. A szállítók szavatosságot vállalnak a beépített anyagokért, a kivitelezők pedig a díjuk egy részét garanciális biztosítékként befizetik egy elkülönített számlára. Minden szerződő vállalkozó rendelkezik a megfelelő referenciákkal, továbbá műszaki, technológiai tanúsítvánnyal.

Az átadott pályák kapcsán „rossz minőségről” beszélni hozzá nem értésről, vagy egyenesen rosszindulatról tanúskodik.

Az MLSZ a pályát birtokba vevő önkormányzatok, sportszervezettekkel kötött megállapodásban a használat, hasznosítás kapcsán a társasági adótámogatásról szóló jogszabályokban foglalt előírásokat vette alapul. Egyszerűen sértő a szerződést aláíró szereplőkről – köztük megyei jogú nagyvárosok, fővárosi kerületek szakembereiről – azt feltételezni, hogy nincsenek tisztában a szerződésben foglaltak céljával, értelmével, illetve azt, hogy ne tudnák felmérni a használattal, karbantartással kapcsolatos feladatokat, költségeket. Határozottan állítjuk, hogy a pályák szabadidősporton felüli hasznosításából származó bevételei fedezhetik a karbantartási költségeket. Ugyanakkor azt is fontos megjegyezni, hogy a pályák nem profitszerzési céllal, hanem közfeladat ellátására, szabadidő sport céljából épülnek, amelyhez a megrendelőnek mindössze 30% önrészt kell biztosítania.

A pályaépítési programmal kapcsolatos érdeklődés nem lankad sem a kivitelezők, sem a helyszínt biztosító önkormányzatok, sportszervezetek részéről. A napokban befejeződött harmadik pályázati felhívásra újabb 62 pályázat érkezett, köztük – külön örömünkre – 11 újabb budapesti helyszínnel. Minden jel arra mutat, hogy jó úton járunk. A csalódott vállalkozókat pedig csak arra tudjuk biztatni, hogy – fanyalgás és vádaskodás helyett - idejüket és energiájukat a minél jobb szállítói ajánlatok elkészítésére koncentrálják.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!