szerző:
Torontáli Zoltán
Tetszett a cikk?

Pár százezer forinttal érkezik az autószalonba, és két óra múlva egy 7 milliós vadiúj kocsival gurul ki. Elmorzsol egy köszönömöt Matolcsy Györgynek, mert a hitelét alacsonyan tartja. A jegybank eközben azt hiszi, hogy ön a magyar gazdaság fejlődését támogatja, pedig csak egy új családi autót vett.

Ön azt gondolja, hogy a Matolcsy György vezette jegybank növekedési hitelprogramjának (NHP) az a célja, hogy a kis- és közepes vállalkozások olcsón jussanak hitelhez, és ezzel felpörögjön a magyar gazdaság. És ön ezt általánosságban jól is gondolja, mivel az NHP nagyrészt eleget is tesz ennek a feladatának. Csak jó magyar szokás szerint van egy elég érdekes mellékága is. Nyitva hagytak benne egy kiváló lehetőséget arra, hogy a családok új autóra cseréljék a régi kocsijukat – a normál piaci feltételeknél sokkal kedvezőbben.

Az MNB – sajnos – nem a környezettudatos, kis fogyasztású (ne adj isten elektromos) autókat, hanem a szép nagy dízeleket támogatja, a dolog lényege ugyanis pont az, hogy az NHP rendkívül kedvező, 2,5 százalékos hitelét a pickupokra is fel lehet venni.

Mi ez az autó?

Ha nem ugrik be rögtön, hogy mi a pickup: papíron haszongépjármű, ha azonban közelebbről szemügyre vesszük, kiváló családi autónak is beillik. Két fő részből áll, az eleje tisztára olyan, mint egy közepesen nagy limuzin, gyakorlatilag minden van benne, ami szem szájnak ingere, a hátulja pedig egy nagy plató, ami állhat szabadon, de lehet dobozos is, és ilyenkor már tényleg olyan, mint egy állati nagy zárt csomagtartó.

A hvg.hu autórovata legutóbb például ezt a laza 3 literes motorral szerelt Volkswagent mutatta be (a legnépszerűbb modellekről lásd külön):

Négyről hat hengerre vált a Volkswagen Amarok

Egy új háromliteres dízel az igazi nóvum a Volkswagen megújult pick-upjában.

Marhatrágya vagy szörfdeszka, vagy mindkettő?

Az igaz, ezeket a konstrukciókat úgy építik, hogy ha rá kell dobni pár mázsa marhatrágyát, vagy el kell vontatni a szántóföld kellős közepéről egy lerobbant traktort, akkor meg se nyekken (ezért haszongépjármű), de ha valaki nem a betonkeverőt és a térkövet szállítja rajta, hanem a szörfdeszkáját, a biciklijét, vagy egyszerűen csak a nyaralás összes cuccát, akkor a nagy dízelmotor még húz is, mint a barom, és lehet vele az autópályán a belső sávban villogni. Mint ahogy azt egyébként sokan meg is teszik, és ezekkel a nagydarab autókkal a városban is gyakran tekintélyt parancsolóan közlekednek.

AFP / Jeff Haynes

A magyar pickup piac élmezőnye 2015-ben

1. Ford Ranger 1370 db.

2. Toyota Hilux 763 db.

3. Isuzu D-Max 498 db.

4. Mitsubishi L200 383 db.

5. Volkswagen Amarok 220 db.

6. Nissan Navara 155 db.

Forrás: HVG Cégautó 2016

Na és ez az, amit jó feltételekkel most még meg lehet szerezni (amíg fut az NHP, és rá nem jönnek, hogy ez nem feltétlenül a célközönség igényeit szolgálja).

Viszik, mint a cukrot

Amikor felhívtunk pár autókereskedőt, és annyit mondtunk, hogy pickupot szeretnénk venni NHP-ra, de persze „olykor magáncélra is akadna a használatból”, rögtön tudták, miről van szó, és készségesen sorolták a feltételeket. Azt mondták, az emberek úgy viszik manapság ezt a konstrukciót, mint a cukrot, mert ennél jobb ma nincs is a piacon.

