Kihívások és lehetőségek – mire számítanak az európai vállalkozások?
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Nem hihető, hogy Magyarország kereste meg Svájcot, és az sem lehet igaz, hogy Magyarország adóztatná meg a svájci bankszámlákon található pénzeket. Az pedig egyenesen súlyos etikai aggályokat vet fel, hogy Lázár János a betéten található vagyonok megadóztatásával fenyegetőzik, miközben legfeljebb a kamatjövedelmek megadóztatásáról lehet szó. Ha a kormány megállapodik Svájccal, egy újabb ügyben megy szembe az Európai Bizottsággal. - mondta a hvg.hu-nak Deák Dániel, a Corvinus Egyetem nemzetközi és összehasonlító adójoggal foglalkozó egyetemi tanára.
hvg.hu: Lázár János szerdai sajtótájékoztatóján 35 százalékos forrásadóval fenyegette meg azokat, akik nem éltek az adóamnesztiával és nem hozták haza a vagyonukat a külföldi számlákról. Először Svájccal kötnének megállapodást, utána pedig más államokkal is, például Ciprussal. Hogyan látja egy ilyen megállapodás esélyeit?
Deák Dániel: Nyilvánvaló, hogy a forrásadó a jövedelemre vonatkozik, és nem a vagyonra. Ez a különbség nagyon sok embernek nem magától értetődő. Felhívott egy ismerősöm, akinek van némi kivitt megtakarítása külföldön, és most megijedt, hogy mi fog vele történni. A kormány közleménye összemosott kétféle adózót: az egyik csoportba azok tartoznak, akik adózás elől eltitkolt pénzt vittek ki külföldre. Ezeken a csalókon segített volna a többszörös amnesztia, aminek a lényege az volt, hogy egy egyszeri adófizetéssel legalizálni lehetett pénzeket, üzletrészeket, és ezután senki nem kérdez a vagyon eredetéről. A másik csoportba azok az ártatlan polgárok tartoznak, akik külföldi megtakarításaikat bejelentették a magyar adóhatóságnak, amit nemcsak egyszerű törvénytiszteletből tettek, hanem azért, hogy az alacsonyabb jövedelemadót fizessék meg a külföldi, magasabb forrásadó helyett.
hvg.hu: Lehet, hogy sokan vannak olyanok, akik amúgy törvénytisztelők, de a külföldi bankszámláikat elfelejtették itthon bejelenteni.
DD: Biztos vannak ilyenek. De akkor a kormánynak korábban azt kellett volna kommunikálnia, hogy ne felejtsék el az év végéig bejelenteni az adóhivatalnak a külföldi magánszámlákat, mert utána súlyosan büntetnek. Vagy egyszerűen hangosan propagálni, hogy Magyarországon is csak 16 százalék szja-t kell fizetni, érdemes tehát bejelenteni a kinti számlákat. Azt, hogy egyébként menyire szakmaiatlan a kormány képviselőjének megszólalása, az is jelzi, hogy a kibocsátott közleményben anonim betéteket emlegetnek, de ilyeneket az OECD ajánlásoknak megfelelően már évek óta nem lehet nyitni a fejlett államokban. Minden számlatulajdonosnak azonosítania kellett magát a bankjánál, és a tranzakciók is nyomon követhetők.
hvg.hu: Mire juthatunk egy olyan állammal, mint Svájc, amely a banktitokra alapozta gazdaságát?
DD: Szerintem nem Magyarország kereste meg Svájcot, hanem épp fordítva van, Svájc szeretne szerződést kötni Magyarországgal is. Svájc a nagyobb államokkal már elkezdett ún. Rubik-egyezményeket kötni. Ezek lényege az, hogy Svájc 35 százalékos forrásadót szed be, és a bevétel háromnegyedét átutalja az illetőség szerinti államnak, viszont nem szolgáltat a befektetésről információt. Az Európai Bizottság ezt a svájci politikát sérelmezi, és tiltott állami támogatásnak tartja. A Rubik-egyezmények bilaterális módon fenntartanák azt az állapotot, melyet az EU-ban a kamatmegtakarítási irányelv, és a Svájccal kötött, hasonló tartalmú egyezmény hozott létre. Eszerint az adózó választhat: fokozatosan növekvő, jelenleg már 35 százalékos mértékben forrásadót vetnek ki a jövedelmére, viszont nem jelentenek a hazai adóhatóságnak, vagy az otthoni - az adójogi illetőség állama szerinti - adózást választja, de akkor a pénzügyi közvetítő adatot szolgáltat az illetőség szerinti államnak.
hvg.hu: Miért Svájc forszírozná a szerződéskötést?