Ez pedig az alábbiak miatt van:

  • Egy pickup ára jellemzően bruttó 7 millió forint körül van (a legtöbb esetben a vevő flottakedvezmény kap, akkor is, ha csak egy szál autót vásárol a cége).
  • A minimális önerő az NHP konstrukcióban csak 22 százalék, azaz elvileg 1,54 millió forint befizetésével már elvihető az autó (a kereskedőkkel folytatott beszélgetéseink alapján azonban a gyakorlatban inkább 2 millió forint körül kérnek).
  • Az autót természetesen a családi cég veszi meg haszongépjárműnek, és nem árt, ha a társaság könyvelése rendben van, tavaly nem volt veszteséges, és nem friss alapítású – bár egyes kereskedők azt mondták nekünk, hogy még vadiúj cégekkel is meg tudják oldani a hitelt.
  • A 22 százalékos önerőhöz az ügyvezető kezességvállalása szükséges, ha azonban 30 százalékot vállal valaki, akkor erre nincs szükség. (Az NHP ugyanis kifejezetten célozza azokat a kkv-kat, amelyek a normál banki hitelbírálaton gyengének találtatnak, és ezért nem jutnak pénzhez.)
  • A legjobb hír, hogy a bruttó 7 milliós vételárból azonnal visszaigényelhető az áfa, vagyis a cég (család) visszakap 1,49 millió forintot.
  • Ezzel gyakorlatilag oda jutottunk, hogy szinte önerő nélkül, vagy legfeljebb 500 ezer forintért kigurítható a szalonból a 7 milliós csodajárgány (a forgalomba helyezésre számolni kell még 100 ezer forintot).
  • A 2,5 százalékos kamatnak köszönhetően az 5 évre szóló NHP havi törlesztője 120-130 ezer forint között alakul (ami természetesen költségként elszámolható a családi cég könyveiben). Ha valaki ezt ki tudja gazdálkodni, máris viheti a nagy dízelt.
  • A hitelt azonnal elintézik az autószalonban, bankfiókba nem kell menni.

Ez sem teljesen zöld, és ezt is támogatják

Csodálkozik, ha elhúz ön mellett egy BMW X5-ös, amely 10 liter benzint eszik 100-on, mégis zöld rendszáma van? Ez azért lehet, mert egy hálózatról is tölthető hibrid autó, tehát van benne elektromos hajtás is, és egy töltéssel több mint 25 kilométert meg tud tenni zöld üzemmódban. Ez pedig már elég a zöld rendszámhoz. Az más kérdés, hogy amikor benzint égetve mennek vele a városban, az ingyenes parkolás akkor is jár nekik, de nem kell utánuk gépjárműadót és regisztrációs adót sem fizetni.

Ha egy családtag manapság magánszemélyként szeretne új autót venni, akkor sokkal rosszabb feltételekkel szembesül. Az elérhető legjobb hitelkamatok 7-8 százalék között vannak, az önerő+áfa-visszaigénylés játékot természetesen ebben az esetben nem lehet eljátszani, vagyis sokkal több kezdőtőkét kell betolni.

Ezen kívül igazolni kell a törlesztőrészletnek megfelelően magas jövedelmet is. Igaz, magánvásárlóként egy olcsóbb, 3-4 millió forint közötti autónál a havi törlesztőrészletek alacsonyabbak, de azt már a leadózott bérekből kell kigazdálkodnia a családnak, és a saját vagyonát kell fedezetül biztosítania, nem a cégét.

Kellett, mint egy falat kenyér

Összességében még az sem kizárt, hogy az NHP-nak köszönhetően egy céggel rendelkező tipikus mikrovállalkozó család durván ugyanannyi, vagy csak némileg több havi költséggel meg tud venni egy kétszer drágább autót (ahhoz képest, mintha magánvásárlóként próbálkozna).

A piacon egyébként mindenki érzi a lehetőséget, ami abból is jól látszik, hogy az autóhirdetések gyakori eleme lett a „vegyen pickupot nhp-ra” szlogen, tehát a forgalmazók is nyomják a konstrukciót ezerrel. „Eszméletlen az érdeklődés, úgy kellett ez nekünk is, mint egy falat kenyér” – mondtak nyíltan hálát Matolcsyéknak egy általunk megkérdezett autószalonban.

* * * Lakástámogatás meglévő és vállalt gyermekek után

A lakástámogatási rendszer egyik legfontosabb eleme a Családi Otthonteremtési Kedvezmény (CSOK). Az igénylők lakáscéljuk megvalósításához 600 ezer és 10 millió forint közötti összeget kaphatnak meglévő és vállalt gyermekük után. A Bankmonitor CSOK kalkulátorával a támogatási jogosultság könnyen ellenőrizhető, de azt is meg lehet tudni, hogy igényelhető-e a támogatáshoz kapcsolódó kedvezményes CSOK-hitel.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!