DD: Svájc szeretné megosztani az Európai Uniót. Ausztriával és Nagy-Britanniával már sikerült megállapodnia, de Németország elutasította a feltételeket. A kamatmegtakarítási irányelv a forrásadóztatás fejében az információ megtagadását csak átmeneti időre teszi lehetővé. A korrupció, a szervezett bűnözés és a terrorizmus elleni fellépés, az állami bevételek biztosítása és az EU versenyképessége is azt követelik meg, hogy a bankszámlákkal kapcsolatos adathozzáférésben ne legyenek különutak. Ez a áramvonalasítás Svájc vonzerejét nyilvánvalóan rontja. Ezért is gondolom, hogy nem Magyarország kér adatot svájci bankszámlákról, hanem Svájc kínálja meg Magyarországot egy Rubik-egyezménnyel. Ezt valószínűleg más országokkal is megteszi.
hvg.hu: Ha Magyarország szerződést köt Svájccal, azt hogyan ítélhetik meg az EU-ban?
DD: Azt kell látni, hogy a magyar kormány egyszerűen igényt tart a forrásországban beszedett adóbevételre, és cserében kész elfogadni, hogy továbbra sem jut információhoz. Ha ténylegesen ragaszkodik ahhoz, hogy minden adatot megtudjon a magyar állampolgárhoz köthető, Svájcban vezetett bankszámlákról, akkor abból nem lesz semmi. És ezt a magyar fél is tudja. Egy svájci-magyar Rubik-egyezmény a káros gyakorlatot erősíti, mert az átláthatóságot akadályozza. Ha ezt Magyarország elfogadja, nem lojális a Bizottság politikájához, és nem segíti a fekete pénzek földerítését. Egy Rubik-egyezmény azért is rossz, mert Svájc kérheti, hogy a szerződő partner állam végérvényesen mondjon le egy egyszeri adóztatás fejében a már meglévő illegális betétek adóztatásáról. A Rubik-egyezmény tehát az adóamnesztia sajátos formája, amit a pénzügyi stabilitásról szóló törvény amúgy tilt, és a közösségi szabályokkal is szembemegy.
hvg.hu: Lázár arról beszélt, hogy teljes adatnyilvánosságot akar: tudni szeretnék, hogy kiknek vannak betétjei külföldön, és Svájctól is ezt követelik.
DD: Ez komolytalan. A bejelentéssel az a kisebbik baj, hogy a valóságalapja erősen kétséges: nem Magyarország keménykedik itt, hanem legitimálni szeretne egy amúgy az európai politikával össze nem egyeztethető egyezményt. Az államtitkárság közleménye nem tisztázza: jövedelmet (ha van), és nem vagyont akarnak adóztatni. Végül kétségbe vonható a Kormány jóhiszeműsége is: a hír lebegtetésével nyomást akarnak gyakorolni azokra, akik nem éltek az amnesztia lehetőségével, miközben egyszerre fenyegetik a teljesen ártatlanokat is. A tőkeszabadság elvével egyébként összeegyeztethetetlen befektetések megadóztatása csak azért, mert azok külföldön vannak. A kormány ezzel a közleményével ismét átlépett egy civilizációs küszöböt.Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Az eszközökre, ingatlanokra és a működéssel összefüggő károkra is kiterjedhet a céges biztosítás, de jól kell szerződni.
Számos ponton változik az adózás rendje 2025-ben. Bemutatjuk a cégvezetők figyelmére is érdemes, jelentősebb változásokat.
Már egyetlen, megfelelően kiválasztott MI-eszköz révén is jelentős hatékonyságnövekedést érhetnek el a kisebb cégek is.
Érkezik a magyar fesztiválkultúra történetét feldolgozó dokumentumfilm. Arról, hogy miért és hogyan rendeződik át manapság a hazai fesztiválpiac és hogy szeretnek-e egyáltalán a fiatalok fesztiválozni és sörözni, a rendezővel, Csizmadia Attilával beszélgettünk.
15–9-re nyertek a mieink.